7.9.2016 Ajoneuvot ”Auto, joka sopii kaikille” – tällainen on uusi Hyundai i30 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolmannen sukupolven Hyundai i30 tuo korealaisvalmistajan valikoimaan uutta muotokieltä ja uuden moottorivaihtoehdon. Hyundain näppärä perheauto i30 siirtyy hiljalleen kohti kolmatta sukupolveaan. Täysin uusi i30 esittelee Hyundain mallistolle uuden muotokielen sekä uuden moottorivaihtoehdon. Myös muihin ominaisuuksiin aina yhteyksistä turvallisuuteen on panostettu valmistajan mukaan voimakkaasti, sillä Hyundain vaatimaton tavoite on ollut luoda auto, joka sopii kaikille. Hyundain testiohjelmassa uutuutta onkin rääkätty niin Ruotsin talvessa, Espanjan kesässä kuin Alppien perävaunukokeissa. Myös moottoriurheilun mekka, Nürburgring, näyttäytyy osaltaan auton testipaikkana.– Kartoitimme asiakkaiden tarpeet tarkasti, kun aloimme kehittää uutta, kaikenlaisille ihmisille suunnattua autoa. i30 on auto nykyaikaisille ihmisille: se on tyylikkäästi muotoiltu ja ajo-ominaisuuksiltaan nautittava, kommentoi Jochen Sengpiehl, Hyundain Euroopan markkinointipäällikkö.Hyundain uutuus on mitoiltaan 4 340 millimetriä pitkä, 1 795 millimetriä leveä, 1 455 mm korkea (5 milliä matalampi Eco-varustetasossa). Akseliväli on 2 650 millimetriä.Ulkoisesti i30 esittelee Hyundain mallistoon uuden keulailmeen. Valmistajan markkinointimateriaaleissa keulan uusi "Cascading"-muotokieli ei ehkä käänny valtavan hyvin, mutta putouskeulan muotoilulla on kuulemma haettu sulan teräksen valumisen tunnetta. Kromisomisteilla on lisäksi tavoiteltu sivistynyttä ilmettä, ja keulan ilme hyötyy led-ajovaloista ja pystysuoraan sijoitetuista sumuvaloista. Huomioimisen arvoista on myös kyljen voimakas olkalinja, joka jatkuu lähes koko auton pituudelta.Linjakkuutta muotoihin on haettu A-pilarin sijoittelulla sekä mustaan spoileriin huipentuvasta kattolinjasta. Hyundain mukaan uuden i30:n sulavat linjat saavuttavat sille 0,30 ilmanvastuskertoimen. Tarjolle uutuusmalli tulee 12 värivaihtoehdon voimin, vaihdellen helmiäisistä metallivärien kautta aina muutamaan perusväriin.Sisällä i30 jatkaa ulkoisen olkalinjan teemaa vahvoilla vaakasuorilla muodoilla. Kuvissa esiintyvä ohjaamo luottaa lisävarusteiseen navigaattoriin, jonka 8-tuumainen kosketusnäyttö tuo kojelaudalle todellisen keskipisteen. Hinnat alkaen -tasolla viihdejärjestelmän näyttönä toimii 5-tuumainen kosketusnäyttö. Muodin mukaisesti USB-liitäntöjen lisäksi varustelistalta löytyy Qi-standardin mukainen langaton latauskolo. Uuden monitoimiohjauspyörän tärkein puoli on taasen se, että sen saa halutessa lämmityksellä varustettuna.Seitsämän turvatyynyn ja Hyundain mukaan riittoisten matkustajatilojen lisäksi tavaratilaa on 395 litraa (VDA-normin mukaan 211 litraa), jonka saa laajennettua 1 301 litraan takapenkit kaatamalla. Takapenkilläkin pääntilaa luvataan asialliset 977 millimetriä ja jalkatilaa 883 millimetriä, etupenkkien ollessa tätäkin tilavammat. Sisäverhoiluun on tarjolla yhteensä kolme eri kuosivaihtoehtoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi 1.4 T-GDIUutena moottorivaihtoehtona saapuu 1,4-litrainen nelisylinterinen suoraruiskutusbensiiniturbo, joka korvaa vanhemman 1,4-litraisen Gamma-moottorin. Turbo on suunniteltu uudelleen paremman vasteen ja tehon nimissä, ja kokonaisuutena moottori on keventynyt 14 kilogrammaa. Uuden voimanlähteen strategiset luvut ovat 140 hevosvoimaa ja 242 newtonmetriä vääntöä. Vaihteistona nähdään kuusipykäläinen manuaali tai seitsämänvaihteinen kaksoiskytkinlaatikko.Maltillisempaan menoon on tarjolla 1,4-litrainen nelisylinterinen MPI-moottori, josta saadaan 100 hevosvoiman teho ja 134 newtonmetriä vääntöä 4000 1/min alkaen. Astetta pirteämpi on 1,0-litrainen kolmisylinterinen T-GDI, joka kehittää turbon ja suoraruiskutuksen avulla 120 hevosvoimaa ja 170 newtonmetriä (laajemmalla kierrosvälillä 1 500 – 4 000 1/min), vaihteiston ollessa aina käsivalintainen. Dieseliä kaipaaville tarjolla on 1,6-litrainen turbodiesel, jonka saa kolmella eri vahvuudella: 95, 110 tai 133 hevosvoimaa, ja vaihteita voi valita manuaalisesti kuudesti tai kaksoiskytkimellä seitsämästi.Suorituskyvyltään kaikki moottorivaihtoehdot ovat melko samankaltaiset, 0–100 km/t kiihydytyksen sujuessa 10,2 sekunnista (1.4 T-GDI) aina 12,2 sekuntiin (matalaviritteisin diesel). Hiilidioksidin osalta mallien luvataan liikkuvan 95–109 gramman välillä per kilometri.Korin jäykkyyttä on puolestaan parannettu 22% kasvattavamalla kehittyneen suurlujuusteräksen osuutta korirakenteissa lähes kaksinkertaiseksi, teräslaadun vastatessa nyt 53% osuutta korista. Rakenteen avulla on onnistuttu madaltamaan myös korin painoa 28 kilogrammaa. Ajettavuuden osalta asioiden pitäisi siis olla kunnossa. Hyundain mukaan uuden i30:n ohjaus on 10% edeltäjäänsä suorempi, tuoden peräti 15 millisekunnin parannuksen ajoneuvon reaktioajoissa. Mukavuutta on ajateltu puolestaan pyöräntuentoja suunniteltaessa eikä pysähtymistäkään ei ole unohdettu: etujarrulevyt on kasvatettu peräti 288 millimetriin.Turvavarusteita Hyundain uutukaisesta löytyy tietenkin kokonaisen arsenaalin edestä, tärkeimmän ollessa etutörmäysvaroitin jarrutusavustimella (AEB). Järjestelmä lupaa tunnistaa myös jalankulkijat ja sen toiminta-alueeksi luvataan yli 10 km/t nopeus. Lisäksi valikoimasta löytyy mukautuva vakionopeudensäädin (deaktivoituu alle 10 km/t nopeudessa), kuolleen kulman varoitin, risteävän liikenteen varoitin takana, sekä kaistavaroittimeen yhdistetty kaista-avustin (yli 60 km/t nopeuksissa). Myös kaukovalojen käyttöön ja liikennemerkkien muistamiseen i30 tarjoaa apuvälineitä.Myyntiin uusi Hyundai i30 saapuu alkuvuodesta 2017. Hyundain mukaan ensi vuonna on luvassa myös suorituskyvyltään pirteämpi N-malli.Lähde ja kuvat: Hyundai Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla