24.2.2016 Ajoneuvot Audi S4 ja S4 Avant – A4:n salipäivä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä S4 ja S4 Avant tuovat reipasta suorituskykyä perheautoiluun. Audi A4:n sporttisempi S4-versio on julkaistu. Samassa yhteydessä paljastettiin myös S4 Avant -farmarimalli, joka ylläpitää Audin S- ja RS-mallistojen mainetta tarjoamalla urheilullista suorituskykyä myös farmarikorisena.Uudelleenkehitetty kolmelitrainen turboahdettu V6 TFSI-moottori on löytänyt matkalla lisää tehoa. 354 hevosvoimaa ja muhkeat 500 newtonmetriä vääntöä laajalla kierrosalueella (1 370 – 4 500) tekevät ajamisesta helppoa. Maltillisen parinkymmenen hevosvoiman tehonlisäyksen lisäksi uuden moottorin pitäisi painaa ja kuluttaa edeltäjäänsä vähemmän. Kahdeksanvaihteisen tiptronicin ensimmäiset vaihteet on välitetty urheilullista suorituskykyä varten. Kiihdytys 0–100 km/h sujuukin 4,7 sekunnissa, huippunopeuden ollessa rajattu 250 km/h. Avant-farmarimalli on kuulemma kiihdytyksessä kaksi kymmenystä perässä.Taloudellisuus on ollut selvästi tärkeä osa S4:n kehitystyötä. Audin mukaan yhdistetty kulutus on 7,4 litraa per 100 kilometriä (0,1 lisää farkulle) ja hiilidioksidiä kertyy 170 gramma per kilometri (5 gramma lisää farkulle). Kulutusta on pyritty alentamaan suurempien vaihteiden pitkillä välityksillä sekä automaattivaihteiston tilalla, jossa 55 km/h ja 160 km/h välillä vaihteisto vaihtaa vapaalle kuljettajan nostaessa jalan kaasulta. Myös painoa on säästetty, sillä ainakin S4 Avant on myös edeltäjäänsä peräti 75 kilogrammaa kevyempi 1 675 kilollaan.Audin tuttu jatkuva quattro-neliveto jakaa voimaa molemmille akseleille, suosien normaalitilanteessa taka-akselia "hiukan enemmän". Tarvittaessa järjestelmä voi kuitenkin suosia voimakkaasti paremmin pitävää akselia. Lisävarusteena on saatavissa myös taka-akseliston lukollinen tasauspyörästö.Normaaliin A4:ään verrattuna S4 kulkee 23 millimetriä matalammalla. Sama maavara pysyy myös valinnaisella alustalla, johon sisältyy iskunvaimennuksen säätö. Iskunvaimennuksen lisäksi ohjauksen, moottorin, vaihteiston ja valinnaisen tasauspyörästön lukon toimintaa voi säätää S4:n ohjaamosta käsin. Jarrut ovat suurentuneet edessä 350 millimetriin, jarrusatuloiden ollessa kuusimäntäiset.Urheilullisesta suorituskyvystä huolimatta S4 pitää kiinni A4:n arkikäyttöisyyydestä. Sedanin tavaratila on 480 litraa, S4 Avantin venyessä 505 litrasta 1 510 litraan riippuen takapenkkien asennosta. Lisävarusteena on saatavissa S-urheiluistuimet, joissa on sisäänrakennettu päätuki, säädettävä sivuttaistuki ja hierontatoiminto. Muilta osin S4 säilyttää A4:n virtual cockpit -konseptin ja Audin tutun MMI-viihdejärjestelmän.Ulkoisesti mallia on piristetty maltillisesti. Puskurit ja ilmanottoaukot on muotoiltu uudelleen, mattaharmaan ja alumiinin lisättyjä komponentteja. Takana urheilullisesta pitävät huolen neljä pakoputken päätä.Audin suositushinnat ennen suomalaisia veroja liikkuvat 60 000 euron tuntumassa. Mallin aikataulusta ei ole vielä tarkempaa tietoa.Lähde ja kuvat: AudiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Uutinen Käytettynä Suomeen tuodut ennätyksellisen vähäpäästöisiä 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Uutinen Talvirenkaiden määritelmä muuttui – Autoliitto: ”väärinymmärryksiltä ei ole vältytty” 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 6.12.2024 Uutinen Eurooppalainen mobiiliajokortti kehitteillä, käyttöönotto vielä hämärän peitossa 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 4.12.2024 Yleinen Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”