16.12.2017 Ajoneuvot Slush y Mobilityssä puhunut AMG:n Moers: “Jatkossa myydään elämyksiä” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Slushin oheistapahtumana järjestetyssä liikkuvuusteemaisessa Slush y Mobilityssä puhunut Mercedes-AMG:n puheenjohtaja näki tulevaisuuden mielenkiintoisena ja ennen kaikkea valoisana. Vuosittaiseksi perinteeksi muodostunut Slush-innovaatiotapahtuma toi mukanaan joulukuun loskaiseen Helsinkiin myös Slush y Mobility -nimellä kulkevan oheispäivän, jossa pähkäiltiin startupien, visionäärien ja liikkuvuustoimijoiden kesken tulevaisuuden liikennettä. Päivän presentaatioiden ja juttutuokioiden polttopisteessä olivat yhteiskäyttöiset liikkumisvälineet, monipuoliset palvelurajapinnat sekä älykaupungeissa suhaavat autonomiset ajoneuvot.Päivän yleisestä valtavirrasta erottui selkeästi ainakin Mercedes-AMG:tä luotsaavan Tobias Moersin ja Demos Helsingin toiminnanjohtaja Tuuli Kaskisen keskustelutuokio urheiluautobrändin tulevaisuudesta.Moers näki kuitenkin tulevaisuuden sangen hyvänä, sillä hänen näkemyksensä mukaan ihmiset kaipaavat edelleen elämyksiä myös ajoneuvojen parissa. Edustamansa AMG:n lisäksi saksalaisjohtaja mainitsi Porschen esimerkkinä brändeistä, jotka tulevat selviämään tarjoamiensa elämysten ansiosta.Kaskisen kysyessä urheiluautojen ja sähkön yhteiselosta Moers toi esiin muutama vuosi sitten nähdyn Mercedes-Benz SLS AMG Electric Driven, jossa polttomoottorivoimalinjalle suunniteltu SLS-lokinsiipiauto muunnettiin sähköversioksi. Tulevaisuudessa sähkön rooli voimalinjoissa kasvaa tasaisesti, mutta Moersin mukaan polttomoottorilla on pitkään rooli tuotevalikoimassa. Hän myös kommentoi, että äänet ovat sähköautojen ykkösongelma, mutta Mercedes-AMG etsii ennakkoluulottomasti ongelmaan ratkaisua muun muassa videopelien työkalupaletista. AMG-pomon vastaus oli hyvin samansuuntainen kysyttäessä autonomisesta ajamisesta. Moersin näkemys heijastelikin BMW:n johtokunnasta eläköityvän Ian Robertsonin linjaa, eli tulevaisuudessa autonominen ajaminen saa hoitaa työmatkat ja tylsän ruuhkaliikenteen. Kuljettajan ja ajoneuvon välinen vuorovaikutus on kuitenkin tärkeää juuri urheiluautosegmentissä, joten kuljettajaa ei unohdeta tulevaisuudessakaan.Suurinta muutosta bisnekseen Moers näkikin keskustelun kääntyessä yhteiskäyttöautoihin. Jakaminen ei ole AMG-pomolle uutta, jaetaanhan merkin valmistamia kilpa-autojakin jopa saman kilpailun aikana. Mercedes-AMG on tulossa mukaan myös Car2Go-yhteiskäyttöpalveluun. Moers kertoi myös, että urheiluautoja jaetaan jo nyt pienemmissä piireissä tuttujen kesken.Geneven autonäyttelyssä esitelty Mercedes-AMG GT Concept on ensimmäinen vihje tulevasta.Jatkossa autovalmistaja voisi kuitenkin myydä tietyn automallin sijaan elämyksen tai kokemuspaketin, johon kuuluu erilaisia autoja eri tilanteisiin. Laskettelureissua varten kannattaa harkita auton vaihtamista vaikkapa katumaasturiin ja viikonloppu rantamaisemissa saa pisteen i:n päälle avoautokiintiön käyttämisestä. Myös AMG:n sporttimallit soveltuisivat hyvin satunnaiseen käyttöön vuorotellen.Lyhyen juttutuokion jälkeen on selvää, että vast’ikään 50 vuotta täyttänyt AMG ei aio jäädä lepäämään laakereilleen. Virityspajasta Mercedes-Benzin tärkeäksi osaksi kasvanut brändi uskoo, että tulevaisuudesta ei pääse yli eikä ympäri, vaan siitä täytyy mennä läpi.Eikä se pelkää ollenkaan.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Mercedes-AMG, Aake Kinnunen, Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLue myös:Koeajo: Mercedes-AMG GT C Roadster Edition 50 – modernin ajan muskeliauto Mille Miglia: Hopeanuolen jäljillä Mercedes-AMG GT S:llä AMG-taksi 805 hybridihevosella – Mercedes-AMG GT Concept Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa