6.8.2016 Ajoneuvot Koeajo: Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro tiptronic – kauneutta kuorrutuksen alla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi A4 Avantin suurin heikkous on sen oma lisävarustelista. Hyvää: alusta, mukavuus, tilat. Huonoa: voimalinjan viive, hinnoittelu. Lopputulosta ei kuulemma saisi kertoa lukijalle heti, mutta menkööt. Onneksi automarkkinoilta löytää vielä Audi A4 Avantin kaltaisia tuotteita, sillä kyseessä on nimittäin kokonaisvaltaisesti erinomainen auto. Samalla se tarjoaa yhden hienoimmista autoilutunteista: sen, että autolla selviää lähes mistä vain. Farmarikorisena A4:ään mahtuu tarpeellinen määrä tavaraa vaativampaankin arkeen ja se tuntuu raikkaalta tuulahdukselta katumaastureiden tunkkaisuudessa. Edes laatikon lisääminen A4:n perään ei sotke mallin muotoja, vaan farmarilla on oma sopivan linjakas ilmeensä. Audi A4 ei myöskään ärsytä juuri mitenkään. Sen ohjaamossa vallitsee itsevarma rauha ja tieto siitä, että tämä on eräs parhaista autoista 50 000 euron hintaluokassa. Paitsi että koeajettu yksilö, koko nimeltään Audi A4 Avant Land of quattro Sport 3.0 TDI quattro tiptronic, maksaa varusteineen peräti 84 135 euroa, joka asettaa riman liian korkealle A4:lle. Onneksi mallin erinomaisuus on suureksi osaksi perusrakenteiden eikä lisävarusteiden ansiota, joten varusteiden maltillisella ruksimisella on mahdollista saavuttaa tasapainoinen kokonaisuus. Suurimman säästön saavuttanee moottori- ja vaihteistovalinnalla. 3,0-litrainen TDI on suorastaan isällisen voimakas voimanlähde, jonka 200 kilowattia (272 hv) riittävät lähes tilanteeseen kuin tilanteeseen. 600 newtonmetrin huippuvääntö saavutetaan jo 1 500 kierroksen kohdalla, joten voimaa on tyhjäkäynnin tuntumassakin sangen riittävästi. Tämä tekee moottoritielläkin nopeuden hienosäätämisestä helppoa eikä vaihteistoa tarvitse vaivata kickdownilla. Valitettavasti vaihteisto ja moottori tuntuvat olevan toistuvasti kahvitauolla kun menohaluja tarvitaan enemmän. Lähes sekunnin viiveen jälkeen tilattu voima lopulta saapuu, mutta odotteluun ennättää pitkässä juoksussa kyllästyä. Piirre tuntuu erityisen raivostuttavalta pysähtelevässä kaupunkiliikenteessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisävaruste ei aina ole lisää Myös osa lisävarusteista alisuorituu tehtävissään. Bang & Olufsenin äänentoistopaketti kuulostaa kyllä asialliselta, mutta ei tarjoa 1 820 euron äänielämystä. Navigaattori (Navigaatio-paketti 3 207 euroa) puolestaan haparoi hiukan osoitteiden ja karttapohjien kanssa, mutta Turun kammoksumisen sijasta taustalla lienee puuttunut nettiyhteys. 1 565 euron tuulilasinäyttö taasen hoitaa tehtävänsä hyvin, mutta ei ole yhteensopiva polarisoitujen aurinkolasien kanssa. Urheilualustaa vaivaavan turhan kovuuden saa korjattua sähkösäätöisellä iskunvaimennuksella (1 030 euroa), mutta koko urheilualustan mielekkyyttä kannattaa miettiä, sillä A4 parhaimmillaan mukavana kruiserina. Comfort koneeseen ja kotiin. Ylivarustelusta ja hintanapinasta huolimatta A4 on kuitenkin pohjimmiltaan erinomainen auto. Ohjaustuntumaltaan auto on ilahduttavan kevyt olematta kuitenkaan kiikkerä. Matkustamo on viimeistelty Audille tyypilliseen tapaan erinomaisesti eikä pelkistettyä muotoiluakaan voi moittia. Myös suomalaisvoimin kehitetty virtuaalimittaristo istuu ohjaamon tyyliin ja tarjoilee juuri tarvittavat tiedot selkeästi, joten se kannattaa valita lisävarustelistalta. Ehkä yllättävin piirre on kuitenkin se, että jopa kangaspäällysteiset peruspenkit ovat hyvät. Keveä istuin tuntuu virkistävältä vaihtelulta löhölinnatrendin keskellä, mutta maltillisempi istuin sopii auton ketterään fiilikseen olematta merkittävästi epämukavampi. Audi A4 Avant yhdistää siis A4:n erinomaisen perusrakenteen ja nykyisin jo virkistävän farmariperän sangen mainioksi arjen kumppaniksi. Suurin vaara onkin hinnan karkaamisessa alueelle, jossa A4 ei enää pärjää, mutta onneksi kaikkein toimivimmat asiat ovat vakiovarusteita. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro tiptronic Hinta alkaen 39 984 € Koeajetun auton hinta varusteineen 84 135 € Moottori Dieselmoottori 2967 cm³ kuusi sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 200 kW (272 hv), 3250–4250 r/min Vääntö 600 Nm (1500–3000 r/min) Vääntö 600 Nm (1500–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,4 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 134 g/km Mitat pituus 4725 mm, leveys 1842 mm, korkeus 1434 mm, akseliväli 2820 mm Tavaratila: 505 l Omamassa: 1770 kg Euro NCAP Ei testattu Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt