29.10.2024 Ajoneuvot Abarth 600e on skorpionimerkin historian tehokkain malli ja ensimmäinen crossover Euroopassa Teksti Benjamin Helander Kuva Abarth Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Abarthin käsitettä venyttävän uutuuden ilmeessä on asiaankuuluvaa pistoa, ja 240 hevosvoiman sähkömoottori piristää autoa mukavasti. Abarth on viimein julkistanut kokonaisuudessaan pitkään lupailemansa Abarth 600e:n. Aivan kuten kaikki skorpionilogostaan tunnetun Abarthin tuotantomallit, 600e on viritetty ja kuumempi versio Fiat-vastineestaan, tässä tapauksessa Fiat 600e:stä.Viimeisten reilun kymmenen vuoden aikana Abarth on tarjonnut näkemystään ainakin polttomoottorisesta 500:stä, 124 Spiderista sekä Grande Puntosta. Viimeisimpänä Abarth on siirtynyt täyssähköön lanseeraamalla oman näkemyksensä 500e:stä sekä nyt siis 600e:stä, joka on samalla ensimmäinen crossoveriin perustuva Abarth Euroopan markkinoilla. Etelä-Amerikassa sikäläisestä Fiat-kuvastosta oli jo ennen tätä ehditty tehdä pari crossover-Abarthia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKohti uutta asiakaskuntaa75-vuotista taivaltaan juhliva Abarth on sähköisyyden kanssa isossa murroskohdassa, sillä se ei enää saa edes myydä EU-alueella vuodesta 2007 valmistamiaan polttomoottoriseen Fiat 500:een pohjautuvia malleja, uusista General Safety Regulation -tietoturva-asetuksista johtuen. Näin ollen kaikista maailman automerkeistä juuri Abarth on nyt ehkä keskeisimmällä markkina-alueellaan kokonaan täyssähköinen, 500e:n ja 600e:n kera. Varsinkin 600e:n kohdalla iso murroskohta tarkoittanee Abarthille sitä, että sen asiakaskunta tulee muuttumaan, missä on myös kasvun mahdollisuus. Jos Abarthin tulinen pikkuauto ostettiin aiemmin pelkästään rakkaudesta lajiin, saattaa Abarth 600e:lle löytyä Euroopan laajuisesti asiakkaita, jotka haluavat suorituskykyisen sähköcrossoverin vielä ihan säädyllisellä hintalapulla.Ensisijaisesti urheiluautoksi Abarth 600e:tä tuskin tullaan ostamaan, ainakaan nyt isoissa määrin. Tässä mielessä Abarthin tuotekuvaston ja sitä kautta skorpionimerkin potentiaalisen asiakaskunnan muutos tuntuu lyhyessä ajassa todella suurelta. Kuitenkin, kuten todettua, automaailman nykytrendit huomioon ottaen tässä voisi olla nähtävissä Abarthille uudenlaista kasvupotentiaalia. Sähköistä karkkiaAbarth 600e on siis paperilla tehokkain Abarth-malli tähän asti. Alle 200 hevosvoiman teholukemat ovat olleet tähän asti Abarthille suuria lukemia, sillä sen mallit ovat olleet tyypillisesti pieniä, korkeintaan tonnin painoisia taskuraketteja. Nyt, Abarth 600e:n kohdalla, kiloja on yhtäkkiä 1 600.Abarth on asentanut omaan näkemykseensä 600e:stä 240 hevosvoiman eli 175 kilowatin ja 345 newtonmetrin sähkömoottorin etuakselille. Sitä ruokkii sama 54 bruttokilowattitunnin akku kuin Fiat 600e:tä ja koko joukkoa kaksikon Stellantis-sisarmalleja. Toimintamatkaa luvataan 334 WLTP-kilometriä eli tulisempi setti verottaa Fiat 600e:hen verrattuna noin 80 kilometriä. Tämä 240 hevosvoiman Abarth 600e Turismo kiihtyy nollasta sataan 6,24 sekunnissa, ja ottaa mittariin maksimissaan 200 km/h. Nämä huippulukemat edellyttävät Scorpion Track -ajotilan kytkemistä päälle. Turismo -moodi sekä Scorpion Street näyttävät puolestaan ison skorpionin kesymmät puolet.Voimalinjan päivittämisen lisäksi Abarth 600e erottuu Fiat-vastineestaan ulkonäöllään sekä muilla teknisillä ominaisuuksillaan. Abarth on madaltanut auton maavaraa, ja leventänyt raideleveyttä jopa 30 millimetrillä edessä ja 25 millillä takana. Abarth on myös jäykistänyt auton jousitusta, ja tuonut vahvistuksia lavettiin. Alla pyörivät 20-tuumaisten kiekkojen ympärillä Formula E-sarjasta lainatut Michelin Pilot Sport EV -renkaat. Tehokkaat jarrut Abarth 600e:hen on toimittanut Alcon, ja ai niin, kattaukseen kuuluu myös Torsenin kitkalukko.Ulkoasussa on Abarthin logojen ja tunnusten lisäksi urheilullisuutta erityisesti helmoissa ja maskissa, ja autossa on takadiffuusori sekä kiinteä takaspoileri.Sisällä muutokset ovat suhteellisen maltillisia, mutta litistetty, osittain alcantaralla verhoiltu ratti sekä samalla materiaalilla verhoillut urheiluistuimet Scorpionissimassa ovat hyviä katseenvangitsijoita. Ja sitten on 1 949 kappaleen ScorpionissimaVarsinainen kruununjalokivi Abarth 600e:ssä on alkuun vain 1 949 kappaleen voimalla valmistettava Scorpionissima. Valmistusmäärä tulee Abarthin perustamisvuodesta, josta tulee siis kuluneeksi se 75 vuotta.Scorpionissima nostaa Abarth 600e:n tehot 280 hevosvoimaan eli 207 kilowattiin, ja siten siinä on sama voimalinja kuin sisarmalli Alfa Romeo Junior Velocessa. Scorpionissima kiihtyy näillä eväin nollasta sataan 5,85 sekunnissa. Scorpionissima on varsinaisesti se kaikkien aikojen tehokkain Abarth.Toisin kuin 40 hevosvoimaa kesympi Turismo, Scorpionissima on myös teho-painosuhteeltaan etevämpi kuin verrokkina käytettävä Abarth 695, viimeisistä polttomoottorisista Abartheista tehokkain. Noin 1 050 kilon painoisessa Abarth 695:ssä on - tai siis oli - 180 hevosvoimaa, siis noin 172 hevosvoimaa per tonni. Abarth 600e Turismossa on puolestaan suurin piirtein 150 hevosvoimaa per tonni eli vähemmän kuin polttomoottorisessa taskuraketissa. Abarth 600e Scorpionissimassa on sen sijaan peräti 175 hevosvoimaa per tonni, mutta vain 1 949 kappaleen verran.Lähde: AbarthMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2024 Ajoneuvot Abarth 600e tulee olemaan skorpionimerkin historian tehokkain malli – kehitetään yhteistyössä Stellantis Motorsportin kanssa 24.11.2022 Ajoneuvot Ihastuit tai vihastuit, täyssähköinen Abarth 500e on nyt totta 11.11.2022 Ajoneuvot Abarth selkiytti mallistoaan – valmistautuu pian koittavaan mullistukseen 10.9.2022 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – kertaalleen puuhun päätynyt Lancia Stratos HF Stradale 22.8.2022 Ajoneuvot Abarth Pulse rikkoo reilusti rajoja – toimii lisäksi turva-auton tehtävissä uudessa brasilialaisessa formulasarjassa 27.7.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: Fiat 124 Spider ja Mazda MX-5 – kaksi upeaa roadsteria 27.3.2022 Ajoneuvot Abarth lanseeraa piakkoin ensimmäisen sähkösporttinsa – skorpionin käsittelyn saa 500e 2.1.2022 Ajoneuvot Skorpioni rikkoo rajojaan: Fiat Pulsesta ensimmäinen Abarth-crossover 1.7.2021 Ajoneuvot Geely kehittää metanoliautoja – kokeiluun takseissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen