25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuluttajariitalautakunta ratkaisi tapauksen, jossa yhdeksän vuotta vanha Volkswagen kulutti huomattavasti öljyä ja autoon jouduttiin vaihtamaan myös moottori. Kuluttaja osti vuosimallin 2013 Volkswagen Golfin varsinaissuomalaisesta autoliikkeestä. Auton matkamittari näytti kaupan teon hetkellä 192 000 kilometrin lukemaa. Kuluttaja maksoi Volkkarista 11 998 euroa.Kuluttaja totesi kaupan jälkeen, että auto kulutti sallittua enemmän öljyä ja sen automaattivaihteisto oli epäkunnossa. Auto nyki sekä ilmoitti viasta vikavalolla. Auton moottori piti sammuttaa, jotta autolla pääsi uudelleen liikkeelle.Kuluttaja totesi virheen pian, vain pari viikkoa ja parituhatta kilometriä kaupanteon jälkeen.Huoltoliike mittasi auton öljyn kulutukseksi 0,64 litraa tuhannelle kilometrille, kun ohjearvo oli huomattavasti vähemmän, 0,5 litraa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMyyjältä ei ehdotusta virheen korjaamisestaKuluttaja reklamoi asiasta myyjäliikkeelle, mutta myyjäliike ei tehnyt ehdotusta virheen korjaamiseksi. Lopulta auton moottori vaurioitui pahoin vaikka mikään auton merkkivalo ei syttynyt eikä ilmoittanut viasta. Moottori piti lopulta vaihtaa autoon.Kuluttaja vaati myyjäliikkeeltä hyvityksenä 6 400 euroa. Kuluttajan vaatimus perustui moottorin korjaustarpeeseen ja siihen sisältyi 400 euroa öljynkulutuksen selvittämisestä öljyineen. Vaatimus sisälsi myös 5 500 euroa vaihtomoottorista sekä sen asennuksesta ja 500 euroa auton kuljetuksesta sekä käyttöhyödyn menetyksestä.Myyjä kiisti kuluttajan vaatimuksen. Auton myynyt autoliike myös halusi, että lautakunta ottaa kantaa myös auton liikkeelle myyneen edellisen omistajan vastuuseen.Myyjäliikkeen mukaan asiakas oli havainnut moottorin kuluttavan tavanomaista enemmän öljyä sekä pitävän kilkattavaa ääntä ja savuttavan. Myyjäliike oli oman vastauksen mukaan pyrkinyt selvittämään asiaa auton edellisen omistajan kanssa.Myyjäliike myös totesi, että heiltä auton ostanut asiakas oli jatkanut autolla ajamista vian ilmenemisen jälkeen, mikä oli merkittävästi pahentanut vikaa.Lautakunnan mukaan moottori oli viallinenKuluttajariitalautakunta arvioi asiassa auton ostajan ja sen myyjäliikkeen välistä sopimusta. Käytetyn tavaran kaupassa ei yleisesti sovita yksityiskohtaisesti siitä, millainen tavaran on ominaisuuksiltaan oltava. Virhettä ja sen olemassaoloa arvioidaan siis kuluttajasuojalain 5 luvun mukaan. Myyjäliikkeen vaatimusta siitä, että lautakunta arvioisi myös auton edellisen omistajan vastuuta, se ei päätöksessään ottanut huomioon.Käytetyn ajoneuvon kaupassa virheen arvioinnin perustana ovat ostajan aiheelliset odotukset. Ostajan aiheellisia odotuksia arvioidaan erityisesti sen perusteella, onko ajoneuvon kunto sellainen kun sen iän ja sen ajokilometrien perusteella voidaan olettaa.Myyjä ei ole vastuussa käytetyn ajoneuvon kaupassa vioista, jotka johtuvat ajoneuvon normaalista kulumisesta. Myös yleinen hintataso sekä tavaran huolto ja hoito otetaan huomioon arvioinnissa.Kuluttajariitalautakunta myös huomauttaa, että ostajalla on aihetta varautua siihen, että käytettynä ostettuun ajoneuvoon voidaan joutua tekemään välttämättömiä korjauksia piankin kaupanteon jälkeen. Korjauskustannukset eivät saa kuitenkaan muodostua kohtuuttoman korkeiksi ajoneuvon ikä, sekä sen kauppahinta ja ajokilometrit huomioon ottaen.Savuttavan ja öljyä syövän Volkswagenin tapauksessa kuluttajariitalautakunta katsoi tulleen näytetyksi, että auton moottori ja kaupan kohde on ollut virheellinen kuluttajasuojalaissa tarkoitetulla tavalla. Kuluttajariitalautakunta katsoi, että auton moottori osoittautui vialliseksi ja sen todettiin kuluttavan liikaa öljyä varsin pian kaupan jälkeen.Myyjä ehdottikin sovintoaHyvityksen määrää arvioidessaan kuluttajariitalautakunta totesi ratkaisulinjansa mukaisesti, että myyjäliikkeen tulee kuitenkin aina osallistua kaupan kohteen eli käsitellyn Volkswagen Golfin korjauskustannuksiin sen mukaan, että ostajan maksettavaksi jäävät kulut eivät ole yllättävän suuret.Nämä seikat huomioon otettuna lautakunta katsoo, että myyjäliikkeen tulee suorittaa ostajalle hinnanalennuksena ja korvauksena tarpeellisista näytetyistä kuluista yhteensä 1 200 euroa, lautakunta toteaa päätöksessään.Myöhemmin, kun asia oli edennyt jo kuluttajariitalautakuntaan, myyjäliike oli tehnyt auton ostajalle myös tarjouksen. Se ehdotti auton myyneelle asiakkaalle, että myyjäliike korvaisi kolmanneksen, auton entinen omistaja kolmanneksen ja auton nykyinen omistaja kolmanneksen auton korjauskuluista.Auton omistaja myös myöhemmin ilmoitti, että myyjäliikkeen tarjous sopii hänelle. Tarjouksen hyväksymisen lisäksi hän halusi myyjäliikkeen korvaavan hänelle vielä runsaan 250 euron korvauksen matka- sekä kuljetuskustannuksista.Kuluttajariitalautakunnan antamat ratkaisut ovat suosituksia, eikä lautakunta ole tuomioistuin. Noin 80 prosenttia elinkeinonharjoittajista noudattaa kuluttajariitalautakunnan antamia suosituksia.Teksti Manu Tuppurainen Lähde Kuluttajariitalautakunta Kuva Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?