10.10.2018 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 308 GTi by Peugeot Sport – ei mikään värisuora Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 308 GTi on parempi kuin pelikortti, sillä se on yhtä aikaa punainen ja musta. Hyvää: yksinkertaisuus, suorituskyky, onnistunut kaksoisluonne. Huonoa: ergonomia, äänieristys. Vuonna 2013 esitelty toisen sukupolven Peugeot 308 on jo mallikaarensa ehtoopuolella, mutta ranskalainen C-segmentin edustaja on ehkä ollut turhankin vaatimaton itsensä suhteen. Varsinainen facelift nähtiin jo viime vuonna. Peugeot Sportin käsittelemä 308 GTi on edelleen malliston lippulaiva, eikä noin 270 hevosvoiman mallia kannata vielä unohtaa alati kiristyvässä pikkusporttien kisassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Small talkia väreistä Rohkeasti Coupe Franche -kaksivärityksessä oleva 308 GTi tuskin päätyy monen ostajan autotalliin yhtä railakkaissa väreissä, mutta punamusta ja etenkin harvinaisempi sinimusta ovat aidosti raikkaita väriyhdistelmiä. Värit toimivat hyvinä keskustelunavauksina ja samalla väritys kuvastaa auton kaksijakoista luonnetta mainiosti. Faceliftissä Peugeot 308:n ulkonäkö selkiytyi itsevarmemmaksi GTI:tä myöten. Sporttiset 19-tuumaiset vanteet ja punaiset yksityiskohdat eivät onneksi lupaile liikoja, mutta vihjaavat jostain erityisestä. Matkustamossa 308 GTi:n ilme on säilynyt ennallaan. Sporttisemmat istuimet antavat sopivasti tukea ripeässä arkiajossa, mutta pehmeä perusvire pitää huolen, että mukavuudesta ei tarvitse luopua. Peugeotin i-Cockpit -mittaristokonsepti on säilynyt ennallaan, joten matala ja leveä mittaristo asettuu pienikehäisen sporttiratin yläpuolelle. Ratkaisu vaatii vartin totuttelun, mutta ero ei lopulta ole niin suuri kuin millaiseksi sen mieltää etukäteen. Manuaalivaihteisto on toteutettu GTi:lle sopivalla tavalla, joten vaihtaminen on miellyttävä osa ajokokemusta. Sport ja näet punaista Ergonomisesti Peugeot 308 GTi kärsii samoista erikoisuuksista kuin perusmallit. Säilytyslokerot ovat harmittavan tiukassa, erityisesti suuremmille älypuhelimille ja mukeille, eikä istuinlämmitinten vahinkokäytöltä voi välttyä kovin kauaa. Tuulilasinpyyhinten käyttöviiksi uskoo pettämättömään automatiikkaan järkevän kertapyyhkäisytoiminnon kustannuksella. Navigaatio- ja viihdejärjestelmässä on niin ikään omat oikkunsa, eikä vähiten hämmentävien lyhenteiden muodossa. Paras oivallus on kuitenkin keskitunnelista löytyvä Sport-nappi. Peugeot 308 GTi:n kaltaiselle arkisportille riittääkin mainiosti, että käytössä on vain kaksi ajotilaa: leppoisa perustila markettimatkoille ja ärhäkämpi tila maisemamatkailuun. Punaisten mittarivalojen lisäksi Sportin huomaa moottorin ärhäkämmästä kaasuvasteesta ja sopivasti kasvaneesta pakoäänestä. Alakierroksilla kohtuullisen nöyrä 1,6-litrainen moottori herää todella henkiin, kun peilikuvana kiertävä kierroslukumittari osoittaa lähemmäs 4 000 r/min lukemia, jolloin luonteeseen tulee ripaus räkäistä yllyttämistä. Pienen ohjauspyörän ansiosta Peugeot 308 GTi tuntuu ketterältä, eikä mainio ohjaus väitä tätä tarinaa vastaan. Parhaimmillaan auto onkin mutkaisella syrjätiellä. Hyvin arvioidun jousituksen ja iskunvaimennuksen ansiosta valtatietaivalkaan ei ole toivoton tehtävä, joskin vaatimaton äänieristys syö matkustusmukavuutta. Torsen-tyyppisestä tasauspyörästön lukosta huolimatta 270 hevosvoimaa on iso urakka eturenkaille, joten sateisen moottoritien urissa voi esiintyä lievää vetelyä. Omintakeisesti samanlainen Ei ole uutta edes tässä autosegmentissä, että saman pikkusportin täytyy kyetä olemaan kaikkea kaikille. Silti tapa, jolla Peugeot 308 GTi onnistuu tempussa on jollain tavalla kiehtovan yksinkertainen. Miljoonan ajotilan ja loputtomasti säädettävien hässäköiden sijaan tarjolla on perusvireessään käyttökelpoinen arkiauto, josta saa sopivasti enemmän menoa ja meteliä sitä kaivatessaan. Ehkä parhaiten 308 GTi esitteli kykyjään auto täynnä kyytiläisiä: kukaan ei kiinnittänyt iltahämärässä huomiota edes ranskattaren kaksivärisyyteen. Paluumatka taasen sujuikin kuljettajan toivomalla ripeydellä mutkia ihastellen. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Peugeot 308 GTi by Peugeot Sport Hinta alkaen 42 267 € Koeajetun auton hinta varusteineen 45 988 € Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 200 kW (270 hv), 6000 r/min Vääntö 330 Nm (1900 r/min) Vääntö 330 Nm (1900 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,4 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 4253 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1457 mm, akseliväli 2620 mm Tavaratila: 420 l Muu tieto Hinta- ja kulutustiedot NEDC-mittaussyklin mukaan. Takuu 3 vuotta / 100000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?