7.1.2025 Liikenneturvallisuus Asiantuntija Säynätsalon siltavaurioista: ”Riippusiltojen kuntoon pitää kiinnittää huomiota.” Teksti Marko Jokela Kuva Rikhard Wacker, Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maantiesilloille ei ole tehty vastaavia tuentoja, Väyläviraston taitorakenneyksikön päällikkö Markku Äijälä kertoo. Keski-Suomessa sijaitseva Louhunsalmen sillan vaurio aiheutti viime vuoden lopulla merkittäviä käyttörajoituksia turvaisuusriskien vuoksi. Säynätsalon ja Lehtisaaren välillä kulkeva silta on rakennettu 1950-luvulla ja sen ongelmaksi havaittiin1980-luvulla lisättyjen jänneterästen suojakuoren alle päässyt kosteus, jonka seurauksena lisätukivaijeri oli päässyt hapertumaan ja lopulta katkeamaan.Moottori kirjoitti aiheesta 12.12.2024 otsikolla Siltarikko jätti saarelaiset pulaan – Autoliiton tiepalvelu auttaa sillan yli vuorokauden ympäri.On syytä kääntyä silta-asiantuntijan puoleen eli ottaa yhteyttä Väyläviraston taitorakenneyksikön päällikkö Markku Äijälään.Paljonko Suomessa on Louhunsalmen sillan kaltaisia riippusiltoja, joissa voisi ilmetä vastaavia rakenteellisia ongelmia tai heikkouksia kuin Säynätsalossa ilmeni?– Väyläviraston maanteillä on 10 riippusiltaa. Lisäksi kaupungeilla on joitakin riippusiltoja. Säynätsalon tapauksessa oli tehty lisätuenta, jossa tuo vaurio tapahtui. Vastaavia tuentoja ei ole maantiesilloilla tehty, Äijälä kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarkastuksia tehdäänÄijälä tähdentää, että riippusiltoihin ja niiden kuntoon pitää kiinnittää huomiota.– Esimerkiksi Kirjalansalmen siltaa seurataan hyvinkin tiiviisti, Äijälä taustoittaa.Vuonna 1963 valmistunut Kirjalansalmen riippusilta Kaarinan ja Paraisten välillä on Suomen pisin riippusilta. Sen alituskorkeus on 11 metriä ja pääjännevälin pituus on peräti 220 metriä.Voiko silmämääräisillä tarkastuksilla edes havaita nyt ilmenneen kaltaisia piileviä rakenneongelmia tai vaijerirakenteiden haurastumisia? Onko ainoa tapa piikata rakenteet auki?– On tunnistettu tiettyjä jänneterästyyppejä, jotka ovat herkkiä tällaiselle haurastumiselle. Pystymme siis lähteiden ja tutkimusten avulla tunnistamaan riskit, mutta vaurioiden etenemisen tunnistaminen on erittäin haastavaa.Kenen vastuulla?Herää kysymys, kenen vastuulla riippusiltojen tai siltojen ylipäätään, tarkastukset ovat eli miten vastuut siis jakaantuvat Väyläviraston ja kaupunkien kesken.Äijälällä on selkeä vastaus vastuukysymyksiin.– Väylävirasto tarkastaa omassa omistuksessaan olevat rakenteet ja kaupungit omansa.Äijälä täydentää, että Suomessa siltatoimijat tuntevat hyvin toisensa ja tietoa vaihdetaan puolin ja toisin.Korroosioherkkää jänneterästäMarkku Äijälä arvioi, että Louhunsalmen sillalla nyt pettäneessä lisätuennassa on ilmeisesti käytetty korroosioherkkää jänneterästä.– Vastaavia tuentoja ei tosiaan ole riippusilloille tehty. Korroosioherkkää jänneterästä on kuitenkin käytetty Suomessa joissakin 1960- ja 1970-luvun silloissa. Nämä ovat jännitettyjä betonisiltoja, joissa teräkset ovat rakenteen sisällä.Yhtenä esimerkkinä edellä mainitusta siltatyypistä on Lieksanjoen silta kantatiellä 73.Onko odotettavissa, että vaijerirakenteiden mahdollisten haurastumisten vuoksi Suomessa silloille tullaan asettamaan paino/käyttörajoituksia muuallakin Suomessa varotoimena?– Nämä arvioidaan aina tapauskohtaisesti.Mieleen hiipii kauhistuttava ajatus, voisiko rakenteeltaan Louhunsalmen kaltainen riippusilta romahtaa. Äijälä hälventää pelkoja.– Yleensä rakenne varoittaa jotenkin ennen kuin se romahtaa ja tällainen romahduskauhuskenaario on erittäin epätodennäköinen. Kaikki on toki mahdollista ja viisi vuotta sitten Ranskassa näin tapahtui kuten IS uutisoi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiki 900 siltaa huonossa kunnossaSuomen maanteillä on noin 15 000 siltaa, joista jo liki 900 on huonossa kunnossa ja kaipaa korjausta. Huono kunto voi toisinaan aiheuttaa sen, että silloille on pakko asettaa painorajoituksia. 1960- ja 1970-luvuilla rakennetut sillat vaativat peruskunnostusta.Painorajoituksia on hieman alle 400 sillalla. Niitä ei ole kuitenkaan päätieverkolla, vaan ne sijoittuvat vähäliikenteisemmälle verkolle.Sillan huono kunto tarkoittaa, että silta on peruskorjauksen tarpeessa, mutta sen kantavuus on silti yhä monesti hyvä. Suuri määrä siltoja on saavuttanut peruskorjausiän. Silta tulisi peruskorjata, jotta se täyttää sille suunnitellun käyttöiän. Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 22.4.2025 Liikenneturvallisuus Timo Tervo – ajoterveyden ahkera apostoli 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: asfalttitiet sortuvat alta – olisiko hiekkatie jo parempi? 17.4.2025 Ajokortit Ikämiestä voi kirpaista ajokortin menettäminen – kerro kokemuksesi, ota osaa tutkimukseen! 15.4.2025 Autoilu Autoilija, hämmentyneet hirvet säntäilevät juuri nyt 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 6.4.2025 Kuluttajat Škodan kaksoismassavauhtipyörä hajosi vuosia autokaupan jälkeen – myyjälle lasku, voimansiirron pitää kestää enemmän Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa