19.1.2018 Matkailu Annos Japania: tehokkuus näkyy maittavalla ramenlounaalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lounashetki Tokiossa on kiireinen. Aikaa on vain vähän, ja kaikki ryntäävät syömään samalla minuutilla. Hämmennys valtaa mielen, kun tokiolaisen Ichiran-ramenketjun eteisessä kohtaa tilaisautomaatin. Lyhyt kulttuurishokki helpottaa, kun katse havaitsee painikkeita koristavat selkeät kuvat ja jopa lyhyet englanninkieliset tekstit. Tästähän voi selvitä.Painikkeilla valitaan perusannos. Päädyn ramen-keittoon ilman täydennysnuudeleita tai kananmunaa, eikä lisää lihaakaan tee nyt mieli. Tilaaminen käy painikkeilla helposti, ja olutkin löytyy ruokajuomaksi vaivatta. Setelien syöttämisen jälkeen laite tulostaa tilauslistan, joka kädessä jatkan käytävää eteenpäin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRasti ruutuunAulassa tarjoilija ilmoittaa kaikkien istuinten olevan juuri nyt varattu, mutta seinälle kiinnitetyn istuinkartan vilkkuvat valot paljastavat muutaman paikan vapautuvan hyvin pian.Ilman kuvia ja englanninkielisiä tilausautomaatti olisi länsimaalaiselle katastrofi.Odottaessa ehdin täytellä tarjoilijan antamaa lappua, jolla muokkaan keittoni omaan makuun sopivaksi. Päädyn miso-liemeen porsaan kera keskituliseksi maustettuna.Valo seinän taulussa vaihtuu vihreäksi, ja tarjoilija ohjaa minut paikalleni. Paikka on hieman baaritiskiä muistuttava pätkä pitkästä puupöydästä. Jos haluaisin naapureiltani rauhaa, voisin kääntää puiset sermit auki yksityisyyttä tuomaan.Keittiötä vastenPöydän vastapäätä on keittiö. Lasken tilauslappuni pöydälle, josta keittiöhenkilökunta nappaa sen muutamassa sekunnissa. Pieni ikkuna on matala. Katsekontaktia keittopuuhiin ei saa.Annosta odotellessa täytän lasini pöydässä olevasta hanasta. Koko ruokailuprosessi on tehty tehokkuus edellä, sillä japanilaisella lounaalla ei sekunteja tuhlata. Talouden pyöritys vaatii työntekijöitä, joten kallisarvoisia sekunteja ei tuhlata tehottomaan ravintolakulttuuriin. Kaiken lisäksi koko miljoonapäinen työkansa astuu lounaalle samalla minuutilla.Ajatus katkeaa, kun höyryävä keittolautanen lasketaan eteen. Samalla ikkuna keittiöön sulkeutuu bambuverholla.Tehokkuusajattelu ei silti pilaa ruokailuhetkeä. Huurteisen, joskin paikaliseen tapaan varsin miedonmakuisen, lagerin kanssa pöydälle ilmestyy tilauslappu, josta voi ruksia lisukkeita tai lisää juotavaa.En halua aiheuttaa hämmennystä tai sekaannusta oudoilla pyynnöilläni, joten keskityn nauttimaan maittavasta ramenkeitostani.Ruokailuni aikana lounastauko on alkanut. Poistuessani Ichiranista näen kymmenien ihmisten jonottavan punaiselle tilausautomaatille. Kaikilla heistä on kiire, koska työaika odottaa. Prosessin on toimittava, jotta koko joukko saadaan ruokittua ajoissa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 4.5.2025 Matkailu Jugoslavian museo Belgradissa on pitkälti myös Titon museo 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 27.4.2025 Matkailu Red Bull -museo: seitsemännessä taiv… eikun hangaarissa 26.4.2025 Matkailu Hurjan hauska matka Tukholmaan 20.4.2025 Matkailu Freud-museo Wienissä: itseanalyysin paikka psykoterapian syntykodissa 14.4.2025 Matkailu Havaiji – ainutlaatuinen, myyttinen matkakohde toisella puolella maapalloa 13.4.2025 Matkailu In Flanders Fields: seisahduttava 1. maailmansodan museo Belgiassa 6.4.2025 Matkailu Hyvä syy käydä luostarissa: munkit tykkäsivät panna ja polttaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa