5.6.2020 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Volvot kulkevat jatkossa vain 180 km/h, ja se on pelkästään hyvä asia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Huippunopeuden rajoittaminen tehdään turvallisuussyistä, mutta se tuo paljon muitakin hyötyjä. Toukokuun lopulla Volvo ilmoitti rajoittavansa kaikkien automallien huippunopeuden 180 kilometriin tunnissa. Motiivi on tietysti turvallisuudessa.Vastaan on vaikea väittää: kuinka usein lujempaa tarvitsee päästä? Saksan lisäksi maailmassa ei edes ole montaa paikkaa, missä lujempaa saisi yleisellä tiellä ajaa.montaa paikkaa ole, missä 180 kilometriä tunnissa lujempaa tarvitsisi päästä yleisellä tiellä. Kilparadoilla saisi ajaa, mutta eipä Volvon mallistosta ratapäiväautoja löydy.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMikä on sopiva huippunopeus?Miksi juuri 180 kilometriä tunnissa, onhan sekin liikenneturvallisuuden nimissä tarpeettoman korkea nopeus. Ruotsalaiset halunnevat jättää vähän puskuria korkeimpien ajonopeuksien ja huippunopeuden väliin, jotta laittomimmissakaan ohituksissa ei tule yllätyksiä.Ja vaikka 180 kilometriä tunnissa on korkean kuuloinen ajonopeus, on se Volvojen tasoisille nykyautoille vielä ajodynaamisesti mitätön lukema. Se ei ole nopeus, joka aiheuttaisi hallinnan menetystä – mutta se voi olla aivan väärä tilannenopeus, aivan kuten 80 kilometriä tunnissakin, mikäli olosuhteet ovat huonot.Nopeuden kasvaessa ajoneuvojen väliset erot alkavat kuitenkin erottua, ja jo 225 km/h nopeudessa premium-luokan autojenkin välillä on yllättävän suuria eroja, jopa 250 kilometriin tunnissa rajoitettujen saksalaismerkkien kesken.180 km/h lienee siis riittävän paljon, muttei liikaa.Hitaudesta paremmuuteenUnohdetaan kuitenkin turvallisuus: huippunopeuden rajoittaminen voi tehdä autoista paljon parempia tavallisessa arjessa.Jos auto ei kulje yli 180 km/h, alustasta voidaan tehdä mukavampi, kun iskunvaimennuksen ei tarvitse selvittää töyssyjä 230 km/h nopeudessa. Renkaista voidaan tehdä kevyempiä, kun niiden ei tarvitse kestää teoreettista Saksan läpiajoa yli 200 km/h keskinopeudella. Aerodynamiikassa ei tarvitse pohtia korkeiden nopeuksien aiheuttamaa nostetta, joka tekisi autosta epävakaan.Sähköistys hyötyyToki epäilemättä yksi Volvon päämotiivi on sähköistys: sähköautot ovat pääsääntöisesti yksivaihteisia, joten korkean huippunopeuden tavoittelu voi aiheuttaa kompromissin hyötysuhteeseen taajama-ajossa.Huippunopeuden alentaminen helpottaa myös ladattavia hybridiautoja, etenkin Volvon tapaisia, joissa etuakselilla on polttomoottori ja taka-akselilla sähkömoottori. 8-portainen vaihteisto pitää polttomoottorin pyörintänopeusalueen haluttuna vaikka kuinka korkeisiin nopeuksiin saakka, mutta yksivaihteiselle sähkömoottorille ajonopeusalue 0–250 km/h asettaisi valtavia ongelmia: riittävän pitkä välitys tekisi sähköisestä liikkeellelähdöstä hyvin vaikeaa, lyhyt välitys taas saisi taka-akselin sähkömoottorin pyörimään ylikierroksilla. Jokainen monivaihteisella polkupyörällä ajanut voinee samaistua tilanteeseen. Osa valmistajista ratkaisee ongelman mekaanisella kytkimellä, joka irrottaa taka-akselin sähkömoottorin tietyn ajonopeuden jälkeen. Tätäkään ei tarvita, kun nopeus rajoitetaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySeurataanko esimerkkiä?Huippunopeuden rajoittaminen ei tietysti tee Volvoista automaattisesti parempia autoja: kaikki yllä mainitut edut saavutettaneen vasta tulevilla perusrakenteilla, jotka suunnitellaan 180 km/h huippunopeuteen heti alusta alkaen. Toivottavasti potentiaali hyödynnetään tulevaisuudessa, sillä niin kiehtovaa kuin korkea nopeus onkin, on se aivan älytön tekosyy tehdä henkilöautosta vähän huonommin tavalliseen arkeen soveltuva. On mielenkiintoista nähdä, miten autoala reagoi Volvon esimerkkiin.Teksti ja kuva: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 22.12.2024 Yleinen Kysy rohkeasti apua vaan! – Ajatuksia autoista 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 15.12.2024 Ajatuksia autoista Ylinopeusholhous ja luistamisen ABC – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja