11.6.2019 Ajoneuvot Ainutlaatuinen pienoismallilöytö Suomesta: näyttävät puu-Fordit 1930-luvulta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Unto Kauppisen yli 80-vuotiaat puiset Ford-pienoisautot 1930-luvulta kätkevät taakseen koskettavan tarinan. Patinoituneen pahvilaatikon kannen alta paljastuu toinen toistaan yksityiskohtaisempia, puisia autoja. Ne ovat vain vaivoin tulitikkuaskin kokoisia.Pienoismallien, joista jokainen näyttää esittävän ikivanhoja Fordin malleja, tarkkuus tyrmää.Erilliset ajovalot lokasuojien päällä, taidokkaat kromikoristelut, autenttiset mittasuhteet ja piiruntarkasti maalatut detaljit – aina rekisterikilpiä myöten. Pyörätkin rullaavat herkästi kuin tehdastekoisissa pikkuautoissa. Autotyyppejä on useita: henkilö-, kuorma- ja säiliövaunuja, onnikoita ja armeijan ambulanssikin.Laatikosta löytyy myös raaka-aineita. Puunappuloita, joista autojen pyörät on sahattu, ohutta rautalankaa, josta puskurit on taivutettu sekä yksinkertaisia työvälineitä – pieniä talttojen kärkiä, partaterien kappaleita ja hiekkapaperin palasia. Niiden avulla puukalikoista on veistetty esiin aikakauden autojen kaarevat muodot."Pienoismallien erikoislaatuisuus saa vielä uuden merkityksen, kun kuulee, että Unto Kauppinen loihti ne varsin varhaisella iällä."Mukana on kellastunut paperi, johon mallien tekijä on laatinut taidokkaita lyijykynäluonnoksia tulevista kohteistaan. Jopa se kynänpätkäkin on tallella. Osa autoista on viimeistelty täysin valmiiksi, mutta niiden ohella laatikossa on myös useita maalaamattomia aihioita. Niiden enemmän tai vähemmän hiomattomat korit paljastavat, että hieno työ on aikanaan jouduttu jättämään kesken.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTallessa kaikki vuodetPuuautot ovat Iisalmessa 28.8.1919 syntyneen ja Keravalla asuneen Unto Kauppisen käsityön tulosta.Autot löysi hiljattain Seppo Sariola, jonka vanhemmat olivat Kauppisen sisarten perhetuttuja. Kun viimeinen elossa ollut sisar kuoli, Sariola sai tehtäväkseen suvun kuolinpesän selvittelyn.– Nämä on tehty todella taidokkaasti. Veikkaan, että jos nykyihmiselle annettaisiin kalikka käteen ja pyydettäisiin, että veistäpä tuollainen, niin eipä taitaisi onnistua, Sariola ihastelee.Pienoismallien erikoislaatuisuus saa vielä uuden merkityksen, kun kuulee, että Unto Kauppinen loihti ne varsin varhaisella iällä. Sen todistaa yhden auton pohjaan kirjattu vuosiluku 1936. Tuolloin Kauppinen on ollut vasta 17-vuotias.Perimätietoa siitä, mistä hän sai inspiraationsa pienoismalleihin, ei ole säilynyt.– Se tiedetään, että koko suku oli taiteellisesti lahjakasta. Jäämistöstä löytyy huimia piirroksia paitsi Unton, myös hänen sisartensa tekeminä, Sariola kuvailee.Sekään ei ole tiedossa, miksi nämä puuautot ovat nimenomaan Fordeja. Arvatenkin pääasiallisina malleina ovat toimineet valokuvat joko omasta takaa tai lehtien sivuilta, sillä varsinaisia oikeita autoja – etenkään erikoisempia – ei tuon ajan Suomessa vilissyt. Autojen lisäksi Kauppinen oli veistänyt ainakin yhden veturin, ja vaunukin kokoelmasta löytyy.– Jotakin kiinnostusta autoiluun perheessä kyllä oli: Unton isä ajoi autoa jo varhaisessa vaiheessa, ja yksi sisarista toimi tiepalvelutehtävissä. Juuri Unto Kauppisen kolmea sisarta on kiittäminen siitä, että puiset pienoisautot ovat taltioituneet nykypäivään. Sisaret säilyttivät niitä tunnollisesti vuosikymmenten halki, ja asian tärkeydestä kertoo laatikon kylkeen kirjoitettu teksti: Unton pikkuautot.Itselleenkin tärkeitäVaikka Unto Kauppinen oli todistetusti käsistään kätevä, varsinaiseen ammattiin – esimerkiksi puusepäksi – hän ei Sariolan mukaan ehtinyt kouluttautua.– Armeijassa hänet oli tituleerattu koululaiseksi. Sota katkaisi sitten opiskelut.Kauppinen kävi Keravan yhteiskoulua, mutta se keskeytyi armeijaan menon vuoksi. Hän kotiutui RUK:sta Niinisalosta välirauhan aikana 6.9.1940. Suunnitelmat koulun jatkamisesta kuitenkin jäivät, kun Kauppinen päätti jäädä reservin vänrikkinä puolustusvoimien palvelukseen.Pienoismallit, jotka Kauppinen oli koululaisena rakentanut, olivat edelleenkin ilmeisen tärkeä harrastus. Sen osoittaa kirje, jonka hän kirjoitti 12.1.1941 sisarelleen Eine Kauppiselle ollessaan komennuksella Taavetissa:”Täällä olisi hyvä tilaisuus ja hyvää aikaa väsätä niitä pikkuautoja. Mutta kun tämä komennukseni on niin lyhytaikainen, ei niitä kannata lähettää tänne niitä vehkeitä, siellä komppaniassa en kuitenkaan voi niitä tehdä, sillä asun miesten kanssa samassa huoneessa. Sinä saat sitten ne järjestää tänne, kun minä kirjoitan niin, kun nyt ensin näkee miksi tämä elämä tästä järjestyy.”Jatkosota alkoi 25.6.1941. Elämä valitettavasti järjesti asiat niin, että hyökkäysvaihe, joka vei mukanaan lukemattomia muitakin suomalaisia nuorukaisia, koitui myös 21-vuotiaan Unto Kauppisen kohtaloksi.Vain viikko taistelujen alkamisesta, heinäkuun kolmantena päivänä, Vänrikki Kauppinen kaatui vihollisen luotiin Ylämaan Säämälän kylässä ensimmäisessä taistelutehtävässään johtaessaan tiedustelupartiota vihollisen puolella. Kauppinen haudattiin Tuusulan sankarihautaan.Jotkut autoista on muotoiltu valmiiksi, mutta maalaus on jäänyt keesken tai kokonaan tekemättä, ja myös yksityiskohtia puuttuu. Unto Kauppisella oli vakaa aikomus saattaa nämäkin valmiiksi, mutta kohtalo päätti toisin.Pienet, mutta sitäkin upeammat muistot jäivät kuitenkin elämään.Seppo Sariola on nyt luovuttanut pienoismallit Fordin Suomen maahantuojalle, joka on luvannut pitää niistä hyvää huolta.– Tahtoisin, että ne olisivat jossain tilassa esillä. Fordin maahantuojan kanssa on ollut puhetta, että heillä voisi olla kiinnostusta museoida nämä jopa ihan kansainvälisellä tasolla, Sariola kertoo.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle