20.2.2025

Aikakausien läpi kulkeutunut kestosuosikki Volvo XC60 on jälleen saanut kevyen faceliftin

XC60 on kerryttänyt ikää kuin varkain, ja tähänastisen elinkaaren aikana auton voimalinjapaletti on käynyt läpi perustavanlaatuisen myllerryksen. Ilme on kuitenkin faceliftin jälkeenkin täysin tunnistettava.

Toisen sukupolven XC60 avasi SPA-arkkitehtuurin vaiheen 60-sarjan osalta, kun se ensiesiteltiin keväällä 2017. XC60:n voi sanoa kulkeutuneen tietyllä tavalla aikakausien murroksen läpi ainakin Volvon ja Volvon ostajien näkökulmasta. Nimittäin kun XC60 II vuonna 2017 tuli markkinoille, hyvin huomattava osa ja varmasti monilla markkinoilla suurin osa XC60:sta myytiin dieselkäyttöisinä. Mutta hupskeikkaa, nyt Volvo on lopettanut dieseleiden valmistuksen, ja Suomessa ainoa saatavilla oleva vaihtoehto on lataushybridi.

Suosikkikatumaasturi saavuttaa siis nykypolvessaan jo kunnioitettavan kahdeksan vuoden iän. Ikäkään ei estänyt XC60:ta yltämästä Suomen viimevuotisessa ensirekisteröintitilastossa kahdeksannelle sijalle, vaikka selvää pudotustakin myynnissä oli.

Vauhtia myyntiin pyritään nyt löytämään kevyehköstä päivityksestä, jollainen XC60 II:een toteutetaan nyt toisen kerran, edellisen tapahduttua nelisen vuotta sitten.

Päivitys alleviivaa sitä, ettei polttomoottoripohjainen XC60 ole lähdössä vähään aikaan mihinkään. Se tulee saamaan ensi vuonna rinnalleen oman täyssähkövastineen EX60:n. Samalla kaavalla peräti kymmenen vuotta vanha XC90 päivitettiin jatkamaan EX90:n rinnalla, ja Volvo on myös vahvistanut S90:n saavan oman päivityksensä samoihin aikoihin aluevaltaus ES90:n lanseerauksen kanssa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kevyillä muutoksilla vuosia lisää

Meininki on sama kuin XC90:n mainitussa päivityksessä eli XC60:een on ostettu varsin pienellä hinnalla vuosia lisää tuotantoikää. Jos uutta mukitelinettä hehkutetaan kohtuullisen varhaisessa vaiheessa uutuusesittelyä, on selvää, että uudistus ei kovin syvälle ulotu.

Volvo kuitenkin tiedostaa, että sillä on edelleen paljon polttomoottoria vähintään varasuunnitelmana tarvitsevia uskollisia asiakkaita, ja toisaalta kuka on sanonut, että XC60 edes tarvitsisi juuri nyt mitään kovin kajoavaa uudistusta.

Uudistuneen XC60:n tunnistaa parhaiten maskistaan, jossa on otettu käyttöön uudistuneesta XC90:stä tuttu uudenlainen maskikuosi. Siinä rivat mukailevat epäsymmetrisesti Volvon lähes satavuotiasta tunnusmerkkiä, maskin poikki kulkevia vinoviivoja.

Takana puolestaan uudistus fokusoituu muodikkaasti tummennettuihin takavaloumpioihin. Muilta osin ulkonäölliset päivitykset rajoittuvat lähinnä pöyhittyihin väri- ja vannekatalogeihin.

Sisätiloissa päästään kohtaamaan XC60:n uudistuksen käytännön kannalta konkreettisin piirre, keskinäyttö.

Volvo on tuonut XC60:n kojelaudan keskelle aiempaa hieman suuremman 11,2 tuuman tietoviihdenäytön, joka on lisäksi kelluvaa sorttia. Qualcommin toimittamalla sirulla näytön pitäisi olla Volvon mukaan kaksi kertaa aiempaa nopeampi reagoimaan, ja lisäksi sen grafiikoiden kerrotaan olevan aiempaa terävämpiä.

Lisäksi joidenkin sisätilan materiaalien kerrotaan olevan aiempaa tasokkaampia ja mukavampia. Mukavuutta teräsjousitetuissa autoissa lisäävät myös uudet iskunvaimentimet.

Uudistettu Volvo XC60 on jo myynnissä, ja hinnastossa T6 AWD Long Range Corelle on annettu alkaen-hinta 61 394 euroa.

Lähde: Volvo

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat