24.2.2016 Ajoneuvot Audi S4 ja S4 Avant – A4:n salipäivä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä S4 ja S4 Avant tuovat reipasta suorituskykyä perheautoiluun. Audi A4:n sporttisempi S4-versio on julkaistu. Samassa yhteydessä paljastettiin myös S4 Avant -farmarimalli, joka ylläpitää Audin S- ja RS-mallistojen mainetta tarjoamalla urheilullista suorituskykyä myös farmarikorisena.Uudelleenkehitetty kolmelitrainen turboahdettu V6 TFSI-moottori on löytänyt matkalla lisää tehoa. 354 hevosvoimaa ja muhkeat 500 newtonmetriä vääntöä laajalla kierrosalueella (1 370 – 4 500) tekevät ajamisesta helppoa. Maltillisen parinkymmenen hevosvoiman tehonlisäyksen lisäksi uuden moottorin pitäisi painaa ja kuluttaa edeltäjäänsä vähemmän. Kahdeksanvaihteisen tiptronicin ensimmäiset vaihteet on välitetty urheilullista suorituskykyä varten. Kiihdytys 0–100 km/h sujuukin 4,7 sekunnissa, huippunopeuden ollessa rajattu 250 km/h. Avant-farmarimalli on kuulemma kiihdytyksessä kaksi kymmenystä perässä.Taloudellisuus on ollut selvästi tärkeä osa S4:n kehitystyötä. Audin mukaan yhdistetty kulutus on 7,4 litraa per 100 kilometriä (0,1 lisää farkulle) ja hiilidioksidiä kertyy 170 gramma per kilometri (5 gramma lisää farkulle). Kulutusta on pyritty alentamaan suurempien vaihteiden pitkillä välityksillä sekä automaattivaihteiston tilalla, jossa 55 km/h ja 160 km/h välillä vaihteisto vaihtaa vapaalle kuljettajan nostaessa jalan kaasulta. Myös painoa on säästetty, sillä ainakin S4 Avant on myös edeltäjäänsä peräti 75 kilogrammaa kevyempi 1 675 kilollaan.Audin tuttu jatkuva quattro-neliveto jakaa voimaa molemmille akseleille, suosien normaalitilanteessa taka-akselia "hiukan enemmän". Tarvittaessa järjestelmä voi kuitenkin suosia voimakkaasti paremmin pitävää akselia. Lisävarusteena on saatavissa myös taka-akseliston lukollinen tasauspyörästö.Normaaliin A4:ään verrattuna S4 kulkee 23 millimetriä matalammalla. Sama maavara pysyy myös valinnaisella alustalla, johon sisältyy iskunvaimennuksen säätö. Iskunvaimennuksen lisäksi ohjauksen, moottorin, vaihteiston ja valinnaisen tasauspyörästön lukon toimintaa voi säätää S4:n ohjaamosta käsin. Jarrut ovat suurentuneet edessä 350 millimetriin, jarrusatuloiden ollessa kuusimäntäiset.Urheilullisesta suorituskyvystä huolimatta S4 pitää kiinni A4:n arkikäyttöisyyydestä. Sedanin tavaratila on 480 litraa, S4 Avantin venyessä 505 litrasta 1 510 litraan riippuen takapenkkien asennosta. Lisävarusteena on saatavissa S-urheiluistuimet, joissa on sisäänrakennettu päätuki, säädettävä sivuttaistuki ja hierontatoiminto. Muilta osin S4 säilyttää A4:n virtual cockpit -konseptin ja Audin tutun MMI-viihdejärjestelmän.Ulkoisesti mallia on piristetty maltillisesti. Puskurit ja ilmanottoaukot on muotoiltu uudelleen, mattaharmaan ja alumiinin lisättyjä komponentteja. Takana urheilullisesta pitävät huolen neljä pakoputken päätä.Audin suositushinnat ennen suomalaisia veroja liikkuvat 60 000 euron tuntumassa. Mallin aikataulusta ei ole vielä tarkempaa tietoa.Lähde ja kuvat: AudiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster