31.5.2025

Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla

Kuva Press Rally
Lehdistörälli

Kaikki ei ole mennyt aivan putkeen Moottorin lehdistörallin ensimmäisenä päivänä, vaikka itse ajosuoritukset ovatkin olleet tasaisesi joukon keskikastia.

Moottorin matka Baltian Lehdistörallissa on mennyt kaksijakoisesti. Aloitetaan kerrankin niistä huonoista puolista. Rallissa mukana olevista autoista sijoituksemme on viimeinen luokassamme. Tästä huolimatta hyvien puolien lista on huomattavasti pidempi. Peugeot 306 GTI-6 -kilpurimme on yhä kunnossa, kuten myös kuljettajapari – ja ennen kaikkea vastoinkäymisistä huolimatta tapahtumassa on ollut hauskaa!

Lehdistörälli

Aamu alkoi siirtymisellä Kaunasiin kisakeskukseen, jossa meille ulkomaalaisille toimittajille pidettiin pieni ohjeistus. Paino sanalla pieni. Onneksi eräässä suomalaisautokunnassa on mukana toimittaja, joka on harrastanut rallia, ja hän oli myös halukas opettamaan muulle porukalle miten aikatarkastuspisteet ja aikatarkastuskortti oikein toimivat. Näihin palataan myöhemmin sitten pidemmässä koko tapahtuman raportoinnissa.

Tämän illan raportin kirjoitus venyi taas turhan myöhään, joten keskitytään tänään vain niihin vastoinkäymisiin. Käytännössä onnistuimme pilaamaan oman sijoituksemme jo rallin ensimmäisten minuuttien aikana. Ensimmäisellä siirtymällä valitsimme vahingossa väärän reitin ja saavuimme heti ensimmäiselle aikatarkastusasemalle neljä minuuttia myöhässä. Tämä tarkoitti 40 sekunnin aikasakkoa ennen kuin olimme päässeet aloittamaan edes ensimmäistä erikoiskoetta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nopeita neuvotteluita

Hieman tästä turhautuneena aloitin ensimmäisen erikoiskokeen aggressiivisesti, ja itseäni kehaisten jopa yllättävän puhtaasti. Erikoiskoe ajettiin moottoriradalla. Keskinopeuksien suitsimiseksi ja tapahtuman turvallisuuden takaamiseksi radalla on erilaisia keiloista muodostettuja kujia ja portteja, joista täytyy ajaa reittikartan ohjeistamalla tavalla.

Ensimmäisille porteille saavuttaessa kuljettajan ja kartanlukijan välillä oli pientä erimielisyyttä siitä, miten niistä kuuluisi ajaa. Nopean satasen vauhdissa käydyn keskustelun jälkeen päädyimme väärään suoritustapaan, ja heti sen jälkeen äkkäsimme miten oikeasti olisi kuulunut ajaa. Mutta säännöt ovat sääntöjä, ja rangaistukseksi ajaksemme määrättiin luokan hitain aika, johon lisättiin vielä puoli minuuttia ekstraa. Otimme siis tässä kohtaa nokkiin lähes 50 sekuntia lisää edellisen aikasakon päälle. Tästä rangaistuksesta tosin kuulimme vasta aivan illalla, kun luulimme jo kivunneemme luokkamme sijoituksen keskivaiheille ensimmäisestä aikasakosta huolimatta.

Lehdistörälli

Tämän lisäksi Peugeotilla kolattiin päivän aikana pari keilaa nurin, mutta niistä kertyneet aikasakot eivät onneksi ole merkittäviä. Ainakin on edes ajoittain yritetty tulla kovaa. Tulostaulu kertoo kuitenkin armottomasti tason kokonaissuorituksesta: kohtuullisesta ajamisesta huolimatta oman nimen löytää joukon hänniltä.

Tämä ei ole onneksi onnistunut ainakaan vielä masentamaan mieltä. Toiseen päivään lähdetään taas kehnoilla yöunilla, mutta sitäkin kovemmalla tarmolla ajaa vähintään pari kilpakumppania kiinni. Erikoiskoekilometrejä on toisena päivänä vähemmän, mutta tuloslistalla nouseminen näyttää yhä mahdolliselta. Ainakin jos tämän päivän ensimmäisiltä toilailuilta vältytään.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat