9.12.2018 Liikenne Älyliikenne: mitä se on, ja miksi sitä tarvitaan? Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Älyliikenteelle on yksinkertainen tarve: haluamme lisää mukavuutta. – Pitkään liikuttiin kävelemällä, purjehtimalla ja hevosilla. Sitten tuli polkupyörä, joka mahdollisti naimisiin menon naapurikyläläisen kanssa. Aalto yliopiston älyliikenteen tutkimushankeessa työskentelevä yli-insinööri Panu Sainio tiivistää liikkumisen historiaa ja maailman pienentymistä. Kun liikkumisen kehitys vei auton alkuhistoriaan, vei polttomoottori lopulta voiton varhaisista sähkö- ja höyryautoista. Polttomoottori tarjosi vaivattomimman kokonaisuuden, ja ratkaisu vakiintui. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Helpompaa ja mukavampaa kohti Älyliikenteen taustalla on sama pyrkimys, joka on ohjannut liikkumista kivikaudelta asti. Ihmiset haluavat helppouteen, mukavuuteen ja käytettävyyteen. – Hevonen on mukava eläin, mutta auto tarjosi vielä helpompaa liikkuvuutta, tiivistää Sainio, ja muistuttaa miten aikanaan New Yorkista siivottiin miljoona kiloa hevosen lantaa joka päivä. Siihen verrattuna varhainen polttomoottoriauto nähtiin ympäristöystävällisenä. Auton saattoi myös sammuttaa, siis jättää hoitamatta. Kehitys parempaa ja helpompaa liikkumista kohti ei aina ole suoraviivaista. Monesti nähdään syklejä, jolloin innostutaan jostain ja kehitetään sitä, mutta asia unohtuu seinän tullessa vastaan. Sitten aihe nousee taas esiin, ja kehittyy eteenpäin. Kierrokset toistuvat, ja aina saadaan ratkaistua jotain. Sähköauto oli automobiilin alkuvaiheilla vahva vaihtoehto, mutta polttomoottori voitti. Sitten sähköautosta innostuttiin uudelleen monella vuosikymmenellä, mutta se ei vielä lyönyt läpi. Ylipäänsä autojen kehittymisessä näkyy alan valtavan koon tuoma hitaus: maailmassa tehdään 2,2 henkilöautoa joka sekunti. 70 000 000 autoa vuodessa. Moottoroituja kaksipyöräisiä syntyy 5,5 kappaletta per sekunti. Valtavan koneiston muokkaaminen uusiin tarpeisiin on hidasta ja haastavaa. Markkinoiden muokkaantumista ohjaavat myös öljyn hinnan kaltaiset reunaehdot. Ensin pelkäsimme öljy loppuvan – ja nyt pelkäämme, että käytämme sen loppuun! Seuraava askel Mutta mikä on mukavuuden seuraava askel? Ehkä se, että ajoneuvo tukee entistä paremmin autojen ja matkustajien hyvinvointia aktiivisten turvajärjestelmien avulla, esimerkiksi ehkäisemällä kaikkien kannalta ikävät ja epätoivotut kolaritilanteet? Pidemmän päälle nämä kysymykset ratkaissee autonominen liikkuminen: itse ajamisessa on lopulta nyky-yhteiskunnan kannalta varsin suuria juridisia vastuukysymyksiä. Muutos vaatii vaivattomuutta Sainio heittää tyypillisen esimerkin omasta elämästään. – En suostu helpolla luopumaan ilmastoidusta automaattivaihteisesta henkilöautosta. Se ratkaisee koko liikkumistarpeeni ensimetreiltä loppumetreille, kotipihalta työpaikalle. Sillä liikkuminen on mukavaa. – Ongelma on se, että aika moni muukin ihminen ajattelee tällä tavalla, Sainio jatkaa viitaten jatkuvasti kasvaviin liikennemääriin, ja globaalilla tasolla paikoin sietämättömään ruuhkautumiseen. Eikä ruuhkaan auta mahdollisesti päästötön sähköautokaan: se on toki paikallisesti päästötön, mutta silti siinä ruuhkassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Älyliikenne on laaja käsite Älyliikenne tarkoittaa tällaisten ongelmien ratkaisemista tai ehkäisyä teknologian keinoin. Tutkimusta tehdään monella tasolla, ei pelkästään suuria linjoja, kuten jättiruuhkia ja robottiautoilutulevaisuutta pohtimalla. Yksinkertainen esimerkki älyliikenteen tuomista mahdollisuuksista arkipäiväiseen kaupunkiliikenteeseen on konenäön tuoma mahdollisuus nähdä talojen läpi: kamerat lukevat risteystä, analysoivat liikennettä ja viestivät sen epäedullisesta suunnasta nurkan takaa lähestyvälle autolle ja auton kuljettajalle. Ylipäänsä ensiaskeleita jo nyt ottava autojen välinen viestintä tarjoaa paljon potentiaalia: autot voivat viestiä liukkaudesta, kolarista tai esimerkiksi vapaista pysäköintipaikoista. Sainio kertoo Suomen tarjoavan erinomaisen pohjan älyliikenteen kehittämiseen: esimerkiksi koko mobility as a service -käsite on Suomesta kotoisin, ja maan pääomaköyhyyteenkin on keksitty Slushin kaltaisia ratkaisuja. – Älyliikenteen kehittämisessä ei kannata turvautua perinteiseen ”ei se onnistu” asenteeseen. Jos kehitetään, se voi onnistuakin. Joku lyö aina rahoiksi Yksi kysymys jää silti avoimeksi. Kun junamatkustus alkoi, syntyi ihmisille vapaata aikaa liikkumisen ohessa. Sitä alettiin kuluttamaan lukemalla. Syntyi sanomalehtiä ja niitä myymään perustettiin Suomessakin jo vuonna 1910 Rautatiekirjakauppa, sittemmin Rautakirja ja R-Kioski. Kun älykäs liikenne joskus pääsee autonomiseen liikkumiseen, mitä vapautuneella ajalla tehdään? – Robottiauto tappaa ajan merkityksen, Sainio summaa ja jatkaa, jos en ole enää auton kuljettaja, kestääkö työmatkani puoli tuntia vai puolitoista tuntia menettää merkityksensä. Voi tehdä töitä tai viihtyä. Ainoa kysymys onkin, kuka tekee tällä vapautuneella ajalla rahaa ja miten? Teksti: Lauri Ahtiainen, kuva: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 4.11.2025 Uutinen Jokin näistä on Vuoden Auto Suomessa 2026 – lue lähes jokaisen ehdokkaan koeajot ilmaiseksi! 4.11.2025 Uutinen Vasta Suomeen saapunut Volvo tuoreeltaan päivityksen tarpeessa – EX90 saa merkittäviä muutoksia 4.11.2025 Uutinen Pakettiautokauppa on tänä vuonna piristynyt – henkilöautojen ensirekisteröinnit pari prosenttia viime vuotta jäljessä 4.11.2025 Uutinen Mitsubishin sähkö-comebackin hinta julkaistu – tämän verran maksaa Eclipse Cross Suomessa 3.11.2025 Uutinen Toyotalta ja Lexukselta kaksi tarkastuskampanjaa – vika saattaa koskea 13 eri mallia Suomessa 3.11.2025 Uutinen Viisikymppisiä juhlistava Volkswagen Golf GTI Edition 50 on tietysti kaikkien aikojen tehokkain ja ”erikoisin” 30.10.2025 Uutinen Autoliitto saa vuosittain 10 000 avunpyyntöä samasta asiasta – näin vältyt ongelmilta oman autosi kanssa 30.10.2025 Uutinen Näetkö ratin takaa varmasti riittävän hyvin? – Salakavala kaihi autoilijoiden riesana 29.10.2025 Autoilu Autoilija: luovutaan talvinopeusrajoituksista! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta - luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan