11.6.2017 Ajoneuvot AMG 50 vuotta: lyhyt katsaus Affalterbachin merkkipaaluihin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun Hans-Werner Aufrecht ja Erhard Melcher pistivät vuonna 1967 pystyyn virityspajansa, tuskin he arvasivat millainen menestystarina on luvassa. Vuonna 1967 perustettu AMG Motorenbau und Entwicklungsgesellschaft mbH oli lähtölaukaus tarinalle, joka kertoo tehon hurmasta radalla ja kadulla. Mercedes-Benziltä lähteneiden insinöörien, Hans-Werner Aufrechtin ja Erhard Melcherin (aloituskuvassa) päähänpistosta on kasvanut 50 vuodessa brändi, joka on tae yleensä riittävästä suorituskyvystä.AMG toimi pitkään itsenäisenä virityspajana, kunnes 1990 luvassa oli virallinen yhteistyösopimus Daimler-Benzin kanssa, avaten ovet yhteiselle kehitystyölle ja jälleenmyyjäverkoston käytölle. Vuonna 1999 DaimlerChrysler osti 51% yhtiön osakkeista, ja lopulta 2005 Aufrecht myi viimeisetkin osakkeet Daimlerille.Saksan Affalterbachissa päämajaansa pitävä AMG on kasvanut vuosien varrella 1 600 henkilöä työllistäväksi voimanpesäksi. Viime vuonna AMG-brändättyjä Mercedeksiä myytiin lähes 100 000 kappaletta ja näyttäisikin siltä, että näin juhlan kunniaksi myyntiraja tuleekin ylittymään tänä vuonna.Nyt 50 vuotta täyttävä Mercedes-Benzin urheiluosasto on luonut vuosien varrella koko joukon klassikkomalleja kadulle ja radalle, mutta keskitymme nyt niistä muutamiin tärkeimmistä. Muista lukea myös juttumme AMG:n juhlivasta nykymallistosta!Ai niin. Jos mietit, mistä kirjaimet AMG tulevat, niin vataus on tietysti perustajiensa sukunimistä, G:n ollessa viittaus Aufrechtin synnyinkaupunki Großaspachiin. Nyt olet valmis tv-visailuun.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1971 AMG 300 SEL 6.8 Mercedes-Benz 300 SEL 6.8:aan pohjautuva AMG-kilpuri antoi myrskyvaroituksen nuoren kilpapajan kyvyistä voittamalla luokkansa ja olemalla kokonaiskilpailun toinen Spa-Francorchampsin 24 tunnin kilpailussa kaikkien ylllätykseksi. Hans Heyerin ja Clemens Schickentanzin luotsaamana 428-hevosvoimainen kilpasedan vauhditti AMG:n automaailman kartalle, keräten huomiota saksalaisia tv-kanavia myöten.1987 Mercedes-Benz 300E 5.6 AMG "Hammer"Eräänä AMG:n merkkipaaluna pidetään itseasiassa Melcherin kehittämää neliventtiilitekniikkaan perustuvaa sylinterikantta, jonka nähdään olleen yhtiön historiassa sen "yksi mies, yksi moottori" -kokoonpanofilosofian takana.Kaikkein mielenkiintoisin käyttökohde tuolle sylinterikannelle löytyi kuitenkin W124-sukupolven coupésta, yli 5-litraisen V8:n suorituskyvyn ollessa järjettömät 360 hevosvoimaa. Vuosien varrella moottorikoko kasvoi aina 5,0-litrasta 6,0:aan, koska miksipä ei.Vieläkin tärkeämpää on auton aiheuttama maine. Yhdysvaltalaiset automediat nimesivät auton lempinimellä Hammer, vasara. 0–98 km/h taittui 5,3 sekunnissa eivätkä 1980-luvun ylisanat meinanneet riittää auton kuvailemiseen.1992 AMG Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evolution IISaksalaisen vakioauton luonnollisena temmellyskenttänä nähtiin varsinkin 1990-luvulla DTM-sarja. Kotoisan 190-Mercedeksen kilpuriversiolla nähtiin ajamassa myös muuan Keke Rosberg, joka poseeraa kuvassa Ellen Lohrin kanssa. Lohr kuuluukin Saksan menestyneimpiin naiskuljettajiin voitettuaan toukokuussa 1992 Hockenheimringin kilpailun, jossa Keke sijoittui kolmanneksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1993 Mercedes-Benz C 36 AMGVuonna 1990 solmitun AMG:n ja Mercedeksen yhteistyösopimuksen ensimmäinen suoranainen hedelmä oli C-sarjan AMG-versio. AMG ja Mercedes kehittivät autoa yhdessä ja toisaalta AMG:n menestykselle oli hyödyllistä päästä mukaan johtotähden jälleenmyyjäverkostoon. Moottorina mallissa nähtiin 3,6-litrainen rivikutonen, josta saatiin vauhdin hurmaa 284 hevosvoiman verran.Vuonna 1996 C 36 AMG saavutti myös toisen AMG-merkkipaalun, sillä mallista tuli Formula 1:n virallinen turva- ja lääkintäauto. Yhteistyö on jatkunut siitä saakka.C 36 AMG:tä myytiin noin 5 000 kappaletta vuoteen 1997 kestäneen myynnin aikana, tehden siitä AMG:n ensimmäisen "bestsellerin".1997 Mercedes-Benz SL 73 AMG"Maailman nopein roadster" lukee kuvatekstinä, eikä syyttä. Vuonna 1995 SL 72 -versiona esitelty R129-sukupolven SL 73 AMG on eräs tämän listan sekopäisimmistä yhdistelmistä. V12-moottorin iskutilavuus oli peräti 7,3 litraa, josta saatiin 525 hevosvoimaa. AMG:nsä tunteville lukemat ovat tuttuja hyperauto Pagani Zondasta, jossa käytettiin samaa moottoria.SL 73 AMG jäi harvinaisuudeksi 85 tuotetun auton voimin. Sisarmallina nähtiin vieläkin harvinaisempi SL 70 AMG, jossa V12 oli mallimerkinnän mukaisesti 7,0-litrainen ja S 73 AMG, joka esitteli mörkömoottorin tutun S-sarjan asuun puettuna.1998 Mercedes-Benz CLK GTRÄärimmäisimpiin Mercedes-malleihin kuuluu ehdottomasti CLK GTR, joka oli CLK GTR / CLK LM -kilpurin luokitusversio. 6,9-litrainen V12 tuotti 612 hevosvoimaa ja 775 newtonmetriä vääntöä, sillä katuautona mallin ei tarvinnut noudattaa sääntöjen rajoituksia. FIA GT1 -luokitussyistä valmistetun auton tuotanto jäi 25 kappaleeseen, sillä kyseessä on kuitenkin katulaillinen kilpa-auto.Tarjolla oli kuitenkin esimerkiksi ilmastointi, varustelokeroita ja luistonesto. CLK:sta malli lainasi vain mittariston sekä keulailmeen valoineen.AMG:n tälle vuodelle kiusoittelema "Project One" -hyperauto näyttää muuten silhuettikuvissa melko tutulta...Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy2007 Mercedes-Benz CLK 63 AMG Black SeriesKovempia aineita kaipaaville Mercedes-AMG toi tarjolla CLK 63 AMG:n erikoismallin, Black Series. Lisätehon kaveriksi muun muassa taka-akselistoa vahvistettiin, joten poistetuista varusteista (esim. takapenkit) huolimatta painoa oli perusmallia enemmän. Syntisen kuuloinen 6,2.litrainen V8 tuotti 507 hevosvoimaa ja 630 newtonmetriä, eli 25 hevosvoimaa perus CLK 63 AMG:tä enemmän. Kiihdytys 0–100 km/h suoriutui 4,3 sekunnissa. Samalla malli aloitti tradition, sillä myös muista AMG-malleista on myöhemmin nähty Black-versioita.2010 Mercedes-Benz SLS AMGLippulaivamalli SLS oli tärkeä askel erityisesti AMG:lle, joka osoitti, että se kykenee suunnittelemaan kokonaisia autoja suorituskyvyn parantamisen lisäksi. Jos auto näyttää valmiiksi tutulta, ei ihme. Sen ulkonäköön on tarkoituksella haettu linjoja Mercedeksen ikonisesta 300 SL -lokinsiivestä. Ensimmäinen AMG:lle tyyppikilvitetty automalli ei siis todellakaan tähdännyt alas esikuvaa etsiessään.6,2-litrainen ahdettu V8 tuotti 571 hevosvoimaa ja 650 newtonmetriä vääntöä, joten 1 620 kilogramman painosta huolimatta SLS ampaisi 100 km/h:n vain 3,8 sekunnissa. Huippunopeus oli elektronisesti rajoitettu 317 km/h.SLS:n perintö on puolestaan näkyvillä nykyisessä AMG GT -mallistossa.2012 Mercedes-Benz G 65 AMGMercedeksen ikonisen G-sarjan ja AMG:n liitto ei ole millään muotoa uusi asia, mutta vuonna 2012 järjen kahleet ropisivat lopultakin suhteen ympäriltä. 6-litraisen V12-moottorin ja muutaman turbon voima riittää linkoamaan pihavajan ja panssarivaunun yhdistelmän 0–100 km/h ripeässä 5,3 sekunnissa, huippunopeuden ollessa elektronisesti rajoitettu 230 km/h.612 hevosvoiman ja 1000 newtonmetrin vimmasta huolimatta tulos on jo melko järjetön. Valmistajan mukaan kyseessä on nopein G-sarjan versio, mutta pikkulintujen sekuntikellon mukaan pienempi G 63 AMG:n on nopeampi, 65:n ollessa olemassa niille, jotka todella kaipaavat 12 sylinteriä.Niin tai näin, niinpä niin.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Mercedes-AMGMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle