9.9.2016

Audi A5 Sportback – Ingolstadtin 4-2-4 kenttäryhmitys

Audi A5 Sportback

Audi A5 Sportback, eli neliovinen versio kaksiovisesta A5 coupesta, joka on versio neliovisesta A4:stä.

Audi A5 Sportback, linjakkaampi neljän oven A5 coupen ja A4 sedanin välimuoto, saapui ensimmäisen kerran seitsemän vuotta sitten. Toiseen sukupolveen teknisesti ottaen viisiovinen A5 Sportback lainaa paljon sisarmalliensa kehitysaskeleita. Samalla tarjolle tulee myös S5 Sportback hiukan kiireisemmille sekä vaihtoehtoja hakeville A5 Sportback g-tron, joka voi kaasuvoiman lisäksi hyödyntää bensiiniä.

Audi A5 Sportback

Ulkoisesti A5 Sportback on yhdistelmä uudempaa A5 coupea ja edellistä Sportbackia. Aiemmat tyylikkäät linjat ovat vaihtuneet hiukan vaisumpiin aaltoihin, mutta tarjolla on silti jotain erilaista A4 sedaniin verrattuna. Viisiovisena akseliväli on 2 824 millimetriä, eli tasan 6 senttimetriä kolmiovista enemmän. Uudistettujen rakenteiden avulla kori on keventynyt 15 kilogrammaa aiempaan sportbackiin nähden.

Alustan osalta A5 Sportback hyödyntää jälleen sisarmallien niksejä, nauttien viisipistetuennasta niin etu- kuin taka-akseleiden pyöräntuennassa. Lisävarustelistalta löytyy säädettävän iskunvaimennuksen lisäksi dynaaminen ohjaus, joka muuttaa välityssuhdettaan nopeuden ja ohjauskulman mukaan. Parhaimmillaan kokonaissäästöä syntyy edeltävään sportback-sukupolveen peräti 85 kilogrammaa.

Audi A5 Sportback
Ohjaamo on tuttu A4:stä ja A5 coupesta.

Sisällä A5 Sportback on kasvanut edeltäjäänsä nähden 17 millimetriä matkustamon pituudessa, 11 millimetriä etupenkkien olkatilan suhteen ja takapenkin polvitilaa on löydetty 24 millimetriä enemmän. Tavaratilaa on kiitettävät 480 litraa, Audin mukaan sen ollessa yksi luokkansa parhaista. Sisustavalaistuksen väriä voi puolestaan muuttaa 30 eri vaihtoehdon verran. Kojelaudan osalta A4:n ja A5 coupen ajaneet tuntevat olonsa kotoisaksi, lisävarusteisen virtuaalimittariston ja 8,3-tuumaisen monitoiminäytön hallitessa tietotulvaa. Audin oma tabletti puolestaan toimii takapenkkien viihdytyslaitteena – myös auton ulkopuolella.

Audi A5 Sportback
Takapenkki on muotoiltu mielummin kahdelle kuin kolmelle.

Moottorivalikoima koostuu kahdesta TFSI-suoraruiskutusbensiinimoottorista ja kolmesta TDI-dieselmallista, tarjoten 190 hevosvoimasta (140 kW) aina 286 hevosvoimaan (210 kW). Audin mukaan kulutus on pudonnut edeltävään sukupolveen nähden jopa 22 prosenttia, tehojen puolestaan noustua kunnioitettavat 17 prosenttia. Vaihteistopaletista löytyvät kuusivaihteinen manuaali, seitsämänvaihteinen S tronic -kaksoiskytkinvaihteisto sekä kahdeksanvaihteinen tiptronic-automaatti. Neliveto on vakiovaruste vain 286-hevosvoimaisen 3.0 TDI:n kanssa. A5 Sportback g-tron tuo tarjolle vielä 2.0 TFSI -moottorin, josta saadaan 170 hevosvoimaa (125 kW) ja se kykenee toimimaan bensiinin lisäksi maakaasulla.

Audi A5 Sportback
S niin kuin sininen S5.

Lisäksi S5 Sportbackissa nähdään turbo-V6, josta saadaan 354 hevosvoimaa ja 500 newtonmetriä vääntöä. Niiden turvin 100 km/t saavutetaan 4,7 sekunnissa. S5 Sportbackissa neliveto ja kahdeksanvaihteinen tiptronic ovat vakiovarusteita.

Turvajärjestelmien osalta A5 Sportbackissa nähdään aktiivisen vakionopeudensäätimen uusin versio, joka hoitaa ruuhkaliikenteessä ajamisen ja osaa jopa ohjata autoa hyväkuntoisilla teillä. Törmäyksen välttämiseenkin on avustin, joka hyödyntää A5:n koko sensoriarmeijaa laskiessaan parhaan mahdollisen ajoreitin onnettomuuden väistämiseksi.

Audi A5 Sportback

Euroopassa Audi A5 Sportback sekä S5 Sportback nähdään valmistajan mukaan alkuvuodesta 2017.

Lähde ja kuvat: Audi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Katso myös:

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat