13.1.2024

Abarth 600e tulee olemaan skorpionimerkin historian tehokkain malli – kehitetään yhteistyössä Stellantis Motorsportin kanssa

Abarthin toinen sähköskorpioni tulee perustumaan Fiat 600e -crossoveriin. 240 hevosvoiman aisoissa pitämiseen valjastetaan Formula E:stä opittuja niksejä.

Abarth on erottamaton osa italialaisen pikkuautoteollisuuden parasta antia, ja Stellantis panostaa siihen nyt tavalla, jota ei ole vuosikausiin koettu. Kattokonserni näkee sähköistymisessä aivan uusia mahdollisuuksia Abarth-brändin kehittämiselle. Tervetuloa siis takaisin, Abarth 600-sarja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Väkevin pisto tähän asti

Tuoreen Abarth 500e:n tai jo 17 vuoden ajan tuotannossa olleen polttomoottorisen Abarth 500 -sarjan tapauksessa kyse on piskuisista kaupunkiautoista. Siten esimerkiksi 500e:n 155 hevosvoimaa tai polttomoottorisen Abarth 595:n 165 hevosvoimaa ovat kokoon ja painoon suhteutettuna paljon.

Näin ollen yli 1 500-kiloinen 600e tulee siis tarvitsemaan reilusti järeämmän voimanlähteen pysyäkseen pikkuisten perässä. Tämä tarkoittaa 177 kilowattia eli 240 hevosvoimaa eli tehokkainta Abarth-mallia tähän päivään mennessä.

Kuten Abarthille sopii, 600e tulee olemaan kaksivetoinen, ja nyky-Abarthien tapaan nimenomaan etuvetoinen. Ainoa suuri tekninen muutos Fiat 600e:hen nähden tulee siis olemaan etuakselille 156-hevosvoimaisen sähkömoottorin tilalle tuleva 240-hevosvoimainen. Akku tulee olemaan sama 54-kilowattituntinen.

Jo tässä kohtaa tiedetään myös Abarth 600e:n kiihtyvyys nollasta sataan noin 6,5 sekunnissa - ainakin kaksi ja puoli sekuntia Fiatia ripeämmin.

Stellantis Motorsport mukana juonessa

Abarth ei vielä paljasta todellakaan kaikkia 600e:n salaisuuksia, ne jäävät odottamaan myöhemmin tänä vuonna tapahtuvaa lanseerausta.

Tiedämme kuitenkin muun muassa, että Abarth kutsuu oman 600e:nsä tapauksessa konsernin eCMP -perusrakennetta nimellä Perfo-eCMP, mitä se sitten kaikkinensa tarkoittaakin. Joka tapauksessa auton alustan säätöjä tullaan Fiat 600e:hen (ja sisarmalleihin) nähden muuttamaan, ja autosta tulee löytymään esimerkiksi kitkalukko. Samoja oppeja tultaneen soveltamaan myös ainakin Alfa Romeo Milanossa, jonka saapumisen odotamme tapahtuvan huhtikuussa.

Stellantis Motorsport vastaa konsernin autourheilupuolesta, ja sen kotipaikka on Ranskassa. Yksi Stellantiksen edustamista autourheiluluokista on sähköautojen kuninkuusluokka Formula E, jossa Stellantis edustaa DS Automobilesin sekä Maseratin kautta. Formula E:stä kerrotaankin olevan peräisin Abarth 600e:n rengastuksen. Renkaat lisäävät pehmeämmällä seoksellaan auton sivuttaispitoa sekä vähentävät rengasmelua jopa viidenneksen.

Ainoaksi melunlähteeksi muodostunee siis äänigeneraattori, joka tulee tekemään varmasti oman osansa myös Abarth 600e:n ajokokemuksessa.

Lähde ja kuvat: Abarth Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat