29.4.2016

Aisan päässä robotti – Trailer Assist

Trailer Assist

Peräkärryn peruuttaminen ei ole kaikille läpihuutojuttu. Kokeilimme Volkswagenin Trailer Assist -avustinta, jonka luvataan tuovan helpotusta vaunun vekslailuun.

Kumpaan suuntaan rattia pitikään kääntää? Ja miten paljon? Missä asennossa se kärry oikein on? Ei onnistunut, otetaanpa uudestaan. Onpa hankalaa.

Tuttua tuskailua kotipihoilta, mökkiteiltä ja noutovarastoilta, joissa kevyitä peräkärryjä eniten peruutellaan. Auton ja vaunun yhdistelmä on yllättävän konstikas, ellei kuskilla ole kokemusta. Eikä yhdistelmä siltikään aina suostu tottelemaan.

Onneksi nykytekniikka auttaa. Volkswagen ja Audi tarjoavat tuoreimpiin malleihinsa Trailer Assist -perävaunuavustinta, joka lukee peruutuskameran avulla auton ja kärryn välistä kulmaa, ja kääntelee tämän perusteella ohjauspyörää kuljettajan puolesta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ei idioottivarma

Kokeilimme avustinta käytöstä poistetulla tienpätkällä, johon ripottelimme keiloja ahtaita paikkoja simuloimaan.

Järjestelmän käyttö on yksinkertaista. Aluksi kytketään peruutusvaihde, sitten painetaan pysäköintiavustimen nappulaa. Mittariston näyttö neuvoo tarttumaan sivupeilien säätönuppiin, joka toimii nyt auton ohjaussauvana.

Trailer Assist

Nuppia kääntelemällä ja näyttöön ilmestynyttä auton ja vaunun kuvaa seuraamalla valitaan sopiva kääntökulma. Kuljettajan tarvitsee lisäksi huolehtia nopeuden säätelystä kaasun ja jarrun avulla.

Trailer Assist
Kuljettaja säätää auton ja vaunun kulmaa peilien säätonupilla sekä valitsee vauhdin kaasulla ja jarrulla. Järjestelmä toimii vain kävelyvauhdissa.

On syytä muistaa, että avustin huolehtii vain yhdistelmän asennosta, ei siitä, mihin peruutetaan. Kuskin on siis edelleen tunnettava vastuunsa ja katsottava, ettei auton ja kärryn tiellä ole mitään, mihin törmätä.

Jyrkissä käännöksissä paras

Ensiksi pakitimme yhdistelmän ”taskuparkkiin” eli teimme kuvitteellisen kaistanvaihdon keilojen väliin. On lähes epätodellista, kun ratti pyörii silmien edessä ja autoa ohjataan pienellä tikulla, mutta homma sujuu yllättävän luontevasti.

Heti perään tehty peruutus ilman avustinta kuitenkin todisti, että itse tehdyt ohjausliikkeet ovat paitsi nopeampia, myös tarkempia. Kokemattomalle laite kuitenkin avaa varmasti aivan uuden maailman, kun kärryn hallintaan saa kerrankin otetta.

Trailer Assist
Trailer Assist hoitaa peruutuksen aikana ohjauspyörän kääntelyn. Peruutuskamera tarjoaa lisäapua.

Ja on Trailer Assistista apua kokeneellekin, mikä selvisi, kun peruutimme 90 asteen käännöksen keiloilla rajattuun, vain hieman kärryä suurempaan tilaan. Avustin piti koko ajan mahdollisimman suuren kääntökulman yllä, muttei päästänyt yhdistelmää linkkuun.

Manuaalisesti sama suoritus oli selvästi monimutkaisempi. Tekniikka on ihmeellistä.

Trailer Assist

Suurpiirteinen, silti hyödyllinen

Lopuksi peruutimme kärryn toimituksen autotalliin kolme metriä leveän oviaukon kautta. Nyt perinteinen manuaalinen tapa otti jälleen niskalenkin. Kun pitää tehdä sentintarkkoja korjauksia välttääkseen tallin oviin osumisen, avustin käänteli yhdistelmää hivenen liian hitaasti.

Järjestelmän puolustukseksi täytyy kuitenkin todeta, että talliin peruuttaminen on jo niin haastavaa, että se jää tottumattomalta joka tapauksessa tekemättä.

Järjestelmään, joka maksaa esimerkiksi Volkswagen Passatiin mallista riippuen noin 400 euroa, kannattaa siis satsata, jos on hiemankin epävarma kärryn liikkeistä – ja ennen kaikkea siitä, kumpaan suuntaan sitä rattia pitikään kääntää.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat