4.10.2024 Liikenne Ajokieltoa jopa kymmeniä kuukausia – katso poliisin taulukko törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen seurauksista Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto ja Liikenneturva / Nina Mönkkönen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen johtaa rangaistuksen lisäksi usean kuukauden ajokieltoon, uusijoille rapsahdus on kovempi. Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen johtaa rangaistuksen lisäksi useiden kuukausien ajokieltoon.Mutta mikä on törkeätä liikenneturvallisuuden vaarantamista? Ja minkä pituisia ajokieltoja voi siihen syyllistyneelle koitua?Kerromme tässä artikkelissa poliisin ja oikeuden vakiintuneista käytännöistä. Asiantuntijoina ovat Poliisihallituksen poliisitarkastaja Heikki Kallio ja poliisitarkastaja Tuomo Katajisto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRaju ylinopeus, holtiton ohitusLiikenteessä törttöilyä on hyvin eri asteista, autoilijoiden lievistä epähuomiossa tehdyistä ajovirheistä tahallisiin kanssaliikkujia vaarantaviin ylilyönteihin. On kiinnostavaa tietää, milloin ylittyy ”tavallisen” tai ”lievän” liikenneturvallisuuden vaarantamisen raja ja teko muuttuu törkeäksi.Asiantuntijoiden mukaan törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen on kyseessä, jos autoilija ylittää roimasti nopeusrajoituksen, ohittaa näkyvyyden ollessa turvalliseen ohitukseen riittämätön, ohittaa muita autoja ohituskieltoalueella tai laiminlyö pysähtymis- tai väistämisvelvollisuuden.– Lisäksi edellytyksenä on, että teko on omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa toisen hengelle tai terveydelle, Heikki Kallio täydentää.Minimisanktio törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta on 30 päiväsakkoa. Toista äärtä on enimmillään kaksi vuotta vankeutta.Taulukko törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen perusteella määrättävän ajokiellon normaalista kestosta ensikertalaiselle ja uusijalleAjokiellon normaali kestoLiukumaAjokiellon normaali kestoLiukumaAjokiellon normaali kestoLiukumaRangaistusseuraamusEnsikertalainen (min. 3 kk)EnsikertalainenUusija A (min. 6 kk)Uusija AUusija B (min. 1 vuosi)Uusija Balle 50 päiväsakkoa4 kk3–5 kk7 kk6–9 kk1v 1 kk1 v–1 v 3 kk50–59 päiväsakkoa5 kk4–6 kk9 kk7–11 kk1v 3 kk1 v 1 kk–1 v 5 kk60–69 päiväsakkoa6 kk5–7 kk11 kk9 kk–1 v 1 kk1v 5 kk1 v 3 kk–1 v 7 kkyli 69 päiväsakkoa7 kk6–8 kk1v 1 kk11 kk–1 v 3 kk1v 7 kk1 v 5 kk–1 v 9 kkvankeutta8 kk7 kk–5 v1v 3 kk1 v 1 kk–5 v1v 9 kk1v 7 kk–5 vEnsikertalainen: kuljettaja, joka ei edeltävän 5 vuoden aikana ole syyllistynyt rattijuopumukseen, törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen tai vaarallisten aineiden kuljetusrikokseen.Uusija A: kuljettaja, joka edeltävän 5 vuoden aikana on syyllistynyt rattijuopumukseen tai vaarallisten aineiden kuljetusrikokseen.Uusija B: kuljettaja, joka edeltävän 5 vuoden aikana on syyllistynyt törkeään rattijuopumukseen tai törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen.Lähde: Poliisitarkastaja Heikki Kallio / twitter Abstrakti vaara riittää Poliisitarkastaja Tuomo Katajisto Poliisihallituksesta kertoo seurauksesta, jota kaikki autoilijat eivät tiedä. Hän tähdentää, että törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen ei edellytä konkreettisen vaaran aiheutumista, abstrakti vaara riittää. – Tunnusmerkistön täyttyminen edellyttää sitä, että teosta olisi voinut aiheutua vakava vaara toisen hengelle tai terveydelle, eikä vain toisen henkilön turvallisuudelle. Katajiston mukaan erona perusmuotoiseen liikenneturvallisuuden vaarantamiseen on siis vakavan vaaran aiheutumisen mahdollisuus ja mahdollisen vaaran kohdistuminen toisen henkeen tai terveyteen. – Se ei siis vielä riitä, että oma terveys on vaarassa. Suojatie-giljotiini tyyppitapausPoliisit kertovat, että tyypillisesti mieleen tuleva esimerkkitapaus törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta on tilanne, jossa autoilija ajaa rinnakkaista kaistaa pysähtymättä suojatien eteen, vaikka viereisellä kaistalla on suojatien eteen seisahtunut auto. Tällaisessa tilanteessa näköesteen takaa (seisahtunut auto) liikkuvan auton eteen joutuva jalankulkija on ilmeisessä hengenvaarassa.Korkeimmassa oikeudessa on käsitelty tapauksia, joissa autoilija on esimerkiksi kääntynyt kaupunkialueen suuressa ja vilkkaasti liikennöidyssä risteyksessä, jossa on tyypillisesti liikennettä myös yöaikaan, päin punaisia valoja.Myös törkeästä huolimattomuudesta johtunut väistämisvelvollisuuden laiminlyönti johti tuomioon törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta kuten tässä tapauksessa, jossa pakettiautoilija törmäsi kevytmoottoripyöräilijään, joka kuoli.Kuljettaja uusintakoulutukseenTuomo Katajista tuo esiin, että Suomessakin on mahdollista ohjata toistuvasti rikkomuksin syyllistyvä autoilija uudelleenkoulutukseen.– Ajokorttilaissa on annettu poliisille mahdollisuus määrätä kuljettaja uuteen kuljettajantutkintoon, jos hän moottorikäyttöistä ajoneuvoa kuljettaessaan on toistuvasti syyllistynyt tieliikennelain säännösten rikkomiseen ja tämän vuoksi tai muutoin on todennäköistä syytä epäillä, ettei hän ole säilyttänyt ajotaitoaan, Katajisto taustoittaa.Lisäksi ajokieltoon määrätty uusi kuljettaja eli henkilö, joka on määrätty ajokieltoon kahden vuoden kuluessa ensimmäisen ajokortin saamisesta, joutuu ennen ajokortin takaisin saamista käymään riskikäyttäytymistä ja sen vaikutuksia liikenneturvallisuuteen käsittelevän lisäkoulutuksen.Onko nykyinen käytäntö ajokieltojen suhteen poliisin näkemyksen mukaan oikealla tasolla vai tulisiko seurauksia törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta koventaa esimerkiksi ajokieltoja pidentämällä?– Suomessa on muihin Pohjoismaihin verrattuna lyhyemmät ajokiellot eli siihenkin nähden ajokieltojen pituutta tulisi tarkastella, Katajisto pohtii. Kaikki liikenneturvallisuuden keinot tervetulleita Poliisikaksikko korostaa, että kaikki liikenneturvallisuutta parantavat keinot ovat tervetulleita pyrittäessä siihen, että kaikkien liikennemuotojen tulisi olla vuoteen 2050 mennessä niin turvallisia, ettei kenenkään tarvitsisi kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä, kuten Suomessa on tavoitteena. Kansallisena välitavoitteena on liikennekuolemien ja vakavien loukkaantumisten puolittaminen vuoden 2020 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Tällöin vuonna 2030 tieliikenteessä kuolisi enintään 112 ihmistä ja vakavia loukkaantumisia olisi enintään noin 460. Artikkeli julkaistu alkujaan huhtikuussa 2023. Teksti: Marko Jokela Lähteet: Poliisihallitus, Finlex / Korkein oikeusMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Liikenne Rekisterikilpiin näkyviä muutoksia – Y-kirjain uusiksi, traktorimönkijöille uusi kilpityyppi 12.12.2024 Uutinen Siltarikko jätti saarelaiset pulaan – Autoliiton tiepalvelu auttaa sillan yli vuorokauden ympäri 10.12.2024 Liikenne Taas mennään! – Operaatio Lumihiutale auttaa joulunajan liikenteessä 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 4.12.2024 Liikenne Bussivuoro Paltamosta Kajaaniin kello 16.10 jatkuu ainakin kesään 2026 29.11.2024 Pyöräily Testi: Pyöräilijälle kaikki näkyvyyttä edistävät varusteet ovat tarpeen – jarruvalo ja vilkut kypärässä ovat yksi keino 29.11.2024 Liikenneturvallisuus Psyykkiset oireet liikenteessä – kolarit aiheuttavat myös henkistä pahoinvointia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa