3.1.2023 Liikenne Asiantuntija sähköautoista: Suomi yltää Norjan tasolle – siihen menee vain pidempi aika Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Norjan noin 2,9 miljoonan autoyksilön henkilöautokannasta jo noin viidesosa on täyssähköautoja. Norjan autoliikenne on sähköistynyt rivakasti. Yhäti jatkuvan kehityksen voi havaita omina silmin esimerkiksi pääkaupunki Oslon katukuvassa: Teslaa suhahtaa ohi toinen toisensa perästä – muiden automerkkien pakoputkettomia edustajia vilahtelee niitäkin ohi tiuhaan. Teslan näkyminen ei ole ihme, olihan Tesla Model 3 maan myydyin automalli viime vuonna.Sähköisen liikenteen asiantuntija Tuukka Heikkilä kertoo, että 2021 lopussa Norjassa oli noin 470 300 täyssähköistä henkilöautoa.– Ja kuluvan vuoden aikana on rekisteröity 116 000 sähköautoa lisää, Heikkilä kertoo.Lisää tietoa Norjan automääristä täältä ja täältä.Suomen ja muidenkin maiden autoilun sähköistymiskehitystä tarkoin seuraava Heikkilä työskentelee Energiateollisuus ry:ssä, joka edustaa yrityksiä, jotka tuottavat, hankkivat, siirtävät ja myyvät sähköä, kaasua, kaukolämpöä ja kaukojäähdytystä.Teslat ovat tuttu näky Oslon katukuvassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViidesosa sähkiksiäEdellä kerrotut sähköautoluvut tarkoittavat sitä, että Norjan noin 2,9 miljoonan autoyksilön henkilöautokannasta jo noin viidesosa on täyssähköautoja.Norjan latausverkosto on sekin varsin kattava, mutta haasteita on senkin rakentamisessa, sillä Norjassa on tätä nykyä noin 70 täyssähköautoa yhtä pika- ja suurteholatauspistettä kohden.– Suomessa tuo suhdeluku on 32 autoa yhtä latauspistettä kohden, Heikkilä huomauttaa.Toisaalta esimerkiksi pääkaupunki Oslossa on tiettävästi yli 7 prosentissa asukaspysäköintipaikoista löytyy latauspiste.– Vastaavasti julkisia latauspisteitä (max. 22 kW) Norjassa on 12 000 pisteen verran.Norjan autoliitto NAF on arvioinut, että Norjassa autojen latauksesta 70–80 % hoituu kotona tai vapaa-ajan asunnoilla, 10–15 % työpaikalla ja 10–15 % julkisilla latauspaikoilla.Missä menee Suomi?Onko Norjan tie myös Suomen tie liikenteen sähköistymisen saralla, siihen Heikkilällä on vahva näkemys.Voidaanko Suomessa koskaan yltää samalle tasolle Norjan kanssa yksityisautoliikenteen sähköistymisessä?– Kyllä voidaan ja ylletään, mutta siihen vain menee pidempi aika. Autonvalmistajat ovat päätöksensä jo tehneet ja muutosta ei pysäytä enää mikään.Heikkilä toi vastikään myös twitterissä esiin, että akkusähköautojen osuus marraskuun rekisteröinneistä Suomessa oli ”lähes 25 prosenttia eli uusi ennätys!””Ladattavat autot saavuttavat kohta yli 50 % markkinaosuuden. Tähän päälle runsas käytettyjen autojen tuonti”, kuvasi Heikkilä uusien henkilöautojen ensirekisteröintien tilannetta.Autoalan Tiedotuskeskuksen keräämien tietojen mukaan kuluvan vuoden rekisteröinneistä 16,8 prosenttia on ollut täyssähköautoja ja 19,9 prosenttia ladattavia hybridejä.Loppuvuoden aikana sähköautojen osuus on ollut kasvussa – marraskuussa noin 46 prosenttia ensirekisteröidyistä autoista oli ladattavia, täyssähköautojen osuus oli 24,8 prosenttia ja ladattavien hybridien 21,3 prosenttia.Karkaavatko tavoitteet?Suomen liikenteen päästöjen vähentämistavoitteet ovat kunnianhimoisia: päästöjen tulisi puolittua vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 päästötasoon verrattuna. Vuoteen 2045 mennessä tulisi yltää tyystin fossiilittomaan liikenteeseen, mikä tarkoittaisi, ettei Suomen teillä enää käytettäisi lainkaan fossiilisia polttoaineita.Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATTin tutkimusprofessori Tuomas Kosonen ja johtava tutkija Marita Laukkanen olivat Moottorin lokakuisessa artikkelissa hyvin kriittisiä sen suhteen, tulevatko päästötavoitteet ja liikenteen sähköistymisaikeet toteutumaan.Tutkijat tuovat kirjoituksessaan esiin, että päästöjen puolittaminen vaatisi, että Suomen teillä kulkisi vuonna 2030 vähintään 600 000 sähköautoa. Tänä vuonna Suomen autokanta lisääntyy noin 100 000 autolla, joista täyssähköautoja on tammi–heinäkuussa ollut noin 14 prosenttia ja ladattavia hybridejä noin 20 prosenttia.”Tällä skenaariolla vuoden 2022 lopulla koko 2,7 miljoonan (henkilö)auton kannasta vain noin 50 000 autoa tulee olemaan täyssähköautoja. Se on häviävän pieni osa Suomen autokannasta, vaikka julkisuudessa puhutaan mielellään sähköautojen hankintojen huimista kasvuprosenteista”, Kosonen ja Laukkanen huomauttivat.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: VATT, Autoalan Tiedotuskeskus, Traficoma:7:{i:0;s:6:"122133";i:1;s:6:"122674";i:2;s:6:"123949";i:3;s:6:"121231";i:4;s:5:"93986";i:5;s:6:"126255";i:6;s:6:"126261";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 7.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Viron hiekkatiet maistuvat CF Moto 800 MT-X:lle 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”