10.10.2018 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 308 GTi by Peugeot Sport – ei mikään värisuora Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 308 GTi on parempi kuin pelikortti, sillä se on yhtä aikaa punainen ja musta. Hyvää: yksinkertaisuus, suorituskyky, onnistunut kaksoisluonne. Huonoa: ergonomia, äänieristys. Vuonna 2013 esitelty toisen sukupolven Peugeot 308 on jo mallikaarensa ehtoopuolella, mutta ranskalainen C-segmentin edustaja on ehkä ollut turhankin vaatimaton itsensä suhteen. Varsinainen facelift nähtiin jo viime vuonna. Peugeot Sportin käsittelemä 308 GTi on edelleen malliston lippulaiva, eikä noin 270 hevosvoiman mallia kannata vielä unohtaa alati kiristyvässä pikkusporttien kisassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySmall talkia väreistäRohkeasti Coupe Franche -kaksivärityksessä oleva 308 GTi tuskin päätyy monen ostajan autotalliin yhtä railakkaissa väreissä, mutta punamusta ja etenkin harvinaisempi sinimusta ovat aidosti raikkaita väriyhdistelmiä. Värit toimivat hyvinä keskustelunavauksina ja samalla väritys kuvastaa auton kaksijakoista luonnetta mainiosti. Faceliftissä Peugeot 308:n ulkonäkö selkiytyi itsevarmemmaksi GTI:tä myöten. Sporttiset 19-tuumaiset vanteet ja punaiset yksityiskohdat eivät onneksi lupaile liikoja, mutta vihjaavat jostain erityisestä. Matkustamossa 308 GTi:n ilme on säilynyt ennallaan. Sporttisemmat istuimet antavat sopivasti tukea ripeässä arkiajossa, mutta pehmeä perusvire pitää huolen, että mukavuudesta ei tarvitse luopua. Peugeotin i-Cockpit -mittaristokonsepti on säilynyt ennallaan, joten matala ja leveä mittaristo asettuu pienikehäisen sporttiratin yläpuolelle. Ratkaisu vaatii vartin totuttelun, mutta ero ei lopulta ole niin suuri kuin millaiseksi sen mieltää etukäteen. Manuaalivaihteisto on toteutettu GTi:lle sopivalla tavalla, joten vaihtaminen on miellyttävä osa ajokokemusta.Sport ja näet punaistaErgonomisesti Peugeot 308 GTi kärsii samoista erikoisuuksista kuin perusmallit. Säilytyslokerot ovat harmittavan tiukassa, erityisesti suuremmille älypuhelimille ja mukeille, eikä istuinlämmitinten vahinkokäytöltä voi välttyä kovin kauaa. Tuulilasinpyyhinten käyttöviiksi uskoo pettämättömään automatiikkaan järkevän kertapyyhkäisytoiminnon kustannuksella. Navigaatio- ja viihdejärjestelmässä on niin ikään omat oikkunsa, eikä vähiten hämmentävien lyhenteiden muodossa.Paras oivallus on kuitenkin keskitunnelista löytyvä Sport-nappi. Peugeot 308 GTi:n kaltaiselle arkisportille riittääkin mainiosti, että käytössä on vain kaksi ajotilaa: leppoisa perustila markettimatkoille ja ärhäkämpi tila maisemamatkailuun. Punaisten mittarivalojen lisäksi Sportin huomaa moottorin ärhäkämmästä kaasuvasteesta ja sopivasti kasvaneesta pakoäänestä. Alakierroksilla kohtuullisen nöyrä 1,6-litrainen moottori herää todella henkiin, kun peilikuvana kiertävä kierroslukumittari osoittaa lähemmäs 4 000 r/min lukemia, jolloin luonteeseen tulee ripaus räkäistä yllyttämistä. Pienen ohjauspyörän ansiosta Peugeot 308 GTi tuntuu ketterältä, eikä mainio ohjaus väitä tätä tarinaa vastaan. Parhaimmillaan auto onkin mutkaisella syrjätiellä. Hyvin arvioidun jousituksen ja iskunvaimennuksen ansiosta valtatietaivalkaan ei ole toivoton tehtävä, joskin vaatimaton äänieristys syö matkustusmukavuutta. Torsen-tyyppisestä tasauspyörästön lukosta huolimatta 270 hevosvoimaa on iso urakka eturenkaille, joten sateisen moottoritien urissa voi esiintyä lievää vetelyä.Omintakeisesti samanlainenEi ole uutta edes tässä autosegmentissä, että saman pikkusportin täytyy kyetä olemaan kaikkea kaikille. Silti tapa, jolla Peugeot 308 GTi onnistuu tempussa on jollain tavalla kiehtovan yksinkertainen. Miljoonan ajotilan ja loputtomasti säädettävien hässäköiden sijaan tarjolla on perusvireessään käyttökelpoinen arkiauto, josta saa sopivasti enemmän menoa ja meteliä sitä kaivatessaan.Ehkä parhaiten 308 GTi esitteli kykyjään auto täynnä kyytiläisiä: kukaan ei kiinnittänyt iltahämärässä huomiota edes ranskattaren kaksivärisyyteen. Paluumatka taasen sujuikin kuljettajan toivomalla ripeydellä mutkia ihastellen.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Peugeot 308 GTi by Peugeot Sport Hinta alkaen 42 267 € Koeajetun auton hinta varusteineen 45 988 € Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 200 kW (270 hv), 6000 r/min Vääntö 330 Nm (1900 r/min) Vääntö 330 Nm (1900 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,4 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 4253 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1457 mm, akseliväli 2620 mm Tavaratila: 420 l Muu tieto Hinta- ja kulutustiedot NEDC-mittaussyklin mukaan. Takuu 3 vuotta / 100000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti