21.4.2025

American Car Show 2025: autoilun tähänastinen historia kolmena Cadillacina – 1-sylinterinen, 16-sylinterinen ja 0-sylinterinen

Kuva Benjamin Helander

Cadillac Lyric vm. 2024, Cadillac V-16 Imperial Sedan vm. 1938 ja Cadillac Model S vm. 1907 vierekkäin näytteillä olivat American Car Show'ta monipuolisimmillaan.

Monien pääsiäisperinnettä eli American Car Show'ta vietettiin jälleen kaikkine lisukkeineen Helsingin Messukeskuksessa. Moottorikin kävi paikan päällä aistimassa tunnelmaa, ja tekemässä myös poimintoja tämänvuotisen show'n tarjonnasta.

Kuten ACS:ssä käyneet tietävät, tarjonta on aina tässä show'ssa ongelma, mutta nimenomaan niin päin, että sen suuresta määrästä tahtoo seurata ähky. Tämä pätee myös allekirjoittaneen asemaan näitä nostoja tehdessä.

Yksi huima kolmen auton kokonaisuus on kuitenkin erityisen helppo perustella nostettavaksi tänne Moottorin nettiin. Aivan päämessuhallin sisäänkäynnin tuntumassa oli nimittäin vierekkäin kolme näyttävää Cadillacia, jotka edustavat oman aikansa huippua, mutta ovat käsitteen sisällä järisyttäviä ääripäitä.

Tehdäänpä niiden avulla pienimuotoinen sukellus amerikkalaisen autoteollisuuden ykkösmerkin ja samalla koko autoilun tähänastiseen historiaan, ja aloitetaan täältä tuoreesta päästä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Cadillac Lyriq - 2024, 0 sylinteriä

Sylintereiden määrässä mitattuna tämä auto ei ole kaikkein superlatiivisimmillaan. Lyriq on Cadillacin ihka ensimmäinen täyssähköautomalli, ja täten brändin ensimmäinen auto, jossa ei ole ainuttakaan sylinteriä. Lyriq eteni tuotantoon vuonna 2022, siis tasan 120 vuotta Cadillacin perustamisen jälkeen.

Hyvin moni asia alkoi Lyriqin myötä mennä Cadillacilla uusiksi. Paitsi että se oli valmistajansa ensimmäinen sähköauto, se myös lanseerasi valmistajansa uuden tyylisuunnan. Lyriq tarkoittaa myös Cadillacin paluuta kirjain-numeroyhdistelmistä oikeisiin mallinimiin, nyt tunnusomaisesti q-päätteisiin. Niin ikään Lyriqin myötä koko General Motors toi tuotantoon BEV3-sähköautopohjarakenteensa. Edelleen jatkuu, nimittäin Lyriq jalkautti Cadillacin ensimmäistä kertaa vuosiin Eurooppaan, kun edustus avattiin sen myötä Sveitsissä ja muutamissa muissa Euroopan maissa.

Lyriqiä valmistetaan sekä USA:n Tennesseessä että Kiinan markkinoita varten myös sikäläisessä tehtaassa. Tämä ACS:ssä esiäitiensä rinnalla esillä ollut yksilö on kuitenkin ehtaa amerikkalaista tuotantoa.

Lyriq on kotimaassaan saatavilla sekä taka- että nelivetoisena, ja tässä kyse on versiosta Lyriq 600 E4, mikä tarkoittaa 388 kilowatin eli 528 hevosvoiman kokonaistehoa. Järjestelmää ruokkii nettokapasiteetiltaan 100-kilowattituntinen akku.

Auton omistajaksi oli merkitty Bernt Pihlflyckt, mutta yksilötiedoista ei selvinnyt mitä kautta auto on tuotu Suomeen.

Cadillac V-16 Imperial Sedan - 1938, 16 sylinteriä

Mennään suoraan 86 vuotta taaksepäin, aikaan juuri ennen toista maailmansotaa, ja aikaan, jolloin Cadillac oli tilassa, jota se varmasti nykyisin havittelee itselleen takaisin. Tuolloin Cadillac oli nimittäin koko maailman tunnetuimpia, halutuimpia ja arvostetuimpia autobrändejä.

Tämä asiantila on Cadillacilla kieltämättä päässyt viime vuosikymmeninä hieman rapistumaan. Edellä kuvailtu Lyriq on pieni mutta oleellinen lenkki ketjussa, jonka Cadillac toivoo johtavan tähän suureen paluuseen.

V-16 Imperial Sedanin keulaa koristaa Goddess- eli jumalatar-symboli, jonka Cadillac elvytti vuonna 2022 lanseeratussa Celestiq-ultraluksussedanissaan.

Sylinterien lukumäärä on juuri se tekijä, joka tekee tästä vuoden 1938 Cadillac V-16 Imperial Sedanista superlatiivisimman. Cadillacin V16 oli mahtavimpia henkilöauton voimanlähteitä koskaan. Näitä moottoreita valmistettiin vain nelisentuhatta kappaletta vuosina 1930 - 1940, ja alustana toimi loistoauto Cadillac V-16 eri muodoissaan. Tämä näyttelyhelmi edustaa Cadillac V-16:n tuotannon loppupäätä ja samalla suurinta ja ylellisintä korimallia. Kokonaispituutta autolla on noin 6,5 metriä, ja voimanlähde on 7,1-litrainen. Se on valmistettu USA:n Detroitissa, Cadillacin kotikaupungissa ja USA:n perinteisessä autoteollisuuspääkaupungissa.

V16-voimanlähteet ovat olleet automaailmassa kaiken kaikkiaan äärimmäisen harvinaisia, mutta viime vuonna Bugatti toi sellaisen takaisin tuotantoon Tourbillon-hyperautouutuutensa myötä.

Cadillac V-16 Imperial Sedanin omistajaksi on merkitty Markku Viitanen Porvoosta. Auton yksilöhistoria ei tarkemmin yksilötiedoista selviä.

Cadillac Model S runabout - 1907, 1 sylinteri

Tässä on paljaimmillaan kyse siitä, mikä auto todellisuudessa on - se on hevosvaunu ilman hevosta.

Model S on Cadillacin ensimmäisen mallisarjan huipentuma. Alkuperäinen Cadillac Runabout eteni tuotantoon Cadillacin perustamisvuonna 1902. Hassua kyllä, Cadillac saa kiittää olemassaolostaan itse Henry Fordia, se on nimittäin perustettu Henryn ensimmäisen autonvalmistajan, Henry Ford Companyn perustuksille.

Henry Ford perusti erinäisten vaiheiden jälkeen uuden automerkin, muuan Ford Motor Companyn, vuonna 1903, ja Henry Ford Companylta yli jääneissä tiloissa Detroitissa aloitti uusi autonvalmistaja, joka nimettiin Detroitin perustajan, ranskalaisen kuvernööri Antoine Laumet de la Mothe Cadillacin mukaan.

Uusi autonvalmistaja Cadillac sai Henry Fordilta tuotantopaikan lisäksi myös ensimmäisen automallin idean. Kaksipaikkaisessa runaboutissa oli nimittäin yhtäläisyyksiä ensimmäiseen Ford-malliin, Model A:han. Siitä lähti kulkemaan kehityslinja, jonka myötä Cadillac sai 1900-luvun ensimmäisen vuosikymmenen kuluessa maineen hyvänä, muita laadukkaampia autoja valmistavana automerkkinä.

Cadillac Model S on tämän kehityslinjan huipentuma. Se esiteltiin vuonna 1907 mallivuodelle 1908. Siinä 1,6-litrainen yksisylinterinen moottori tuotti jo 10 hevosvoimaa alkuperäisen 6,5 hevosvoiman sijaan. Lisäksi akseliväli oli venytetty 82 tuumaan eli 2,1 metriin.

Cadillac Model S oli viimeinen Cadillac-malli yksisylinterisellä moottorilla. Seuraava askel oli nelisylinterinen moottori, ja kuten huomaamme, noin 23 vuoden päästä Model S:stä Cadillac lanseerasi tuotantomallisen 16-sylinterisen moottorin.

Auton omistajaksi on merkitty V-16:n tavoin Markku Viitanen Porvoosta, mutta tästäkään ei selviä auton yksilöhistoriaa tarkemmin. Selvää on kuitenkin se, että tämä vuoden 1907 Cadillac, joka on valmistettu reilut neljä vuotta ennen Titanicin kohtalokasta neitsytmatkaa ja nelisen vuotta Wrightin veljesten ensimmäisen lentokoneen ensilennon jälkeen, oli 117-vuotiaana todennäköisesti tämänvuotisen American Car Show'n vanhin auto, ja yksi Suomen vanhimmista autoista.

Lähteet: Cadillac, Supercars.net

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat