25.2.2016 Ajoneuvot Audin uusi nelivetojärjestelmä uhkana perinteikkäälle quattrolle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksalaisvalmistaja esittelee pitkittäismoottorisiin malleihin uuden osa-aikaisen nelivetojärjestelmän. Quattro, tuo neljää tarkoittava numero vienee useimpien ajatukset suoraan Audien nelivetojärjestelmiin. Vuosikymmenten aikana nimestä on muodostunut käsite jatkuvatoimiselle nelivedolle, joka nopeuttaa ralliautoja ja tuo turvaa Autobahnoille.Perinteisesti quattro on toteutettu torsen-tyyppisellä keskitasauspyörästöllä. Mekaanisesti ratkaisu on yksinkertainen, mutta käytäntö on osoittanut sen erittäin toimivaksi ja luotettavaksi.Nyt Audi uhkaa rikkoa hyväksi havaitun reseptin. Uusi Quattro with Ultra Technology –nelivetojärjestelmä sanoo hyvästit keskitasauspyörästölle ja jatkuvalle nelipyörävedolle.Syynä ovat taloudellisuuspaineet. Kuivalla asfaltilla nelivedon hyödyt ovat pienet, mutta kitkahäviöihin kuluu Audin mukaan 0,3 litraa bensiiniä sadalla kilometrillä.Kitkahäviöt minimoidaan uudella nelivetojärjestelmällä, joka irrottaa vaihteiston kardaaniakselista monilevykytkimellä. Sen lisäksi takatasauspyörästöön rakennettu järjestelmä irrottaa oikean vetoakselin. Silloin vasen vetoakseli pyörittää avointa tasauspyörästöä tyhjään, hieman kuin lumeen juuttunut auto sutii vain yhdellä pyörällä.Vihreä väri osoittaa nelivetojärjestelmän osat, joiden pyöriminen voidaan pysäyttää.Ratkaisun ansiosta kardaaniakseli saadaan pysäytettyä, ja tarpeettomana pyörivien osien kitkahäviöt minimoidaan.Ekonäkökulmasta kaikki on hyvin. Audifanit ja mekaanisia nelivetojärjestelmiä arvostavat kuitenkin kyseenalaistanevat mahdolliset vaikutukset ajettavuuteen. Sähköohjattu järjestelmä luottaa antureihin ja ohjelmakoodiin, jonka pohjalta se reagoi tilanteisiin. Perinteinen mekaaninen neliveto taas ohjaa voimaa jatkuvasti molemmille akseleille, eikä sen tarvitse erikseen reagoida pidonvaihteluihin. https://youtu.be/ENNHbU4sk6Q Audi kertoo Quattro with Ultra Technology -nelivedon ennakoivan viimeisten sukupolvien Haldex-nelivetojen tapaan. Kun kaasupolkimen asento tai kiihtyvyysanturit antavat syyn odottaa pidon menetystä, kytkeytyy neliveto päälle varmuuden vuoksi.Järjestelmän toimivuus selviää, kun sillä varustettu Audi A4 Allroad Quattro saapuu markkinoille keskikesällä. Mikäli näppärästi nimetty Quattro with Ultra Technology leviää ekomalleista kaikkiin pitkittäismoottorisiin Audeihin, merkitsee se myös hienoista identiteetin menetystä.Lähde, kuvat ja video: AudiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa