7.1.2025 Liikenneturvallisuus Asiantuntija Säynätsalon siltavaurioista: ”Riippusiltojen kuntoon pitää kiinnittää huomiota.” Teksti Marko Jokela Kuva Rikhard Wacker, Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maantiesilloille ei ole tehty vastaavia tuentoja, Väyläviraston taitorakenneyksikön päällikkö Markku Äijälä kertoo. Keski-Suomessa sijaitseva Louhunsalmen sillan vaurio aiheutti viime vuoden lopulla merkittäviä käyttörajoituksia turvaisuusriskien vuoksi. Säynätsalon ja Lehtisaaren välillä kulkeva silta on rakennettu 1950-luvulla ja sen ongelmaksi havaittiin1980-luvulla lisättyjen jänneterästen suojakuoren alle päässyt kosteus, jonka seurauksena lisätukivaijeri oli päässyt hapertumaan ja lopulta katkeamaan.Moottori kirjoitti aiheesta 12.12.2024 otsikolla Siltarikko jätti saarelaiset pulaan – Autoliiton tiepalvelu auttaa sillan yli vuorokauden ympäri.On syytä kääntyä silta-asiantuntijan puoleen eli ottaa yhteyttä Väyläviraston taitorakenneyksikön päällikkö Markku Äijälään.Paljonko Suomessa on Louhunsalmen sillan kaltaisia riippusiltoja, joissa voisi ilmetä vastaavia rakenteellisia ongelmia tai heikkouksia kuin Säynätsalossa ilmeni?– Väyläviraston maanteillä on 10 riippusiltaa. Lisäksi kaupungeilla on joitakin riippusiltoja. Säynätsalon tapauksessa oli tehty lisätuenta, jossa tuo vaurio tapahtui. Vastaavia tuentoja ei ole maantiesilloilla tehty, Äijälä kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarkastuksia tehdäänÄijälä tähdentää, että riippusiltoihin ja niiden kuntoon pitää kiinnittää huomiota.– Esimerkiksi Kirjalansalmen siltaa seurataan hyvinkin tiiviisti, Äijälä taustoittaa.Vuonna 1963 valmistunut Kirjalansalmen riippusilta Kaarinan ja Paraisten välillä on Suomen pisin riippusilta. Sen alituskorkeus on 11 metriä ja pääjännevälin pituus on peräti 220 metriä.Voiko silmämääräisillä tarkastuksilla edes havaita nyt ilmenneen kaltaisia piileviä rakenneongelmia tai vaijerirakenteiden haurastumisia? Onko ainoa tapa piikata rakenteet auki?– On tunnistettu tiettyjä jänneterästyyppejä, jotka ovat herkkiä tällaiselle haurastumiselle. Pystymme siis lähteiden ja tutkimusten avulla tunnistamaan riskit, mutta vaurioiden etenemisen tunnistaminen on erittäin haastavaa.Kenen vastuulla?Herää kysymys, kenen vastuulla riippusiltojen tai siltojen ylipäätään, tarkastukset ovat eli miten vastuut siis jakaantuvat Väyläviraston ja kaupunkien kesken.Äijälällä on selkeä vastaus vastuukysymyksiin.– Väylävirasto tarkastaa omassa omistuksessaan olevat rakenteet ja kaupungit omansa.Äijälä täydentää, että Suomessa siltatoimijat tuntevat hyvin toisensa ja tietoa vaihdetaan puolin ja toisin.Korroosioherkkää jänneterästäMarkku Äijälä arvioi, että Louhunsalmen sillalla nyt pettäneessä lisätuennassa on ilmeisesti käytetty korroosioherkkää jänneterästä.– Vastaavia tuentoja ei tosiaan ole riippusilloille tehty. Korroosioherkkää jänneterästä on kuitenkin käytetty Suomessa joissakin 1960- ja 1970-luvun silloissa. Nämä ovat jännitettyjä betonisiltoja, joissa teräkset ovat rakenteen sisällä.Yhtenä esimerkkinä edellä mainitusta siltatyypistä on Lieksanjoen silta kantatiellä 73.Onko odotettavissa, että vaijerirakenteiden mahdollisten haurastumisten vuoksi Suomessa silloille tullaan asettamaan paino/käyttörajoituksia muuallakin Suomessa varotoimena?– Nämä arvioidaan aina tapauskohtaisesti.Mieleen hiipii kauhistuttava ajatus, voisiko rakenteeltaan Louhunsalmen kaltainen riippusilta romahtaa. Äijälä hälventää pelkoja.– Yleensä rakenne varoittaa jotenkin ennen kuin se romahtaa ja tällainen romahduskauhuskenaario on erittäin epätodennäköinen. Kaikki on toki mahdollista ja viisi vuotta sitten Ranskassa näin tapahtui kuten IS uutisoi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiki 900 siltaa huonossa kunnossaSuomen maanteillä on noin 15 000 siltaa, joista jo liki 900 on huonossa kunnossa ja kaipaa korjausta. Huono kunto voi toisinaan aiheuttaa sen, että silloille on pakko asettaa painorajoituksia. 1960- ja 1970-luvuilla rakennetut sillat vaativat peruskunnostusta.Painorajoituksia on hieman alle 400 sillalla. Niitä ei ole kuitenkaan päätieverkolla, vaan ne sijoittuvat vähäliikenteisemmälle verkolle.Sillan huono kunto tarkoittaa, että silta on peruskorjauksen tarpeessa, mutta sen kantavuus on silti yhä monesti hyvä. Suuri määrä siltoja on saavuttanut peruskorjausiän. Silta tulisi peruskorjata, jotta se täyttää sille suunnitellun käyttöiän. Lue lisää Kaikki artikkelit 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 10.1.2025 Autoilu Osaatko pysäköidä oikein tien vasempaan reunaan? 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 4.1.2025 Uutinen Tutut automerkit pitivät pintansa viime vuonna – kasvattivat jopa markkinaosuuttaan 3.1.2025 Uutinen Suomalaiset ovat edelleen Corolla-kansaa – näitä automalleja rekisteröitiin vuonna 2024 eniten! 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 2.1.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit jäivät peräti 30 prosenttia pitkän ajan keskiarvoa alhaisemmaksi: ”Pahin kuitenkin ohi” 2.1.2025 Autoilu Elinkeinoelämä silloista: ”Todella kriittinen osa tieverkkoa” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Volvo EX30 Käyttötesti: lukko jäässä pakkassäässä sekä asiaa lasivakuutukseen – Volvo EX30 10.1.2025 Sähköautot Suomalaisyritys esitteli ”maailman parhaan sähkömoottorin” ja valmiin pohjan sähköajoneuvojen rakentamiseen 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y "Juniper" esiteltiin Kiinassa - tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 4.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi automaattivaihteiston öljynvaihto ei kuulu aina auton huolto-ohjelmaan? 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti