19.5.2024 Lentokoneet 55 vuotta Finnairin New Yorkin reitin avautumisesta – transatlanttisen liikenteen merkitys on nykyään Finnairille suuri Teksti Benjamin Helander Kuva Suomen Ilmailumuseo, Benjamin Helander Finnairin ensimmäinen Douglas DC-8 ilmassa vuonna 1969. Kuva: Suomen Ilmailumuseo via Finna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 15. toukokuuta 1969 Helsinki-Vantaan lentoasemalta nousi ilmaan ensimmäinen "Finnair Five", joka aloitti uuden aikakauden yhtiön historiassa. Finnair on ylläpitänyt Helsingin ja New Yorkin välistä lentoreittiä nyt jo 55 vuoden ajan. Samalla tuo 15. toukokuuta 1969 avattu reitti oli Finnairin ensimmäinen Pohjois-Amerikan kohde ja sitä kautta ensimmäinen Atlantin taakse ulottunut reitti. Ennen tätä Finnair oli kokenut merkittäviä mullistuksia 1960-luvun aikana. Ensinnäkin vuonna 1960 se oli ottanut ensimmäisenä pienempänä lentoyhtiönä käyttöön suihkukoneen, Sud Aviation Caravellen. Toiminta kansainvälistyi suihkukoneiden myötä merkittävästi, ja vuonna 1968 yhtiö muutti virallisesti nimensä Aero OY:stä Finnairiksi. Seuraavana vuonna käyttöön otettiin jo ensimmäiset mannertenvälisiin lentoihin kyenneet suihkukoneet, ja näin reitin avaaminen New Yorkiin asti oli mahdollista. Finnairin DC-8-62CF OH-LFV parkissa Helsinki-Vantaalla. Takana seisoo Super Caravelle, ja kaukana taustalla häämöttä Convair Metropolitan, Finnairin viimeinen mäntämoottorikonetyyppi. Kuva: Suomen Ilmailumuseo via Finna. Tuo mannertenvälisiin lentoihin kyennyt suihkukone oli tietenkin nelimoottorinen Douglas DC-8, joita Finnair oli ottanut vain kuukautta aiemmin vastaan kaksi ensimmäistä kappaletta. Sittemmin Finnair on käyttänyt reitillä Douglas DC-10:tä, McDonnell Douglas MD-11:tä, Airbus A330:tä sekä tuoreinta Airbus A350:tä. Matkustajakapasiteetti on kasvanut melkoisesti vuosikymmenten varrella, sillä reitillä alkuun käytettyyn DC-8-62CF:ään mahtui yhteensä 140 matkustajaa, kun taas Airbus A330 vetää maksimissaan 289 matkustajaa, ja A350 enimmillään jopa 336 matkustajaa. Alkuaikoina "Finnair Five" eli lento AY5 teki kaksi välilaskua matkallaan New Yorkiin. Pian näistä pysähdyksistä Kööpenhaminassa ja Amsterdamissa kuitenkin luovuttiin, ja reitti on ollut suora. Finnair lentää New Yorkissa John F. Kennedyn lentoasemalle. Viisi vuotta sitten Finnair juhli New Yorkin reitin pyöreitä vuosia tuomalla Helsinki-Vantaan lentoaseman silloiseen kakkosterminaaliin keltaisen taksin. Kyllä näitä puolikkaitakin kelpaisi jotenkin juhlistaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPohjois-Amerikan reitit kasvattaneet jälleen merkitystäänReitinavaus New Yorkiin oli tietenkin valtava harppaus Finnairille 55 vuotta sitten, mutta seuraavat suuret avaukset suuntautuivatkin Kaukoitään. Finnairista tuli vuosien varrella pioneeri suorien reittien avaajana itään, ja se oli ensimmäinen länsieurooppalainen lentoyhtiö, joka alkoi tarjoamaan suoria lentoja esimerkiksi Bangkokiin, Tokioon ja Pekingiin. Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen tästä kehittyi pitkään Finnairia menestyksekkäästi palvellut Aasian-strategia, joka perustui Helsingin sijaintiin erinomaisena vaihtokenttänä Euroopan keski-, länsi- ja eteläosien ja Kaukoidän maiden, kuten Kiinan, Japanin ja Etelä-Korean välillä. Tämä etulyöntiasema kuitenkin menetettiin pahalla tavalla sen jälkeen, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan, ja länsimaat katkaisivat lentoliikennesopimuksensa Venäjän kanssa. Näin Venäjän ilmatilaa ei voi enää käyttää, ja etu on totaalisesti menetetty. Viimeiset kaksi vuotta - ja itse asiassa jo covid-pandemian aikana - Finnairin strategia on ollut hajautetumpi. Finnair on keskittynyt muutamiin keskeisiin Aasian kohteisiin, liisannut koneita laajasti Australiaa myöten miehistöineen muille lentoyhtiöille sekä panostanut uusiin Pohjois-Amerikan kohteisiin. Yhtiön ensimmäisestä kaukokohdemaasta on tullut sille jälleen merkittävä. New Yorkin (nykyään muuten "Finnair One-Five" eli AY15) lisäksi Finnairilla on jatkuvaa tai kausittaista liikennettä Chicagoon, Dallasiin, Los Angelesiin, Miamiin ja Seattleen. Lisäksi Finnair on lentänyt Yhdysvaltoihin myös Tukholman Arlandasta. Lähde: Finnair Lue lisää Kaikki artikkelit 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin – A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä – Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan – sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 1.6.2025 Lentokoneet Türk Hava Yollari 92 vuotta – kuinka Turkki on vuosien saatossa valjastanut Turkish Airlinesin ulkopoliittisen valtansa välineeksi 24.5.2025 Lentokoneet Mach 0,94: Bombardier Global 8000 on nopein siviililentokone sitten Concorden 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita – amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan – tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster