14.8.2021 Ajoneuvot Audi Skysphere – urheilullinen täyssähköauto ajaa myös itse Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähköinen ja itseajava Audi Skysphere on konseptiauto, jonka tärkeintä antia lienee merkin tulevan muotoilusuunnan arviointi. Ingolstadtin ylpeys esittelee tulevia muotojaan rohkean avonaisella konseptilla. Audi Skysphere on ensimmäinen kolmesta "sphere"-sarjan konseptiautosta, jotka saksalaismerkki esittelee vuoden sisällä.Tämä Skysphere on täyssähköinen kaksiovinen avoauto, joka on suunniteltu tason 4 autonomian ympärille, eli auto olisi teoriassa kykenevä ajamaan täysin itsenäisesti sopivan infran omaavalla tiestöllä. Konseptiautossa on erikoisuutena muuttuva akseliväli, jolla saavutetaan valmistajan mukaan yhdessä autossa kaksi erilaista luonnetta: GT ja urheiluauto.Kaksi muuta mainittua autoa tulevat olemaan Grandsphere ja Urbansphere. Näistä erityisesti syyskuussa Münchenin autonäyttelyssä esiteltävä Grandsphere on mielenkiintoinen, sillä se vihjailee tulevasta Landjet-tunnukset omaavasta täyssähköisestä Audi A8 -lippulaivamallin seuraajasta. SUV-luokkaan suuntaava Urbansphere esitellään ensi vuoden puolella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAudi SkysphereKonseptiauton kehityksestä on vastannut Audin muotoilutoimisto Kaliforniassa. Skysphere on suunniteltu alusta pitäen täyssähköiseksi, mutta saa silti klassisista polttomoottoriautoista tutun pitkän keulan. Tällä on haluttu luoda mielikuvaa ylellisyydestä.Inspiraatiota haettiinkin historiasta 1930-luvun Horch 853 -avoautosta. Horch oli yksi neljästä merkistä, jotka muodostivat nykyisen Audin pohjan Auto Unionina. Toki itse Audi oli myös yksi näistä neljästä merkistä, mutta sen itäpuolelle Zwickaun kaupunkiin juontavia juuria muistellaan harvemmin.Mittasuhteissa on kunnioitettu perinteitä, mutta muuten muotoilu suuntaa vahvasti tulevaan. Erityisesti pinnoista ja yksityiskohdista kannattaa hakea Audin tuotantomallien tulevaisuuden muotoja – tämä kaksipaikkainen itse ajava auto tuskin tulee tällä tavoin tuotantoon.Keulassa on tuttu single-frame maski, mutta se on nyt täytetty led-valoilla esimerkiksi vilkutteluun. Myös auton takaosassa kulkee koko leveydeltä led-nauhaa.Tuo pitkä konepelliksi miellettävä luukku piilottaa alleen riittävästi tilaa kahdelle golfbägille, kunhan ne ovat erityisesti tätä mallia varten suunniteltuja. Samoin pitkä keula tarjoaa tilat elektroniikalle, kuten auton akun laturille.Mielenkiintoisesti massaksi on ilmoitettu lähes 5,2 metriä pitkälle sähköautolle hyvin kohtuullinen noin 1 800 kilogrammaa. Esimerkiksi valmistajan nykyinen sähkölippulaiva Audi e-tron GT painaa noin 2,2 tonnia. Myös Skyspheren alla pyörivät 23-tuumaiset vanteet, jotka on sullottu mahdollisimman kauas auton nurkkiin, auttavat mittasuhteiden hahmottamisessa.Sport-ajotilassa akseliväli lyhenee ja samalla auton kokonaismitta kutistuu lukemaan 4 940 millimetriä. Tämä tehdään a-pilarin etupuolella sijaitsevalla jatkettavalla osiolla. Myös maavarasta tingitään 10 millimetrin verran.Viimeksi mainittu mahdollistetaan Audin tuoreinta osaamista edustavalla säätyvällä ilmajousituksella. Se hyödyntää kolmea erillistä ilmapussia taipuakseen mukavuudesta sporttisuuteen.Art DecoAudin sisätilat ovat tärkeä osa sphere-konseptiautoja, sillä valmistaja suunnittelee jo itseajavien autojen mahdollistamia muutoksia. Skyspheren suhteen on tahdottu yhdistää kuljettajakeskeinen ohjaamo itse ajettaessa ja rento mukavuus autonomian ottaessa vallan.Horchin hengessä myös sisätiloissa on haettu vaikutteita 1930-luvulta art deco -tyylistä, jolla tarkoitetaan Jyväskylän yliopiston ylläpitämien verkkosivustojen mukaan anonyymin massatuotannon esineistön tyyliä. Istuinpäälliset ovat kestävän kehityksen mukaisesti valittua mikrokuitua. Muuten verhoilussa yhdistellään eukalyptus-puuta ja keinonahkaa.Keskikonsolia hallitsee valtava futuristinen kosketusnäyttö, jonka mitat ovat 1 415 millimetriä leveyttä ja 180 millimetriä korkeutta. Sitä käytetään käytännössä kaikkien auton toimintojen hallintaan.KonseptilinjaAudi painottaa kyseessä olevan konseptiauto, joka ei pohjaudu millekään tuotantoon tarkoitetulle perusrakenteelle. Toisaalta se saattaisi esitellä konsernin tulevan SSP-perusrakenteen mahdollisuuksia.Taka-akselille asennetun sähkömoottorin kerrotaan potkivan takarenkaita 465 kilowatin voimalla huippuväännön ollessa 750 newtonmetriä. Suorituskyky on siis riittävä.Akkupaketti on sijoitettu pääosin matkustamon taakse painojakauman optimoimiseksi, mutta kennoja löytyy myös istuimien välissä kulkevasta keskitunnelista. Audi uskoo akustoa riittävän yli 80 kilowattitunnin verran, mutta tämä on toistaiseksi hieman turhaa spekulointia.Audi painottaa, että tämän auton tuotannolle ei ole suunnitelmia. Sen sijaan tuo SSP-perusrakenne kyllä mahdollistaisi GT-mallin valmistamisen, mutta ehkä e-tron GT varaa jo sitä paikkaa.Tällä hetkellä Audi A8 -mallin sähköinen seuraaja on tärkeysjärjestyksessä edellä ja tästä saamme toivottavasti jo pian vihiä Grandsphere konseptimallilla. Siihen asti voimme katsella Mercedes-Benz EQS -mallin suuntaan.Lähde ja kuvat: AudiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa