1.9.2018 Ajoneuvot 5 vinkkiä savestukseen – karheus pois maalipinnasta Autonhoitokäyttöön tarkoitettu puhdistussavi irrottaa pinnasta epäpuhtauksia vielä huolellisen pesun jälkeen. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autonhoitokäyttöön tarkoitetulla puhdistussavella saa ihmeitä aikaan. Jaamme 5 vinkkiä savestukseen tietoa ja taitoa syventämään. Maalipintaan tarttunut lentoruoste, piki, pihka, kirvanjätökset sekä muu epäpuhtaus irtoaa autonhoitokäyttöön tarkoitetulla puhdistussavella. Lialle on yleensä myös kemiallinen puhdistuskeino, jota kannattaa aina suosia maalipinnan mikronaarmuuntumisen minimoimiseksi. Muutamaa vinkkiä savestukseen kaivataan kun pintaan jää tämänkin jälkeen vielä karheutta.Moottorin autonhoitojuttusarjassa on jo aiemmin esitelty puhdistussavi ja sen käyttö. Se on suositeltavaa lukea johdantona tälle artikkelille erityisesti mikäli saven käyttö ei ole tuttua. 5 vinkkiä savestukseen syventää aiemman artikkelin asioita yksityiskohtiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKumihanskaKumihanska on nerokas suojaväline useammassakin tehtävässä eikä sen tarve suinkaan rajoitu pelkästään autonhoitoon. Savea käytettäessä kumihanskasta on kaksi hyötyä.Ensimmäisenä ja ilmeisempänä se estää käden kuivumisen veden ja savelle tarkoitetun liukasteen altistuksesta. Toisena se, ainakin allekirjoittaneen mielestä, parantaa otetta savesta. Jälkimmäinen saattaa säästää pitkän pennin estämällä savea lipsahtamasta maahan.OteOikea ote auttaa saven pysymistä mukana ja estää sormien kramppeja pitkässä juoksussa. Oma suosikkini on ote, jossa savi sijoitetaan kahden keskimmäisen sormen alle ja reunimmaiset sormet pysyvät tiukasti maalipintaa vasten. Näin savi on välissä, josta se ei pääse luiskahtamaan karkuun. Muitakin otteita toki on.Kaksi palaaJo aiemmassa artikkelissa mainitsimme ohi mennen kahden savipalan käyttämisen, mutta sen tärkeyttä ei varmasti painotettu riittävästi. Kaksi pientä palaa on hyvä siksi, että palan tippuessa maahan ei roskiin tarvitse laittaa suurta määrää savea. Näin menetys on mahdollisimman pieni. Kaksi palaa savea ämpärissä mahdollistaa saven vaihtamisen riittävän usein, jotta käytössä on aina notkea ja puhdas saven puoli.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLämmin vesiEdellä neuvoimme ottamaan käyttöön kaksi palaa ämpäriin. Näin savea voi vaihtaa toiseen aina pienen alueen välein. Todellisen hyödyn tästä saa irti vasta kun ämpärissä on lämmintä vettä, joka pitää saven lämpimänä ja pehmeänä. Tällöin savesta on helpompi taitella puhdasta puolta ja samalla se on hellempi maalipinnalle. Erityisesti viileässä työskennellessä tästä on valtaisa apu.Paine poisTavallista auton savestusta tehdessä maalipinta halutaan puhtaaksi hellävaraisesti, jotta mikroonarmua syntyisi mahdollisimman vähän. Tällöin on todella tärkeää antaa saven ja likapartikkelin välisen kitkan työskennellä. Savipalaa ei siis kannata painaa maalipintaa vasten – se jääköön hurjempiin hommiin, jossa maalipinta korjataan joka tapauksessa vesihionnalla ja kiillotuksella heti puhdistuksen perään.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 27.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniper” on nyt tilattavissa Suomessakin – toimitukset käyntiin maaliskuussa 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta