15.9.2022

Täyssähköinen Peugeot e-308: tarjolla myös farmarina

Peugeot e-308

Peugeot e-308 tarjoaa yhden voimalinjan lisää ranskalaisvalmistajan alemman keskiluokan malliin. Samalla tarjolle tulee vihdoin farmarikorinen täyssähköauto, jota osa on huutanut haluavansa jo pidemmän aikaa.

Uusi Peugeot 308 -viistoperä esiteltiin vuoden 2021 keväällä bensiini-, diesel- ja lataushybridivoimalinjoilla. Paria kuukautta myöhemmin ranskalaisvalmistaja esitteli malliston täytteeksi myös farmarimallin. Nyttemmin farmarikorinen lataushybridi on päätynyt myös Moottorin käyttötestiautoksi. Esittelyn yhteydessä auton kerrottiin tulevan myöhemmin tarjolla täyssähköautona, ja nyt siitä on tarjolla lisää tietoa. Valmistajan tutulla logiikalla uutuus kantaa nimeä Peugeot e-308.

Peugeot e-308

Sähkövoimalinja tulee saataville kumpaankin korimalliin, ja ulkonäöltä sähkömallit ovat käytännössä identtisiä polttomoottorisisarusten kanssa. Huomattavaa on, että Porsche Taycan Cross Turismo ja Taycan Sport Turismo -malleja lukuun ottamatta Suomen markkinoilla ei ole ollut tarjolla täyssähköistä farmariautoa, jota ainakin sosiaalisen median kommenteissa tunnutaan monesti olevan vailla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yhdellä akulla

Ajoakun suhteen vaihtoehtoja ei ole, vaan energiaa varastoidaan aina bruttokapasiteetiltaan 54 kilowattitunnin (51 kWh nettokapasiteetti) akkuun. Tämän voimin Peugeot kertoo WLTP-kilometrin olevan jopa 400 kilometriä, mutta tämä lukema vahvistuu vasta tyyppihyväksynnän jälkeen.

Toimintamatka vaikuttaa akun kokoon nähden suurelta, mutta myös valmistajan ilmoittama 12,7 kWh/100 km kulutus on varsin kohtuullinen.

Peugeot e-308

Akkukemian kerrotaan olevan valmistajalle uudenlainen, ja se koostuu 80 prosenttisesti nikkelistä. Kobolttia ja mangaania on molempia kymmenyksen verran.

Vihdoin suurteholatausta

E-308 ottaa vastaan pikalatausta parhaimmillaan 100 kW:n teholla. Peugeotin mukaan 20 % varauksesta ladataan 80 % varaukseen alle 25 minuutissa.

Peugeot e-308

Asiointilataus autossa on kolmivaiheinen, eli Type 2 -liittimen kautta e-308:aa voi ladata 11 kW:n teholla. Laskennallisesti akun latautuminen tyhjästä täyteen veisi siis esimerkiksi kotilatausasemasta noin viisi ja puoli tuntia.

Peugeot e-308 tulee ennakkomyyntiin Suomessa alkuvuodesta 2023, ja maahan autoja tulee näillä näkymin saman vuoden puolivälin tienoilla.

Teksti: Eetu Kokkonen Lähde ja kuvat: Peugeot

Juttua päivitetty 16.9. Klo 6.15 – poistettu maininta parantuneesta latausnopeudesta.

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat