12.12.2024 Uutinen Siltarikko jätti saarelaiset pulaan – Autoliiton tiepalvelu auttaa sillan yli vuorokauden ympäri Teksti Marko Jokela Kuva Rikhard Wacker, Autoliitto, Wikimedia / Tiia Monto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Louhunsalmen sillan käyttörajoitukset vaikuttavat moneen kuten arkiliikkumiseen, jätekuljetuksiin, katujen auraukseen, koulukyyteihin, joukkoliikenteen reitteihin ja myös lämmitysöljyn tilauksiin. Siltaa tukevan teräsvaijerin katkeaminen on aiheuttanut Keski-Suomessa erikoisen turvallisuusriskin ja hankaloittanut merkittävästi ja monin tavoin liikkumista. Kyseessä on Louhunsalmen silta Säynätsalon ja Lehtisaaren välillä. Saarelaiset eivät ole jääneet tyystin oman onnensa nojaan, mutta kulku saarelle ja saarelta on rajoitettua turvallisuuden takaamiseksi.Sillan vaurioita tutkitaan, mutta sillan kunnostamisen ajankohdasta ei ole vielä tarkkaa tietoa.Louhunsalmen silta vuonna 2014. Kuvan lähde: Wikimedia / Tiia Monto Yle.fi:n mukaan syy 1950-luvulla rakennetun Louhunsalmen sillan ongelmille on selvinnyt: rakenteita tukemaan 1980-luvulla lisättyjen jänneterästen suojakuoren alle on päässyt kosteutta ja se on ruostuttanut terästä, jonka lopullisena seurauksena haurastunut vaijeri on katkennut.Sillan käyttörajoitukset vaikuttavat moneen kuten jätekuljetuksiin, katujen auraukseen, koulukyyteihin, joukkoliikenteen reitteihin ja myös lämmitysöljyn tilauksiin. Saarella asuvien on tilattava tarvitsemansa lämmitysöljy pienehköissä erissä, sillä öljytoimitukset kuljetetaan sillan kautta, jonka painorajoitus on edelleen 3 500 kiloa. Rajoituksista lisää Jyväskylän kaupungin kotisivuilta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutoliitto auttaa sillan yliAutoliiton Keski-Suomen piirin tiepalveluasiamies Pekka Paasonen kertoo, millä kaikilla tavoin tiepalvelumiehet auttavat autoilijoita ja muita kulkijoita Louhunsalmen vaurioituneella sillalla.Miehitys tarkoittaa käytännössä sitä, että sillan molemmissa päissä on henkilöt ohjaamassa liikennettä. Paasonen kertoo, että työtehtäviin kuuluu liikenteenohjaus, etenkin aamu- ja iltapäivän ruuhkien aikana, vaikka liikennevalot ovatkin toiminnassa. Päivisin töissä on kolme henkilöä ja yöllä kaksi henkilöä.– Puramme ruuhkia ns. perinteisesti eli liikenteenohjaajien käsimerkein.Sillan kupeessa oleva liikennemerkki ohjeistaa, että jalankulku ja pyöräily on kiellettyä turvallisuussyistä. Lumesta täytyy aika ajoin puhdistaa myös sillan päissä olevat ohjekyltit, jotka kertovat autoilijoille, että sillan saa ylittää vain kolme autoa kerrallaan 50 metrin turvaväleillä.Jämsäläisellä Pekka Paasosella on kokemusta monenlaisista avustustehtävistä, sillä hän on toiminut tiepalvelumiehenä sekä hoitanut piirinsä asiamiestehtäviä vuodesta 1997 lähtien. Paasonen valittiin viime vuonna Vuoden tiepalvelumieheksi Autoliiton valtakunnallisilla tiepalvelupäivillä.12 tuntisia rupeamiaTyövuorot sillan luona ovat pääosin 12 tuntisia.– Vaihdamme myös sillalle tuotujen siirreltävien liikennevalojen akkuja, kun ne ovat vaihdon tarpeessa. Lisäksi yöaikana tarvittaessa kuljetamme ihmisiä yli sillan.Sillan kuntoon saattamisen aikataulusta ei ole vielä tarkempaa tietoa, joten tiepalvelumiehet työskentelevät sillalla niin kauan kuin kaupunki heitä tässä tärkeässä tehtävässä tarvitsee.Selvitykset ja korjaussuunnitelman tekeminen vievät viikkoja, joten liikenne sillalla pysyy rajoitettuna vähintään vuoden 2025 alkupuolelle asti. Loputkin katkenneen vaijerin kaltaiset lisävaijerit on tarkoitus poistaa.– Emme päästä yli kävelijöitä, polkupyöräilijöitä,”mönkkäreitä" (ilman turvakaaria) eikä yli 3 500 kiloa painavia ajoneuvoja turvallisuussyistä kaupungin ohjeistuksen mukaisesti.Sillalla päivystävät tiepalveluhenkilöt mittaavat myös tuulen nopeutta. Tarvittaessa silta suljetaan kaupungin ohjeen mukaisesti turvallisuuden takaamiseksi.Kiitosta saarelaisiltaYksittäisiä kovakalloisia autoilijoita lukuun ottamatta ohjeistusten noudattaminen on sujunut hyvin.Paasonen on hyvillä mielin siitä, että saarelaiset kunnioittavat ja arvostavat tiepalveluhenkilöiden työtä tässä arkiliikkumista hankaloittavassa poikkeustilanteessa.– Olemme saaneet heiltä erilaisia kiitoksia kuten juotavaa + syötävää sekä kehuja. He ovat olleet erittäin ymmärtäväisiä. Paikallinen koneurakointiyrittäjä on antanut käytössämme olevaan wc/taukotilaan sähkön.Paasonen kertoo, ettei nyt koetun siltavaurion kaltaisia päivystys- tai auttamistehtäviä ole ollut aiemmin.– Yleensä olemme olleet valtateiden varressa liikennettä ohjaamassa. Näitä valtateiden liikenteenhäiriöhallinta tehtäviä on 2–5 kuukaudessa, Paasonen taustoittaa.– Olemme tehneet Fintrafficin, pelastuslaitoksen ja poliisin kanssa yhteistyösopimuksen kaikista yli tunnin kestävistä liikenteen häiriöhallintatehtävistä Keski-Suomen alueella. He pyytävät apua liikenteenohjaukseen tarvittaessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKokemusta vuodesta 1997Paasonen kertoo, että Autoliiton Keski-Suomen piirissä toimii vapaaehtoisia kaikkiaan 24 henkeä. Liikenteenohjaukseen on koulutettu paitsi tiepalvelumiehiä – myös muita vapaaehtoisia Autoliiton jäseniä.Jämsäläisellä Pekka Paasosella on kokemusta monenlaisista avustustehtävistä, sillä hän on toiminut tiepalvelumiehenä sekä hoitanut piirinsä asiamiestehtäviä vuodesta 1997 lähtien. Paasonen valittiin viime vuonna Vuoden tiepalvelumieheksi Autoliiton valtakunnallisilla tiepalvelupäivillä.Lähteet: Jyväskylän kaupunki, Autoliitto, Keski-Suomen pelastuslaitos, Yle Lue lisää Kaikki artikkelit 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 7.7.2025 Autoilu Taksiyritys laajenee koko Suomeen 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Autoilu Lasit särkyvät ja autot hyytyvät – nämä ovat kesäliikenteen kolmen kärki 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Koeajo Koeajo: DS N°8 – epämukavinta autossa on mallinimen kirjoittaminen 7.7.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: kuljetuskoneyhteensopiva Mercedes-Benz Unimog -matkailuauto tekee jopa useimmat sveitsiläiset karavaanarit kateelliseksi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 4.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mercedes-Benz CLA – Vantaalta Kuusamoon lataamatta 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen