6.5.2023 Ajoneuvot Peugeot 2008 päivittyi sukulaismalliensa vanavedessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomessa pienoisen kohun pyörteissä oleva Peugeot 2008 ottaa ympärillään olevan malliston kiinni päivityksillään tyyliin ja tekniikkaan. E-2008 saa odotetusti 51 nettokilowattitunnin akuston sekä 115 kilowatin sähkömoottorin. Peugeot on tuonut suosittuun B-segmentin crossover-luokkaan kuuluvan 2008-mallinsa ajan tasalle muuhun mallistoon nähden. Autoa on valmistettu ensiesittelyvuodesta 2019 lähtien jo 700 000 kappaletta, ja se on yksi Euroopan myydyimmistä automalleista.2008:n uudistus näkyy ulospäin faceliftinä. Keulassa muotoilijan kynä on suurentanut alasäleikköä, tehnyt maskista viimeisimmän huudon mukaisen uudistettuine leijonalogoineen sekä piirtänyt 508:sta tutut kolme kynnenjälkeä huomiovalojen virkaan.Valmistajan luonnehtimat "modernisoinnit" ovat ulottuneet niin ikään takavalojen ledikuvioihin sekä aina mallimerkintägrafiikoihin asti.Sisällä visuaaliset muutokset ovat maltillisempia, mutta näkyvät esimerkiksi istuinmateriaaleissa ja digitaalimittariston grafiikoissa. Varustetasojen määrä on asettunut kolmeen: Active, Allure sekä sporttivivahteisimpana GT.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuurin muutos koskee E-2008:aaUudistetun mallin voi toki havaita silmällä, mutta tuntuvin päivitys koskee e-2008:n voimalinjaa. Aiempaa suuremmalla, 54 kilowattitunnin (joista käytössä 51 kWh) akustolla matkaa voi valmistajan mukaan taittaa jopa 406 laskennallisen kilometrin verran. Lisäystä väistyvään malliin on tältä osin 60 kilometriä. Parannusta on saatu myös akun valmistusprosessiin, jossa tarvitaan aiempaa vähemmän niin kutsuttuja harvinaisia maametalleja (rare earth metals).Uudistettu E-2008 lainaa vastaavilta sisar- ja sukulaismalleiltaan konsernin sisältä myös 115 kilowatin (+ 15 kilowattia) sähkömoottorinsa. Autossa on nyt vakiona kolmivaiheinen sisäinen laturi, joka lataa 11 kilowatin teholla. Pikalaturilla akku on mahdollista ladata 20 prosentista 80 prosenttiin 100 kilowatin huipputeholla puolessa tunnissa.Blue HDI -dieselin 2008 tulee skippaamaan jatkossakin Suomen markkinoilla, joten polttomoottoripuolella jatkavat siis kolmisylinteriset, 1,2-litraiset Puretech 100 kuusilovisena manuaalina ja -130 käsivaihteisena tai vaihtoehtoisesti 8-pykäläisellä automaattivaihteistolla.Ensi vuoden alusta lähtien kuitenkin myös bensiinipuolelle saadaan uutta virtaa ihan kirjaimellisesti, kun 48 voltin kevythybridijärjestelmä rantautuu 1,2-litraisen yhteyteen. Puretech 130:n ja kaksoiskytkinvaihteistoon sisäänrakennetun pienen sähkömoottorin yhdistelmällä aikaansaadaan 136 hevosvoiman voimalinja. Järjestelmä lataa myös akkua, jonka varausta voidaan hyödyntää kaupunkiajossa hetkittäin jopa täyssähköajoon.Toivottavasti saatavuus paraneeViime viikkojen aikana autouutisia seuranneille on tullut hyvin tutuksi Hullut päivät -case. Peugeotin maahantuoja tarjosi vuoden 2022 keväällä Stockmannin Hullujen päivien yhteydessä E-2008 -mallia edullisella, 249 euron leasing-sopimuksella. Asiakkaat odottivat autojaan vuoden päivät, vain saadakseen kuulla, ettei autoja tullakaan ikinä toimittamaan.Syyksi maahantuoja kertoi, että Peugeot on "yllättäen" lopettanut kyseisen mallin valmistuksen. Sen korvaa tietysti tässä jutussa esitelty, uudistettu malli. Toivon mukaan sitä riittää kaikkien tilausten toteuttamiseen.Lähde ja kuvat: Peugeot Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 24.5.2025 Esittely Koeistuttu: Lexus ES 500e – johtajan mitoille tehty 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää