15.10.2022

Aurus Komendant – lähes 600 000 euron ökymaasturi Venäjältä

Järkälemäinen katumaasturi saatiin pitkäksi venyneen odotuksen jälkeen Auruksen malliston jatkoksi. Ilmeisesti jostain päin Venäjää löytyy vielä osia ja ostajia 3,2-tonnista ökyautoa varten, joka on muun muassa 240 000 euroa Rolls-Royce Cullinaniakin tyyriimpi.

Tässä artikkelissa ei ole itsetarkoitus puida sen kummemmin Venäjän sisä- kuin ulkopoliittisiakaan kehityssuuntia, vaan keskittyä autouutuuteen, jonka putkahtamista markkinoille voi kuitenkin hyvällä syyllä ihmetellä.

Aurusin Kortezh lanseerattiin alun perin vuonna 2018 valtion ylimmän johdon kuljetustarpeita varten, vapauttaen tehtävistään muun muassa S-sarjan Mercedekset. Nyttemmin Aurus on jalkautunut myös siviilimarkkinoille, ensin ykkösluokan luksussedan Senatin voimin.

Aurus Motors on suurimmaksi osaksi autoteknisen NAMI-instituutin omistuksessa, mutta rahoituksesta reilu kolmasosa on tullut Yhdistyneistä Arabiemiirikunnista, ja teknistä tukea esimerkiksi voimanlähdepuolelle Porschelta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Anteeksipyytelemätön Aurus Komendant

Senatin ja Arsenalin jälkeen mallinimikirjasta on löytynyt seuraavaksi mahtipontisin nimi, Komendant. Tätä nimeä kantava ökyauto julkistettiin maassa, jonka muu autoteollisuus ei ole pystynyt varustamaan kansan Ladoja edes turvatyynyillä tai ABS-jarruilla. Komendantilla on yksi tehtävä ennen muita: pönkittää vaikutusvaltaa.

Vaikutusvaltaa pönkitetään nelipaikkaisessa Komendantissa muun muassa järisyttävillä mitoilla. 5 380 millimetriä pitkä, 2 004 millimetriä leveä ja 1 820 milliä korkeassa autossa on 3,1 metrin akseliväli ja omamassaa reilut 3,2 tonnia.

Liikkuakseen säädyllisesti, tarvitsee luksustankki tietysti riittävän voimanlähteen. Pellin alla lymyilee Senatista ja Arsenalista tuttu ja tiiviissä yhteistyössä Porschen kanssa kehitetty 4,4-litrainen V8, joka noin 60 hevosvoiman sähkömoottorilla avustettuna kehittää yhteensä 600 hevosvoimaa ja 880 newtonmetriä. Jatkeena on 9-vaihteinen automaatti ja jatkuva neliveto.

Maksiminopeus yltää 220 km/h, ja nollasta sataan päästään ihan mukavissa 6,5 sekunnissa. Polttoaineen yhdistetty kulutus 18,5 litraa sadalla on uskottava. Selvyyden vuoksi todettakoon, että Porsche-yhteistyö on ajalta paljon ennen vuoden 2022 tapahtumia.

Ulkoisesti Komendant noudattelee uskollisesti Auruksen totuttua muotokieltä, joka valtavine pystymaskeineen pyrkii jäljittelemään virallisen kuvauksen mukaan neuvostoklassikko ZiM:iä.

Korissa on sopusuhtaisesti kromia, minkä kanssa keskustelevat 22 tuuman vanteet. Personointimahdollisuuksia on muun muassa erilaisten väriyhdistelmien muodossa. Adaptiivinen jousitus pitää kyydin tasaisena 26 sentin maavaran kera.

Varusteluettelo on ilmeisen kattava ja viimeistelyn taso korkeaa, kuten luokan standardit vaativat. Juuri tämänhetkisten valuuttakurssien mukaan Komendantille on keksitty 592 500 euron hinta.

Kaikesta hulppeudesta huolimatta voi kuitenkin miettiä, onko 240 000 euron lisähinta luokkakärki Rolls-Royce Cullinaniin verrattuna perusteltu. Ehkä, jos kyseessä on ainoa saatavilla oleva vaihtoehto, niin kuin tässä tilanteessa.

Kysyä saa myös, mistä Tatarstanin tasavallassa Etelä-Venäjällä valmistettavaan öky-SUV:iin saadaan kaiken varustelun vaatimat komponentit, tai onko Komendantia todellisuudessa edes tarkoitus tässä vaiheessa alkaa varsinaisesti sarjatuottamaan.

Lähteet: Aurus, Carscoops Kuvat: Aurus Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat