6.8.2016 Ajoneuvot Koeajo: Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro tiptronic – kauneutta kuorrutuksen alla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi A4 Avantin suurin heikkous on sen oma lisävarustelista. Hyvää: alusta, mukavuus, tilat. Huonoa: voimalinjan viive, hinnoittelu. Lopputulosta ei kuulemma saisi kertoa lukijalle heti, mutta menkööt. Onneksi automarkkinoilta löytää vielä Audi A4 Avantin kaltaisia tuotteita, sillä kyseessä on nimittäin kokonaisvaltaisesti erinomainen auto. Samalla se tarjoaa yhden hienoimmista autoilutunteista: sen, että autolla selviää lähes mistä vain. Farmarikorisena A4:ään mahtuu tarpeellinen määrä tavaraa vaativampaankin arkeen ja se tuntuu raikkaalta tuulahdukselta katumaastureiden tunkkaisuudessa. Edes laatikon lisääminen A4:n perään ei sotke mallin muotoja, vaan farmarilla on oma sopivan linjakas ilmeensä.Audi A4 ei myöskään ärsytä juuri mitenkään. Sen ohjaamossa vallitsee itsevarma rauha ja tieto siitä, että tämä on eräs parhaista autoista 50 000 euron hintaluokassa.Paitsi että koeajettu yksilö, koko nimeltään Audi A4 Avant Land of quattro Sport 3.0 TDI quattro tiptronic, maksaa varusteineen peräti 84 135 euroa, joka asettaa riman liian korkealle A4:lle. Onneksi mallin erinomaisuus on suureksi osaksi perusrakenteiden eikä lisävarusteiden ansiota, joten varusteiden maltillisella ruksimisella on mahdollista saavuttaa tasapainoinen kokonaisuus.Suurimman säästön saavuttanee moottori- ja vaihteistovalinnalla. 3,0-litrainen TDI on suorastaan isällisen voimakas voimanlähde, jonka 200 kilowattia (272 hv) riittävät lähes tilanteeseen kuin tilanteeseen. 600 newtonmetrin huippuvääntö saavutetaan jo 1 500 kierroksen kohdalla, joten voimaa on tyhjäkäynnin tuntumassakin sangen riittävästi. Tämä tekee moottoritielläkin nopeuden hienosäätämisestä helppoa eikä vaihteistoa tarvitse vaivata kickdownilla.Valitettavasti vaihteisto ja moottori tuntuvat olevan toistuvasti kahvitauolla kun menohaluja tarvitaan enemmän. Lähes sekunnin viiveen jälkeen tilattu voima lopulta saapuu, mutta odotteluun ennättää pitkässä juoksussa kyllästyä. Piirre tuntuu erityisen raivostuttavalta pysähtelevässä kaupunkiliikenteessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisävaruste ei aina ole lisääMyös osa lisävarusteista alisuorituu tehtävissään. Bang & Olufsenin äänentoistopaketti kuulostaa kyllä asialliselta, mutta ei tarjoa 1 820 euron äänielämystä. Navigaattori (Navigaatio-paketti 3 207 euroa) puolestaan haparoi hiukan osoitteiden ja karttapohjien kanssa, mutta Turun kammoksumisen sijasta taustalla lienee puuttunut nettiyhteys. 1 565 euron tuulilasinäyttö taasen hoitaa tehtävänsä hyvin, mutta ei ole yhteensopiva polarisoitujen aurinkolasien kanssa. Urheilualustaa vaivaavan turhan kovuuden saa korjattua sähkösäätöisellä iskunvaimennuksella (1 030 euroa), mutta koko urheilualustan mielekkyyttä kannattaa miettiä, sillä A4 parhaimmillaan mukavana kruiserina. Comfort koneeseen ja kotiin.Ylivarustelusta ja hintanapinasta huolimatta A4 on kuitenkin pohjimmiltaan erinomainen auto. Ohjaustuntumaltaan auto on ilahduttavan kevyt olematta kuitenkaan kiikkerä. Matkustamo on viimeistelty Audille tyypilliseen tapaan erinomaisesti eikä pelkistettyä muotoiluakaan voi moittia. Myös suomalaisvoimin kehitetty virtuaalimittaristo istuu ohjaamon tyyliin ja tarjoilee juuri tarvittavat tiedot selkeästi, joten se kannattaa valita lisävarustelistalta.Ehkä yllättävin piirre on kuitenkin se, että jopa kangaspäällysteiset peruspenkit ovat hyvät. Keveä istuin tuntuu virkistävältä vaihtelulta löhölinnatrendin keskellä, mutta maltillisempi istuin sopii auton ketterään fiilikseen olematta merkittävästi epämukavampi.Audi A4 Avant yhdistää siis A4:n erinomaisen perusrakenteen ja nykyisin jo virkistävän farmariperän sangen mainioksi arjen kumppaniksi. Suurin vaara onkin hinnan karkaamisessa alueelle, jossa A4 ei enää pärjää, mutta onneksi kaikkein toimivimmat asiat ovat vakiovarusteita.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro tiptronic Hinta alkaen 39 984 € Koeajetun auton hinta varusteineen 84 135 € Moottori Dieselmoottori 2967 cm³ kuusi sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 200 kW (272 hv), 3250–4250 r/min Vääntö 600 Nm (1500–3000 r/min) Vääntö 600 Nm (1500–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,4 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 134 g/km Mitat pituus 4725 mm, leveys 1842 mm, korkeus 1434 mm, akseliväli 2820 mm Tavaratila: 505 l Omamassa: 1770 kg Euro NCAP Ei testattu Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen