26.10.2024 Laivat AIDAluna lähti Helsingistä kauden viimeisenä kansainvälisenä risteilijänä – takana kaksijakoinen risteilykausi Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander, Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuluneena kesäsesonkina Helsingin sataman kautta kulki enemmän matkustajia kuin edellisenä, mutta kansainvälisten risteilyvieraiden määrä laski jonkin verran. Viimeiset matkustajat turistibusseilla ja takseilla satamaan, köydet irti, lähtöbiisi soimaan ja vielä asiaankuuluvat tervehdykset sumutorvella. Näin on AIDAluna saatettu matkaan, ja sen mukana on kansainvälinen risteilykausi Helsingissä vuoden 2024 osalta paketissa.Takana on Helsingin sataman osalta kokonaisuudessaan positiivinen kesäsesonki, mutta kansainvälinen risteilyliikenne vaatii vielä asettumista nykyiseen geopoliittiseen tilanteeseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaivamatkailun kesä oli kaikkinensa edellistä vilkkaampiYlivoimaisesti suurin osa Helsingin sataman - ainakin joillain mittareilla maailman vilkkaimman matkustajasataman - matkustajista kulkee linjaliikenteen laivoilla. Niitä ovat luonnollisesti Tallinna, Tukholma ja Travemünde. Kesä - elokuussa näillä linjareiteillä kulki yhteensä 3,4 miljoonaa matkustajaa, missä on hienoista kasvua edellisvuoteen verrattuna. Kesä - elokuu on laivamatkailussa suurta sesonkiaikaa, kun suomalaiset, ruotsalaiset ja virolaiset kesälomailevat, ja vierailevat ahkerasti laivalla naapurimaissaan.Erityisen ahkeraa on laivamatkustus Suomen ja Viron välillä, sillä peräti 79 prosenttia noista 3,4 miljoonasta kolmen kuukauden aikana tehdystä laivamatkasta kuljettiin Helsingin ja Tallinnan välillä. Tuolloin myös valtava määrä muista maista saapuvia turisteja hyödyntää kätevää laivayhteyttä vieraillessaan sekä Helsingissä että Tallinnassa samalla reissulla. - Matkustajien määrän kasvu antaa meille hyvät lähtökohdat tulevaisuuteen. - - Kesän suosikeiksi näytti nousevan varustamojen kesäkaudella järjestämät Visbyn risteilyt, kertoo Kaj Takolander, Helsingin Sataman matkustajaliiketoiminnan johtaja.Kaksi risteilijää: AIDAlunan vierellä Helsingin Länsisatamassa Tallinkin Victoria I valmistelee lähtöään päivittäiselle 22 tunnin risteilylle Helsingistä Tallinnaan. Nämä kansainväliset risteilyalukset ovat asia erikseen. Niitä käy noin sata kappaletta kaudessa, ja ne vierailevat Helsingissä päiväseltään, joskus harvoin yön yli, tavallisesti osana Itämeren kierroksiaan. Näiden osalta laskua oli matkustajamäärissä viime vuoden kesä - elokuuhun nähden jopa noin 25 prosentin verran. Risteilymatkustajia vieraili Helsingissä noiden kolmen kuukauden aikana 79 700 henkeä. Pitää toki ottaa huomioon, että kansainvälisen risteilykauden käynnisti Helsingissä jo huhtikuun 26. päivänä Borealis, ja kausi päättyi vasta torstaina 24. lokakuuta AIDAlunan myötä.Kansainvälisessä risteilyliikenteessä näkyy geopoliittinen tilanne. Pietari on poissa kaikkien risteilyvarustamoiden ohjelmistosta, ja vaikka Helsinki ja Tallinna ovat Itämeren vetovoimaisimpia kaupunkeja, osa varustamoista on päättänyt jättää Suomenlahden alueen ja koko pohjoisen Itämeren pois ohjelmistoistaan Venäjän aiheuttamaan turvallisuustilanteen muutokseen vedoten. - Näemme risteilymatkustuksessa paljon potentiaalia, joskin matkailunedistäminen on entistä enemmän meidän ja kaupungin