23.6.2021

Uusi Peugeot 308 SW – farmari uudistuu viistoperän tapaan

Peugeot 308 SW

Peugeot 308 SW siirtyy kolmanteen sukupolveen. Keskeiset muutokset ovat samat kuin viistoperämallissa.

Keväällä 2021 uutisoimme uudistuneesta Peugeot 308:sta, joka julkistettiin aluksi polttomoottori- ja lataushybridivoimalinjojen voimin, mutta myöhemmin kerrottiin myös täysin sähköisestä mallista. Nyt valmistaja julkaisi myös uudistuneen version Peugeot 308 SW -farmarista, joka luonnollisesti mukailee viistoperämallia.Peugeot 308 SW

Uuden mallin akseliväli on sama 2 730 millimetriä kuin edeltäjässä, mutta kokonaispituus on kasvanut 4 585 mm:stä 4 640 mm:iin. Tavaratilaa on perusasennossa 608 litraa, joka on 70 l enemmän kuin edeltäjässä. Takaistuin taittuu kolmessa osassa ja kaikki penkit kaadettuna tavaratila laajenee 1 634-litraiseksi.

Peugeot 308 SW

Uuteen logoon hiljattain vaihtanut ranskalaisvalmistaja kehuu myös SW-mallin kohdalla auton ilmanvastusta. Ilmanvastuskerroin on 0,28 ja ilmanvastusarvo 0,62 m.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Parantunutta ergonomiaa

Varustetasosta riippuen joko vakio- tai lisävarusteiset GT-istuimet ovat saaneet AGR-hyväksynnän ja mukavuutta voi lisätä varustamalla jakkarat 10-suuntaisilla sähkösäädöillä ja kahdella muistipaikalla.

Peugeot 308 SW

Muita muutoksia autossa on muun muassa kokonaan lämmitettävä tuulilasi, aiempaa paksummat etu- ja takalasit, joillain varusteluilla akustiikkalaminoidut etusivuikkunat, kehyksetön taustapeili, ilmanlaatua tarkkaileva AQS-järjestelmä ja lisävarusteinen Focal-audiojärjestelmä.

Muutokset ohjaamossa ja ajoavustimissa ovat samanmoiset kuin lyhyempikattoisessa mallissa, näistä muutoksista voi lukea lisää tästä linkistä. Tiivistyksenä mainittakoon, että kompaktin kokoista ohjauspyörää on uudistettu ja digitaalimittaristo on kymmentuumainen. Myös automaattivaihteisen mallin vaihteenvalitsin on uudistettu.

Voimalinjavaihtoehdot ovat täysin samat kuin viistoperässä: kaksi versiota 3-sylinterisestä ja 1,2-litraisesta bensiinimoottorista PureTech 110 kuusilovisella manuaalivaihteistolla ja PureTech 130 joko manuaalilla tai kahdeksanportaisella automaattivaihteistolla. Dieselmoottoreita on yksi, 4-sylinterinen ja 1,5-litrainen BlueHdi 130, jonka kylkeen voi valita joko automaatin tai manuaalin.

Peugeot 308 SW

Lisäksi mallistoon kuuluu kaksi lataushybridimallia, joko 180- tai 225-hevosvoimaisena. 12,4 kilowattitunnin akulla WLTP-toimintamatkaksi on arvioitu noin 60 kilometriä, joka on sekin sama kuin viistoperässä.

Maahantuoja lupaa ensimmäisten Peugeot 308 SW -mallien saapuvan asiakkaille vuoden 2022 alussa, kun viistoperien toimitus alkaa jo kuluvan vuoden jälkimmäisellä puoliskolla. Ennakkohinnat julkaistaan myöhemmin tänä kesänä.

Lähde ja kuvat: Peugeot

Lisää aiheesta

Luetuimmat