10.3.2019

Audi Q4 E-tron tuotantoon 2020 – alle kahdessa vuodessa viisi täyssähköäautoa

Audi Q4 E-tron
Audi Q4 e-tron perustuu MEB-rakenteeseen ja saapuu myyntiin 2021 aikana.

Q4 E-tron on Audin ensimmäinen automalli, joka käyttää Volkswagen Groupin uutta modulaarista sähköautorakennetta.

Audi vihjasi Geneven autonäyttelyssä esitellystä Q4 E-tronista jo etukäteen. Noin 4,59 metrinen sähköauto on vielä konsepti, mutta tuotantoversion ennakoidaan tulevan myyntiin vielä ensi vuoden loppupuolella.

Audin lähitulevaisuus onkin varsin kiireinen sähköautojen saralla. Viime vuoden lopulla esitelty Audi E-tron on vähitellen saapumissa jälleenmyyjille, ja uutta on jo tulossa. Loppuvuodesta Audi esittelee E-tron Sportbackin ja Kiinan markkinoille kehitetyn Q2L E-tronin. Ensi vuonna vuorossa on Q4 E-tronin lisäksi vielä E-tron GT, joka ainakin konseptina näyttää melko herkulliselta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Modularer Elektrobaukasten

Audi Q4 E-tron

Nyt konseptina esitelty Q4 e-tron pohjautuu Volkswagen Groupin MEB-perusrakenteeseen (Modularer Elektrobaukasten, modulaarinen sähköperusrakenne), joka tarjoaa pohjan myös Volkswagen-merkin I.D.-sähköautoille sekä esimerkiksi Seat El-Bornille. MEB-perusrakenne tarjoaa siis sähköautoille samanlaisen modulaarisen rakenteen, mitä polttomoottoripuolella MQB tarjoaa Golfista Škoda Kodiaqiin.

Audi Q4 E-tron

Audi kertoo Q4 E-tronin 82 kilowattitunnin akun riittävän 450 kilometrin ajomatkaan WLTP-syklillä. Kumpikin akseli saa oman sähkömoottorinsa, ja järjestelmän yhteisteho on 225 kilowattia (306 hv). Taka-akselin sähkömoottorin teho on 150 kilowattia (204 hv) ja etumoottorin 75 kW (102 hv). Valtaosan ajasta Audi etenee takamoottorin turvin, ja etuakseli tarjoaa apua vasta pidon rajalla.

Audi kertoo pikalataustehon yltävän 125 kilowattiin, ja lupaa akun täyttyvän 80 prosenttiin vain hieman yli 30 minuutissa.

Pehmeämpi tulevaisuus?

Genevessä esitelty konseptiauto vaikutti varsin valmiilta – todennäköisesti kyseessä on tuotantoauton pohjalta rakennettu esittelymalli. Esimerkiksi hipaisukytkimin toimivat ovenkahvat tuskin tulevat tuotantoon.

Audi Q4 E-tron

Perusmuodolta Q4 E-tron vaikuttaa Audiksi varsin pehmeäpintaiselta. Särmää autoon tuodaan tutun maskin ja ajovalojen lisäksi lähinnä uudentyyppisillä lokasuojien pullistuksilla.

Q4 e-tronin sisätiloista taas eroa Audin nykymalleihin tuo keskikonsoli, erityisesti vaihteenvalitsimen alueelta. Audi näyttää hyödyntävän täyssähköperusrakenteen keskitunnelitonta rakennetta Q4:ssä laskemalla säilytyslokeroita alaspäin ja tuomalla vaihteenvalitsimet omalle tasolleen – saa nähdä, löytyykö tuotantoversiosta kuitenkin perinteisempi vaihteenvalitsin.

Audi Q4 E-tron

Audin E-tron aikataulu

Uutisiin Audin sähkömalleista kannattaa tottua: vuoteen 2025 merkki lupaa tarjota kahtatoista täyssähköautoa.

Audi e-tron, 2018
Audi e-tron Sportback, 2019
Audi Q2L e-tron, 2019
Audi e-tron GT, 2020 loppuvuosi
Audi Q4 e-tron, 2020 loppuvuosi

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat