26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuusi vuotta myöhemmin "ei koskaan" on muuttunut muotoon "pikimmiten", mutta Peugeot ja GTi ovat jälleen palaamassa yhteen. Stellantiksen johtajien tuolileikissä Peugeotin pippurimyllyyn tarttui helmikuun alussa Alain Favey, joka on nyt kommentoinut brittiläiselle Autocarille, että mallimerkintä GTi palaa kuin palaakin mallistoon.– Olen tilanteessa, jossa voin vahvistaa, että GTi palaa e-208:ssa niin pian kuin mahdollista. Olemme tehneet päätöksen, että Peugeot GTi palaa mallistoon, Favey kommentoi medialle.Pinnan alla täyssähköinen Peugeot e-208 GTi lienee sukua muille Stellantiksen e-CMP-perusrakenteen suorituskykyversioille, kuten Abarth 600e ja Alfa Romeo Junior Veloce. Odotettavissa on noin 175 kW (240 hv) sähkömoottori etuakselilla, jonka yhteydessä on nähty myös Torsen-tyyppistä luistonrajoitinta. Abarthia matalampi ja kevyempi e-208 pystynee todennäköisesti päihittämään italialaisen serkkunsa suoritusarvot. Samassa yhteydessä sporttia voi odottaa Peugeotin lisäksi myös lähisukua olevaan Opel Corsaan, vaikka suunnitelmista ei olekaan kerrottu.– Aloitamme 208:lla ja kuuntelemme ehdottomasti palautettanne ja mitä myös asiakkaamme sanovat, Favey kommentoi kysyttäessä GTi-mallimerkinnästä Peugeotin muissa malleissa. Sama koskee myös GTi-merkinnän liittämistä 208:n polttomoottoriversioihin, eli Peugeotilla lähestytään aihetta herkällä korvalla, mutta suunnitelmia ei tässä vaiheessa ole.– Haluamme jatkaa mainetta ajotuntemusten merkkinä ja sitä, että automme tuottavat tietynlaisia ajotuntemuksia, joko kuljettajana tai kyyditettävänä, Favey kommentoi. GTi:n paluu liittyy osaltaan myös Peugeotin moottoriurheilusitoumuksiin World Endurance Championshipissä sekä tietysti ranskalaismerkin rikkaaseen historiaan kipakoiden katuautojen saralla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄlä koskaan sano "ei koskaan"Peugeotin paluu GTi-puuhiin juuri 208:n kohdalla merkitsee täydellistä takinkääntöä vuodesta 2019, jolloin 208:n esittelyssä merkki vakuutteli GTi:n vaipuvan unholaan. Tuolloinkin ajatuksena oli, että mahdollinen suorituskykymalli perustuu täyssähköiseen e-208:aan, mutta varsinaista GTi-askelta ei haluttu ottaa. Lisäksi historiallisesti polttoaineen suihkutukseen viittaava mallimerkintä koettiin tuolloin hankalana sähköauton yhteydessä, mutta sittemmin turbot ja pikkuiit ovat muodostuneet osaksi sähköautojenkin mallimerkintöjä. Tilannetta koitettiin lievittää varustetasoksi jääneellä GT:llä, joka ei kuitenkaan tuonut ajettavuusmuutoksia e-208:aan.Peugeotin mallistosta GTi poistui 2021, kun 308 GTi by Peugeot Sportin tuotanto loppui osana mallipolven vaihdosta. Tuon jälkeen sporttiviittaa on kannatellut vähän Peugeot Sportiin ja vähän sähköön viittaava lataushybridi Peugeot 508 PSE.Lähde: Autocar Lue lisää Kaikki artikkelit 29.10.2023 Ajoneuvot Fordin kimppuun: Stellantiksen loput kahdeksan uutta asetta maailman pakettiautomittelöön 14.5.2023 Ajoneuvot Peugeot E-2008:n kampanja-autoista syntyi sotku – maahantuojan mukaan myös facelift-mallin riittävyys vielä kysymysmerkki 6.5.2023 Ajoneuvot Peugeot 2008 päivittyi sukulaismalliensa vanavedessä 28.2.2023 Ajoneuvot Peugeot 508 ottaa muun malliston kiinni uudella leijonalla ja muilla päivityksillä 21.2.2023 Ajoneuvot Kahteen Peugeot-malliin uudet hybridivoimalinjat – tulevat myyntiin tämän vuoden aikana 29.1.2023 Ajoneuvot Peugeotilta viisi uutta sähköautomallia kahdessa vuodessa 12.1.2023 Ajoneuvot Peugeot Inception -konsepti: sähkösedan kulkee jopa 800 km yhdellä latauksella 17.10.2022 Ajoneuvot Peugeot 408 yllättää muotoilullaan – automallista uusi viistoperäinen fastback 8.10.2022 Ajoneuvot Mallivuoden 2023 Peugeot e-208: isosiskon voimalinjalla lisää tehoa ja toimintamatkaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous