15.9.2022 Ajoneuvot Täyssähköinen Peugeot e-308: tarjolla myös farmarina Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot e-308 tarjoaa yhden voimalinjan lisää ranskalaisvalmistajan alemman keskiluokan malliin. Samalla tarjolle tulee vihdoin farmarikorinen täyssähköauto, jota osa on huutanut haluavansa jo pidemmän aikaa. Uusi Peugeot 308 -viistoperä esiteltiin vuoden 2021 keväällä bensiini-, diesel- ja lataushybridivoimalinjoilla. Paria kuukautta myöhemmin ranskalaisvalmistaja esitteli malliston täytteeksi myös farmarimallin. Nyttemmin farmarikorinen lataushybridi on päätynyt myös Moottorin käyttötestiautoksi. Esittelyn yhteydessä auton kerrottiin tulevan myöhemmin tarjolla täyssähköautona, ja nyt siitä on tarjolla lisää tietoa. Valmistajan tutulla logiikalla uutuus kantaa nimeä Peugeot e-308.Sähkövoimalinja tulee saataville kumpaankin korimalliin, ja ulkonäöltä sähkömallit ovat käytännössä identtisiä polttomoottorisisarusten kanssa. Huomattavaa on, että Porsche Taycan Cross Turismo ja Taycan Sport Turismo -malleja lukuun ottamatta Suomen markkinoilla ei ole ollut tarjolla täyssähköistä farmariautoa, jota ainakin sosiaalisen median kommenteissa tunnutaan monesti olevan vailla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYhdellä akullaAjoakun suhteen vaihtoehtoja ei ole, vaan energiaa varastoidaan aina bruttokapasiteetiltaan 54 kilowattitunnin (51 kWh nettokapasiteetti) akkuun. Tämän voimin Peugeot kertoo WLTP-kilometrin olevan jopa 400 kilometriä, mutta tämä lukema vahvistuu vasta tyyppihyväksynnän jälkeen.Toimintamatka vaikuttaa akun kokoon nähden suurelta, mutta myös valmistajan ilmoittama 12,7 kWh/100 km kulutus on varsin kohtuullinen.Akkukemian kerrotaan olevan valmistajalle uudenlainen, ja se koostuu 80 prosenttisesti nikkelistä. Kobolttia ja mangaania on molempia kymmenyksen verran.Vihdoin suurteholataustaE-308 ottaa vastaan pikalatausta parhaimmillaan 100 kW:n teholla. Peugeotin mukaan 20 % varauksesta ladataan 80 % varaukseen alle 25 minuutissa.Asiointilataus autossa on kolmivaiheinen, eli Type 2 -liittimen kautta e-308:aa voi ladata 11 kW:n teholla. Laskennallisesti akun latautuminen tyhjästä täyteen veisi siis esimerkiksi kotilatausasemasta noin viisi ja puoli tuntia.Peugeot e-308 tulee ennakkomyyntiin Suomessa alkuvuodesta 2023, ja maahan autoja tulee näillä näkymin saman vuoden puolivälin tienoilla.Teksti: Eetu Kokkonen Lähde ja kuvat: PeugeotJuttua päivitetty 16.9. Klo 6.15 – poistettu maininta parantuneesta latausnopeudesta.Lisää aiheestaKäyttötesti: Peugeot 308 -lataushybridiä ei tarvitse juuri tankata Koeajo: Peugeot e-208 jakaa mallisisartensa kanssa niin hyvät kuin huonommatkin piirteet Koeajo: Peugeot e-2008 -sähköautolla ajaessa ei kaipaa polttomoottoriaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa