19.9.2022 Liikenne Sähköautojen hankintatuki loppuu – Timo Harakka: ”Siirtymäajan tuki” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden sähköauton ostoon tarkoitetun hankintatuen määräraha on käytännössä käytetty jo liki loppuun. Liikenneministeri: ”Sähköautojen hankintatuki on ollut siirtymäajan tuki.” Suosittu sähköautojen hankintatuki loppuu. Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) kertoo, että budjettiriihessä ei esitetty määrärahojen lisäämistä.– Sähköautojen hankintatuki on ollut siirtymäajan tuki.Hallituksen esityksestä asiassa päätettiin tänäisessä Valtioneuvoston yleisistunnossa. 2 000 euron suuruisesta hankintatuesta ovat saaneet nauttia ne uusien täyssähköhenkilöautojen ostajat, joiden auto on maksanut alle 50 000 euroa.Liikenteen sähköistymisen rivakkuus yllätti monet ja söi hankintatuen määrärahat, eikä lisää hankintatukirahaa ole siis luvassa.– Traficomin arvion mukaan sähköautojen hankintatukien ja muuntotukien määräraha varataan loppuun syyskuun aikana. Tämä koskee henkilöautoja. Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi hankinta- ja muuntotukien hakuaikoja vastaamaan uusia määrärahapäätöksiä. Täyssähköautojen hankintatuen ja muuntotuen hakuaikaa lyhennettäisiin 31.12.2022 saakka, ministeri Harakka avaa näiltä osin hallituksen esitystä eduskunnalle valtion talousarvioksi vuodelle 2023.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOnnistunut toimenpide– Budjettiriihessä ei esitetty määrärahojen lisäämistä. Sähköautojen hankintatuki on ollut siirtymäajan tuki, Harakka toteaa ja pitää tukimallia onnistuneena toimenpiteenä.– Sen avulla on saatu merkittävä muutos käyttövoimamuutoksessa ja sähköautojen hankintamäärissä. Vuonna 2021 täyssähköautojen määrä kasvoi 136 prosenttiyksikköä edellisvuodesta.Miten käy liikenteen sähköistymistavoitteiden ja päästötavoitteiden?– Hankintatukia jatketaan sähkö- ja kaasukäyttöisten pakettiautojen ja kuorma-autojen osalta, ja niihin määrärahoja on jäljellä haettavaksi, ministeri Harakka toteaa.– Päästötavoitteiden osalta tärkeä muutos on edessä juuri raskaassa liikenteessä. Budjettiriihessä tehtiin kirjaus toimista sähkön hinnan kohtuuttoman nousun kompensoimiseksi kotitalouksille. Samalla huolehditaan riittävistä kannustimista energian säästämiseen ja päästöttömän energian investointeihin. Tämä on pohjana myös liikenteen toimien jatkovalmistelulle. Sähköistymiskehityksen vauhdittamiseksi on nykyäänkin keinoja, kuten jakeluinfratuet sekä yksityiselle että julkiselle lataukselle.Kannatatteko ympäristöministeri ministeri Maria Ohisalon (vihr.) ajatusta yksityishenkilöille myönnettävistä valtion takaamista energiaomavaraisuuslainoista, joita vähävaraiset voisivat käyttää myös sähköautojen hankintaan?– Nyt tarvitaan hyviä keinoja irtautumiseen fossiilisesta energiasta, en vastusta sitä. Jatkovalmistelun myötä on varmasti parempi ottaa kantaa, kun yksityiskohdat ovat tiedossa.Hankintatukea haettiin ahkerastiKansalaiset ovat hakeneet hankintatukia ahkerasti, kuten Moottori kertoi viimeksi elokuun puolivälissä.Tammi–elokuussa rekisteröidyistä henkilöautoista noin 15 prosenttia on ollut täyssähköautoja, kun osuus vielä viime vuonna oli noin 10 prosenttia.Tukieuroista käytetty jo 97 %Erilaisille hankinta- ja muuntotuille oli valtion budjetista varattu yhteensä 26,5 miljoonaa euroa. Tukimäärärahojen suhteen raavitaan jo rahakirstun pohjaa: määrärahoista on käytetty 97 prosenttia, kertovat Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tuoreimmat tiedot (päivitetty 19.9.2022).Täyssähköisten henkilöautojen hankintatuki on yksi valtioneuvoston Fossiilittoman liikenteen tiekartan avaintoimenpiteistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutoala kritisoi tukien ehtymistäAutoala on kritisoinut hankintatukien päättymistä. Tukimuodolle olisi tarvetta, sillä hintaero keskimääräisen polttomoottoriauton ja täyssähköauton välillä on vielä noin 20 000 euroa.Autoliitto on puolestaan ehdottanut, että sähköhenkilöautojen hankintatuki tulisi ulottaa myös käytettyihin sähköautoihin. Moottorin artikkelissa Autoliitto perusteli kantaansa sillä tosiasialla, että Suomessa tehdään yhtä uuden auton kauppaa kohden kuusi käytetyn auton kauppaa.Autoalan näkemyksen mukaan tukea liikenteen sähköistymisen jatkamiseksi kaivataan kipeästi, sillä käyttövoimamurroksen alkuvuosiin suunnatun hankintatuen vaikutus sähköistymiseen on merkittävä. Tästä ovat alan mukaan esimerkkeinä Norjan ja Ruotsin autokannan kehitys.Tuki tasaa hintaeroaAutotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio toi syyskuun alussa esiin, että vaikka hankintatuki ei ole ainoa tekijä kotitalouksien hankintapäätöksissä, se helpottaa hankintaa, koska tuki tasaa hintaeroa verrattaessa uuden sähköauton hintaa samankokoisen uuden tai käytetyn polttomoottoriauton hintaan.Kallio uumoili Moottorin aiemmassa artikkelissa, että tuen loppuminen voi tuoda ikäviä lieveilmiöitä.– Mikäli sähköistyminen ei etene nykyistä kasvukäyrää selvästi rivakammin, on Suomen täytettävä päästötavoitteensa korottamalla entisestään biopolttoaineiden jakeluvelvoitetta. Tämän tien päässä häämöttävät valtavat polttoaineiden hintojen nousut, Kallio arvioi.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Liikenne- ja viestintäministeriö, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, liikenne- ja viestintäministeriö / Fossiilittoman liikenteen tiekartta, Autoliitto, Autoalan Tiedotuskeskus Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 28.6.2025 Liikennepolitiikka Nelostie E75 ry vaatii ripeitä investointeja Keski-Suomeen – Vaajakoski valtakunnallinen pullonkaula 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”