harteilla. Vetovoimaiseen Helsinkiin matkustaja kuitenkin palaa mielellään uudelleen, Takolander kommentoi.Helsingin ja muiden pohjoisen Itämeren kohteiden vetovoimaa on lisännyt, ja tulee yhä enenevissä määrin vastaisuudessakin lisäämään puhtaus sekä miellyttävä ilmasto. Samalla kun etelämpänä Euroopassa kärvistellään hirmuhelteissä, voi kesälomansa viettää näillä leveysasteilla aika paljon mukavammissa olosuhteissa. Jos jonkinlaista paattiaAIDAluna oli yksi kymmenistä Helsingin satamassa kuluneen kauden aikana vierailleista kansainvälisistä risteilijöistä. Sitä operoi saksalainen, amerikkalaiseen Carnivaliin kuuluva AIDA Cruises, mutta se purjehtii Italian lipun alla, kotisatamanaan Genova, kuten kaikki AIDA:n alukset.AIDA Cruisesin kaikkien alusten keulasta löytyvä tavaramerkki on hämmentävän kirjaimellisesti katseenvangitsija. Vuonna 2009 Meyer Werftiltä Saksan Papenburgista luovutettu AIDAluna kuuluu AIDA:n Shpinx-luokkaan, ollen luokan kolmesta aluksesta nuorin. AIDAlunan sisaralus AIDAdiva piti niin ikään Helsinkiä tämän kesän ohjelmistossaan. Bruttovetoisuudeltaan noin 69 200 GT:n AIDAlunalla on pituutta 252 metriä. Itämeren-kautensa päätteeksi AIDAluna pakenee Euroopan talvea Karibialle ja Väli-Amerikkaan. Aluksen ohjelmistossa on talvikaudella 2024 - 2025 muun muassa Jamaikaa, Dominikaanista tasavaltaa, Pienten Antillien saaria, Kolumbiaa ja Panamaa.AIDAlunan ohella Helsingissä vieraili laaja kattaus risteilijöitä. Erityisen paljon oli pieniä, mutta sitäkin ylellisempiä aluksia, jotka ajavat aivan Helsingin ytimeen, eteläsatamaan. Niiden matkustajakapasiteetti on pieni, mutta matkustajat poikkeuksellisen varakkaita. Helsingin sataman mukaan nämä pienet alukset olivat kuitenkin varsin täynnä kuluneella kaudella. Suuremmat alukset ajavat Hernesaaren risteilylaitureihin. Niistä Moottori on nostanut kuluneella kaudella esiin ainakin TUI Cruisesin Mein Schiff 7:n, joka luovutettiin varustamolleen vasta tänä kesänä Turun telakalta, ja jolla on valmius käyttää polttoaineenaan metanolia sekä Royal Caribbeanin Serenade of the Seasin, joka vieraili Helsingissä osana satumaista, lähes vuoden mittaista, kaikki maailman mantereet kiertävää Ultimate World Cruisea.Näiden lisäksi Helsingissä kävi muiden muassa kuninkaallisen Cunard Linen ensimmäinen uusi laiva vuosikausiin, Queen Anne, P&O Cruisesin lähes yhtä kuninkaallinen jätti Britannia sekä "lentävällä matollaan" hämmästyttävä Celebrity Apex. Lähteet: Helsingin satama, AIDA Cruises Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2025 Laivat SS United Statesia valmistellaan jo upotettavaksi – käynnissä viimeinen vetoomus nopeusennätysvaltamerilaivan pelastamiseksi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 16.3.2025 Laivat Baltic Princessin sisätilat uudistuvat näkyvästi – myös hallittu kaaos on näkyvää vain päiviä ennen paluuta liikenteeseen 13.3.2025 Laivat Päivän kuva: Prinsessa ehostumassa 11.3.2025 Matkailu Rentoa risteilymatkaa: Itämeri on matkustajaliikenteelle turvallinen 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan – näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 4.3.2025 Laivat Tallink Siljalle uusi Riian risteily kesäksi 1.3.2025 Laivat HD Hyundai Heavy Industries aikoo tuoda maailman merille ydinkäyttöisen konttilaivan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle