5.5.2025

Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle

Kuva Aston Martin

"Supermaasturin" tehoja on hyperauto Valhallan opeilla kasvatettu ja omamassasta karistettu kaksi prosenttia, oikeuttaen S-kirjaimeen ensi kertaa DBX:ssä.

DBX on jatkuvasti veitsen terän kanssa tekemisissä olevan, enää vain saudituella pystyssä pysyvän Aston Martinin vastaus SUV-megatrendiin. Sen täytyy myöntää olevan saudirahan ohella toinen merkittävä tekijä Astonin pystyssä pysymisessä. DBX on toki isojen SUV-autojen mittapuulla suhteellisen kykeneväinen yltämään siihen kaiken eleganssin ja superluokan suorituskyvyn tasapainoon, jota Astoneilta on jo sir David Brownin ajoilta ollut lupa odottaa - kantaahan auto edelleen hänen nimikirjaimiaan.

Rahaa Aston Martin kerää myös vaurailta kiinalaisasiakkailtaan, mutta koska Kiinan verokarhu suuttui V8:sta, sikäläisille markkinoille piti kehittää erikseen rivi-6-vaihtoehto. Jokin mystinen vaisto sanoo, että Suomen verokarhun käsittelyssä DBX:n autoverollisesta hinnasta voisi säästää ehkä sijoitusasunnon verran, jos Aston tekisi DBX:stä lataushybridiversion.

Nyt ensi kertaa maasturiin yhdistettävä S-tunnus omaa jo yli 70 vuoden historian, sillä se istutettiin ensi kertaa DB3S:ään vuonna 1953.

Mitään sellaista ei kuitenkaan ole luvassa, vaan sen sijaan Aston on irrottanut V8:sta vieläkin enemmän, onhan Maranellossa kehitetty DBX:lle 725-hevosvoimaisella V12:lla varustettu vasta-ase nimeltä Ferrari Purosangue - SUV, jota ei saa missään nimessä sellaiseksi kutsua.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

727 hevosvoimaa entistä äänekkäämmin tarjoiltuna

Aston Martin DBX S on eräänlainen jatkokehitelmä aiemmin debytoineesta DBX 707:stä, joka kertoo oman teholukemansa hevosvoimina jo heti kättelyssä.

Jos tämä Mercedes-AMG:n valmistama 4,0-litrainen V8 tuotti jo 707:ssa sen 707 hevosvoimaa, mennään DBX S:ssä 20 hevosvoimaa ylöspäin, aina 727 hevosvoimaan asti. Vääntömomentti pysyy 707:n kanssa samassa 900 newtonmetrissä, mutta nyt kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että tehoa on taktisesti kaksi hevosvoimaa enemmän kuin Purosanguessa.

Kiihtyvyyslukematkin ovat Ferrarin kanssa kutkuttavasti samassa 3,3 sekunnissa (0-100 km/h), sillä DBX S ei tuo 707:n kellottamaan lukemaan parannuksia. Sen sijaan nollasta kahteensataan S:n kerrotaan kiihtyvän 0,3 sekunnin verran 707:ää nopeammin.

Aston Martin kertoo DBX S:n moottoriin otetun oppeja Astonin hyperauto Valhallasta. Näihin oppeihin kuuluvat ainakin turboahdinten suuremmat kiekkokoot. Niin ikään moottorin luonnolliset äänet saadaan nyt aidommin pihalle, kiitos uudistetun pakoputkiston, jonka ulostulot on järjestetty pystymuodostelmaan.

Aston on myös levittänyt S:n helmoja ja tuonut ulkokuoreen muita elementtejä, jotka muistuttavat historiallisesta S-kirjaimesta, ensi kertaa siis Aston Martinilla SUV-autossa.

Niin ikään auton ohjausta on säädetty muita malleja nopeammaksi, ja Astonin mukaan jopa sellainen hyöty on ohjauksen säädöillä aikaansaatu, että DBX S kääntyy muita malliversioita ketterämmin.

Vaikka Aston Martin DBX:ssä ei ole missään muodossaan mitään painavaa ajoakkua, kyseessä on painava auto. Onkin onni, että DBX S:ssä tästä massasta on karistettu peräti kaksi prosenttia, edellyttäen, että asiakas valitsee omaansa kaikki mahdolliset valinnaiset kevennyspaketit. Suurin yksittäinen kevennys kohdistuu kattoon, johon on tuotu Aston Martinin historian suurin yksittäinen hiilikuituosa, 18 kiloa standardia kevyempi katto. Tämä ratkaisu laskee myös auton painopistettä hieman.

Kaiken kaikkiaan DBX 707:ään nähden on säästetty 47 kiloa, mikä tarkoittaa DBX S:n omamassan olevan 2 198 kiloa. Se on edelleen noin 170 kiloa enemmän kuin Purosanguella.

Lähde: Aston Martin

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat