30.9.2023 Ajoneuvot Audi Q4 E-Tron päivittyi – maasturi on nyt matalampi ja sähköauto äänekkäämpi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lisäksi Audin kevyimmän sähkömaasturin lataustehoa on kasvatettu ja takamoottori uusittu, mistä seurauksena muun muassa enemmän toimintamatkaa. Audi Q4 E-Tron viistomalli Q4 Sportbackin kera on ollut maisemissa nyt parisen vuotta, mutta kulisseissahan Audilta vei vuosia saada Alfa Romeolta lisenssi Q4-nimen käytölle. Kuitenkin, vasta kahden tuotantovuoden jälkeen ei ole odotettavissa mitään kunnon elinkaaripäivitystä, jolla ostettaisiin aikaa vanhentuvalle mallille. Sitä vastoin Q4 E-Tron on saanut parannuksia muutamiin tiettyihin kohteisiin.Kovan kysynnän vuoksi Audi alkaa valmistaa Q4 E-Tronia vuodenvaihteesta alkaen Saksan Zwickaun ohella myös Brysselin tehtaallaan, jossa on vuodesta 2018 alkaen valmistettu E-Tronia/Q8 E-Tronia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAloitetaan takamoottoristaQ4 E-Tronin uusi takamoottori, joka on mukana kaikissa malliversioissa yksinään tai sitten osana Quattro-nelivetoa, käsittää aiempaa paremman lämmönkäsittelyjärjestelmän, mistä on hyötyä useilla osa-alueilla. Muutamista MEB-sisarista jo aiemmin tuttu uusi PSM-moottori on sekä tehokkaampi että taloudellisempi, mikä tietää myös kohennuksia toimintamatkaan. Tehoa löytyy 210 kilowattia.Esimerkiksi takavetoisen Q4 Sportback 45 -mallin kohdalla toimintamatkan lisäys on noin 27 kilometriä eli puhumme 562 kilometrin lukemista.Myös lataustehoa on lähdetty kasvattamaan, mutta samalla akun käyttöikä on pidetty mielessä. Sama 77 nettokilowattitunnin akusto ottaa nyt virtaa vastaan nopeammin, kiitos uudistetun akkukemian. Nelivetomalleissa maksimiteho on 175 kilowattia, takavetoversioissa puolestaan 135 kilowattia. 10:stä 80:aan prosenttiin päästään täten jopa 28 minuutissa. Todellakin, akun säästämiseksi varausta ei kannata usein nostaa yli 80 prosentin, ja uusi toiminto mahdollistaakin latauksen lopettamisen automaattisesti 80 prosentin kohdalla.Yksi uusi toiminto on niin ikään akun jälkijäähdytys, eli auto jäähdyttää akkunsa automaattisesti ajon tai latauksen jälkeen, mikäli tietty lämpötila on päässyt ylittymään.Kohennetulla alustallaAudi kertoo myös säätäneensä Q4 E-Tronin alustaa jonkin verran uudella tavalla. Lukujen valossa tämä näyttäytyy siten, että kaupunkimaasturi kulkee nyt aina aikaisempaa 1,5 senttimetriä matalammalla. Tämä muutos on samansuuntainen sen tiedon kanssa, että alusta on aiempaa vakaampi eli kallisteluita pitäisi olla vähemmän ja kuormanhallinnan pitäisi olla parempaa.Uudet vakiovarusteet käsittävät joitain uusia digiominaisuuksia, joista jotkut mahdollisesti ovat markkinakohtaisia. Vakiovarusteena on nyt esimerkiksi 10,25-tuumainen Audi Virtual Cockpit sekä sähköisesti aukeava takaluukku. Adaptive Cruise Assist on valinnaisvarusteinen ajoavustin, joka pitää nyt sisällään kaistanvaihtotoiminnon 90 km/h nopeudesta alkaen.Niin ikään uudistuksiin kuuluva "Character Sound" puolestaan on Q4 E-Tronin ikioma ääni, joka erottaa sen ajossa muista Audin sähköautoista ja sitä kautta kaikista muista autoista. Vain ajamalla saa tietää, mitä tämä aivan tarkalleen tarkoittaa.Lähde ja kuvat: Audi Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää