28.12.2022 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: siirtymäajan hankintatuki, sanoi ministeri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenteen päästöjen puolittaminen vaatisi, että Suomen teillä kulkisi vuonna 2030 vähintään 600 000 sähköautoa – mutta onko ihmisillä varaa vaihtaa sähköautoilijaksi? Suomen liikenteen päästöjen vähentämistavoitteet ovat kunnianhimoisia: päästöjen tulisi puolittua vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 päästötasoon verrattuna. Vuoteen 2045 mennessä tulisi yltää tyystin fossiilittomaan liikenteeseen, mikä tarkoittaisi, ettei Suomen teillä enää käytettäisi lainkaan fossiilisia polttoaineita.Päästöjen puolittaminen vaatisi, että Suomen teillä kulkisi vuonna 2030 vähintään 600 000 sähköautoa, arvioivat taloustutkijat taannoin Moottorin artikkelissa.Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATTin tutkijat totesivat myös, että Suomessa on tuettu sähköautojen hankintaa ja latauspisteiden rakentamista huomattavasti vähemmän kuin muissa Länsi-Euroopan vertailumaissa: esimerkiksi Espanjassa tuki on 7 000 euroa, Saksassa ja Ranskassa enimmillään jopa 9 000 euroa.Sähköautojen hankintatuet Norjassa, Saksassa ja Ruotsissakin ovat olleet merkittävästi korkeammalla tasolla, jopa moninkertaiset, Suomen vastaavan hankintatukeen verrattuna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuosittu tuki kuopattiinMonissa verrokkimaissa hankintatuella on ollut autoilun sähköistymistä vilkastuttava merkitys, mutta meillä hankintatuki autoliikenteen sähköistämiskeinona on jo kuopattu.Liikenneministeri kuvasi tukea ”siirtymäajan tueksi” kun Moottori 19.9. uutisoi, että tukimuoto yksityishenkilöiden täyssähköauton hankintaan todella loppuu.Rahat budjetista ehtyivät, ja liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) nosti kädet poliittisesti ylös. Rahaa ei suosittuun tukeen enää löydy. Ministeri tosin arvioi, että 2 000 euron suuruisen hankintatuen ”avulla on saatu merkittävä muutos käyttövoimamuutoksessa ja sähköautojen hankintamäärissä.”Varmaan näin, mutta tuelle olisi ollut vastakin tarvetta.Tuki on ollut erityisen tärkeä, koska moni henkilöauto on iäkäs, keskimäärin 12,6 vuotta vanha, eikä ilmaston ja päästöjen kannalta paras vaihtoehto arjen mahdollistavaksi kulkupeliksi. Mutta väliraha uuteen autoon, uudesta täyssähköautosta puhumattakaan, ylittää monen kotitalouden taloudelliset mahdollisuudet.Hankintatuki on ollut omiaan myös siksi, ettei käytettyjen sähköautojen tarjonta ole vielä kovinkaan runsasta.Tiedän ihan omasta lähipiiristäkin, että 2 000 euron tukisumma on ollut ratkaiseva tekijä auton käyttövoimaa harkittaessa ja auton ostopäätöstä ajoitettaessa. Kun tuki loppui, lykkääntyi monessa kotitaloudessa toive vaihtaa polttomoottoriauto sähköautoon.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?