19.9.2022 Liikenne Sähköautojen hankintatuki loppuu – Timo Harakka: ”Siirtymäajan tuki” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden sähköauton ostoon tarkoitetun hankintatuen määräraha on käytännössä käytetty jo liki loppuun. Liikenneministeri: ”Sähköautojen hankintatuki on ollut siirtymäajan tuki.” Suosittu sähköautojen hankintatuki loppuu. Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) kertoo, että budjettiriihessä ei esitetty määrärahojen lisäämistä. – Sähköautojen hankintatuki on ollut siirtymäajan tuki. Hallituksen esityksestä asiassa päätettiin tänäisessä Valtioneuvoston yleisistunnossa. 2 000 euron suuruisesta hankintatuesta ovat saaneet nauttia ne uusien täyssähköhenkilöautojen ostajat, joiden auto on maksanut alle 50 000 euroa. Liikenteen sähköistymisen rivakkuus yllätti monet ja söi hankintatuen määrärahat, eikä lisää hankintatukirahaa ole siis luvassa. – Traficomin arvion mukaan sähköautojen hankintatukien ja muuntotukien määräraha varataan loppuun syyskuun aikana. Tämä koskee henkilöautoja. Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi hankinta- ja muuntotukien hakuaikoja vastaamaan uusia määrärahapäätöksiä. Täyssähköautojen hankintatuen ja muuntotuen hakuaikaa lyhennettäisiin 31.12.2022 saakka, ministeri Harakka avaa näiltä osin hallituksen esitystä eduskunnalle valtion talousarvioksi vuodelle 2023. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Onnistunut toimenpide – Budjettiriihessä ei esitetty määrärahojen lisäämistä. Sähköautojen hankintatuki on ollut siirtymäajan tuki, Harakka toteaa ja pitää tukimallia onnistuneena toimenpiteenä. – Sen avulla on saatu merkittävä muutos käyttövoimamuutoksessa ja sähköautojen hankintamäärissä. Vuonna 2021 täyssähköautojen määrä kasvoi 136 prosenttiyksikköä edellisvuodesta. Miten käy liikenteen sähköistymistavoitteiden ja päästötavoitteiden? – Hankintatukia jatketaan sähkö- ja kaasukäyttöisten pakettiautojen ja kuorma-autojen osalta, ja niihin määrärahoja on jäljellä haettavaksi, ministeri Harakka toteaa. – Päästötavoitteiden osalta tärkeä muutos on edessä juuri raskaassa liikenteessä. Budjettiriihessä tehtiin kirjaus toimista sähkön hinnan kohtuuttoman nousun kompensoimiseksi kotitalouksille. Samalla huolehditaan riittävistä kannustimista energian säästämiseen ja päästöttömän energian investointeihin. Tämä on pohjana myös liikenteen toimien jatkovalmistelulle. Sähköistymiskehityksen vauhdittamiseksi on nykyäänkin keinoja, kuten jakeluinfratuet sekä yksityiselle että julkiselle lataukselle. Kannatatteko ympäristöministeri ministeri Maria Ohisalon (vihr.) ajatusta yksityishenkilöille myönnettävistä valtion takaamista energiaomavaraisuuslainoista, joita vähävaraiset voisivat käyttää myös sähköautojen hankintaan? – Nyt tarvitaan hyviä keinoja irtautumiseen fossiilisesta energiasta, en vastusta sitä. Jatkovalmistelun myötä on varmasti parempi ottaa kantaa, kun yksityiskohdat ovat tiedossa. Hankintatukea haettiin ahkerasti Kansalaiset ovat hakeneet hankintatukia ahkerasti, kuten Moottori kertoi viimeksi elokuun puolivälissä. Tammi–elokuussa rekisteröidyistä henkilöautoista noin 15 prosenttia on ollut täyssähköautoja, kun osuus vielä viime vuonna oli noin 10 prosenttia. Tukieuroista käytetty jo 97 % Erilaisille hankinta- ja muuntotuille oli valtion budjetista varattu yhteensä 26,5 miljoonaa euroa. Tukimäärärahojen suhteen raavitaan jo rahakirstun pohjaa: määrärahoista on käytetty 97 prosenttia, kertovat Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tuoreimmat tiedot (päivitetty 19.9.2022). Täyssähköisten henkilöautojen hankintatuki on yksi valtioneuvoston Fossiilittoman liikenteen tiekartan avaintoimenpiteistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autoala kritisoi tukien ehtymistä Autoala on kritisoinut hankintatukien päättymistä. Tukimuodolle olisi tarvetta, sillä hintaero keskimääräisen polttomoottoriauton ja täyssähköauton välillä on vielä noin 20 000 euroa. Autoliitto on puolestaan ehdottanut, että sähköhenkilöautojen hankintatuki tulisi ulottaa myös käytettyihin sähköautoihin. Moottorin artikkelissa Autoliitto perusteli kantaansa sillä tosiasialla, että Suomessa tehdään yhtä uuden auton kauppaa kohden kuusi käytetyn auton kauppaa. Autoalan näkemyksen mukaan tukea liikenteen sähköistymisen jatkamiseksi kaivataan kipeästi, sillä käyttövoimamurroksen alkuvuosiin suunnatun hankintatuen vaikutus sähköistymiseen on merkittävä. Tästä ovat alan mukaan esimerkkeinä Norjan ja Ruotsin autokannan kehitys. Tuki tasaa hintaeroa Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio toi syyskuun alussa esiin, että vaikka hankintatuki ei ole ainoa tekijä kotitalouksien hankintapäätöksissä, se helpottaa hankintaa, koska tuki tasaa hintaeroa verrattaessa uuden sähköauton hintaa samankokoisen uuden tai käytetyn polttomoottoriauton hintaan. Kallio uumoili Moottorin aiemmassa artikkelissa, että tuen loppuminen voi tuoda ikäviä lieveilmiöitä. – Mikäli sähköistyminen ei etene nykyistä kasvukäyrää selvästi rivakammin, on Suomen täytettävä päästötavoitteensa korottamalla entisestään biopolttoaineiden jakeluvelvoitetta. Tämän tien päässä häämöttävät valtavat polttoaineiden hintojen nousut, Kallio arvioi. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Liikenne- ja viestintäministeriö, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, liikenne- ja viestintäministeriö / Fossiilittoman liikenteen tiekartta, Autoliitto, Autoalan Tiedotuskeskus Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Liikennepolitiikka Näin taksien ryvettynyt maine palautuisi – eikä toimia ole ihan vähän! 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?