7.1.2025 Liikenneturvallisuus Asiantuntija Säynätsalon siltavaurioista: ”Riippusiltojen kuntoon pitää kiinnittää huomiota.” Teksti Marko Jokela Kuva Rikhard Wacker, Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maantiesilloille ei ole tehty vastaavia tuentoja, Väyläviraston taitorakenneyksikön päällikkö Markku Äijälä kertoo. Keski-Suomessa sijaitseva Louhunsalmen sillan vaurio aiheutti viime vuoden lopulla merkittäviä käyttörajoituksia turvaisuusriskien vuoksi. Säynätsalon ja Lehtisaaren välillä kulkeva silta on rakennettu 1950-luvulla ja sen ongelmaksi havaittiin1980-luvulla lisättyjen jänneterästen suojakuoren alle päässyt kosteus, jonka seurauksena lisätukivaijeri oli päässyt hapertumaan ja lopulta katkeamaan.Moottori kirjoitti aiheesta 12.12.2024 otsikolla Siltarikko jätti saarelaiset pulaan – Autoliiton tiepalvelu auttaa sillan yli vuorokauden ympäri.On syytä kääntyä silta-asiantuntijan puoleen eli ottaa yhteyttä Väyläviraston taitorakenneyksikön päällikkö Markku Äijälään.Paljonko Suomessa on Louhunsalmen sillan kaltaisia riippusiltoja, joissa voisi ilmetä vastaavia rakenteellisia ongelmia tai heikkouksia kuin Säynätsalossa ilmeni?– Väyläviraston maanteillä on 10 riippusiltaa. Lisäksi kaupungeilla on joitakin riippusiltoja. Säynätsalon tapauksessa oli tehty lisätuenta, jossa tuo vaurio tapahtui. Vastaavia tuentoja ei ole maantiesilloilla tehty, Äijälä kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarkastuksia tehdäänÄijälä tähdentää, että riippusiltoihin ja niiden kuntoon pitää kiinnittää huomiota.– Esimerkiksi Kirjalansalmen siltaa seurataan hyvinkin tiiviisti, Äijälä taustoittaa.Vuonna 1963 valmistunut Kirjalansalmen riippusilta Kaarinan ja Paraisten välillä on Suomen pisin riippusilta. Sen alituskorkeus on 11 metriä ja pääjännevälin pituus on peräti 220 metriä.Voiko silmämääräisillä tarkastuksilla edes havaita nyt ilmenneen kaltaisia piileviä rakenneongelmia tai vaijerirakenteiden haurastumisia? Onko ainoa tapa piikata rakenteet auki?– On tunnistettu tiettyjä jänneterästyyppejä, jotka ovat herkkiä tällaiselle haurastumiselle. Pystymme siis lähteiden ja tutkimusten avulla tunnistamaan riskit, mutta vaurioiden etenemisen tunnistaminen on erittäin haastavaa.Kenen vastuulla?Herää kysymys, kenen vastuulla riippusiltojen tai siltojen ylipäätään, tarkastukset ovat eli miten vastuut siis jakaantuvat Väyläviraston ja kaupunkien kesken.Äijälällä on selkeä vastaus vastuukysymyksiin.– Väylävirasto tarkastaa omassa omistuksessaan olevat rakenteet ja kaupungit omansa.Äijälä täydentää, että Suomessa siltatoimijat tuntevat hyvin toisensa ja tietoa vaihdetaan puolin ja toisin.Korroosioherkkää jänneterästäMarkku Äijälä arvioi, että Louhunsalmen sillalla nyt pettäneessä lisätuennassa on ilmeisesti käytetty korroosioherkkää jänneterästä.– Vastaavia tuentoja ei tosiaan ole riippusilloille tehty. Korroosioherkkää jänneterästä on kuitenkin käytetty Suomessa joissakin 1960- ja 1970-luvun silloissa. Nämä ovat jännitettyjä betonisiltoja, joissa teräkset ovat rakenteen sisällä.Yhtenä esimerkkinä edellä mainitusta siltatyypistä on Lieksanjoen silta kantatiellä 73.Onko odotettavissa, että vaijerirakenteiden mahdollisten haurastumisten vuoksi Suomessa silloille tullaan asettamaan paino/käyttörajoituksia muuallakin Suomessa varotoimena?– Nämä arvioidaan aina tapauskohtaisesti.Mieleen hiipii kauhistuttava ajatus, voisiko rakenteeltaan Louhunsalmen kaltainen riippusilta romahtaa. Äijälä hälventää pelkoja.– Yleensä rakenne varoittaa jotenkin ennen kuin se romahtaa ja tällainen romahduskauhuskenaario on erittäin epätodennäköinen. Kaikki on toki mahdollista ja viisi vuotta sitten Ranskassa näin tapahtui kuten IS uutisoi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiki 900 siltaa huonossa kunnossaSuomen maanteillä on noin 15 000 siltaa, joista jo liki 900 on huonossa kunnossa ja kaipaa korjausta. Huono kunto voi toisinaan aiheuttaa sen, että silloille on pakko asettaa painorajoituksia. 1960- ja 1970-luvuilla rakennetut sillat vaativat peruskunnostusta.Painorajoituksia on hieman alle 400 sillalla. Niitä ei ole kuitenkaan päätieverkolla, vaan ne sijoittuvat vähäliikenteisemmälle verkolle.Sillan huono kunto tarkoittaa, että silta on peruskorjauksen tarpeessa, mutta sen kantavuus on silti yhä monesti hyvä. Suuri määrä siltoja on saavuttanut peruskorjausiän. Silta tulisi peruskorjata, jotta se täyttää sille suunnitellun käyttöiän. Lue lisää Kaikki artikkelit 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Autoilu Antti Nevalainen on Vuoden tiepalvelumies 2025 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 10.6.2025 Autoilu Mercedes-AMG puolustaa mestaruuksiaan GT World Challenge Europe -sarjassa 10.6.2025 Liikenneturvallisuus Tasoristeysturvallisuus parantunut ennätyksellisesti – onnettomuudet laskussa 9.6.2025 Liikenneturvallisuus Useimmat suomalaiset eivät tiedä, mitä tuulilasin kalibrointi tarkoittaa – voi vaarantaa autoilun turvallisuuden 9.6.2025 Autokauppa Kamux ja Saka kuluttaja-asiamiehen syyniin – Moottori kertoi autokaupan ongelmista jo viime syksynä 6.6.2025 Liikenneturvallisuus Ajokortti on iäkkäille tärkeä osa arkea – teknologia yleistyy, mutta turvallisuudessa on eroja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster