7.9.2016 Ajoneuvot ”Auto, joka sopii kaikille” – tällainen on uusi Hyundai i30 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolmannen sukupolven Hyundai i30 tuo korealaisvalmistajan valikoimaan uutta muotokieltä ja uuden moottorivaihtoehdon. Hyundain näppärä perheauto i30 siirtyy hiljalleen kohti kolmatta sukupolveaan. Täysin uusi i30 esittelee Hyundain mallistolle uuden muotokielen sekä uuden moottorivaihtoehdon. Myös muihin ominaisuuksiin aina yhteyksistä turvallisuuteen on panostettu valmistajan mukaan voimakkaasti, sillä Hyundain vaatimaton tavoite on ollut luoda auto, joka sopii kaikille. Hyundain testiohjelmassa uutuutta onkin rääkätty niin Ruotsin talvessa, Espanjan kesässä kuin Alppien perävaunukokeissa. Myös moottoriurheilun mekka, Nürburgring, näyttäytyy osaltaan auton testipaikkana.– Kartoitimme asiakkaiden tarpeet tarkasti, kun aloimme kehittää uutta, kaikenlaisille ihmisille suunnattua autoa. i30 on auto nykyaikaisille ihmisille: se on tyylikkäästi muotoiltu ja ajo-ominaisuuksiltaan nautittava, kommentoi Jochen Sengpiehl, Hyundain Euroopan markkinointipäällikkö.Hyundain uutuus on mitoiltaan 4 340 millimetriä pitkä, 1 795 millimetriä leveä, 1 455 mm korkea (5 milliä matalampi Eco-varustetasossa). Akseliväli on 2 650 millimetriä.Ulkoisesti i30 esittelee Hyundain mallistoon uuden keulailmeen. Valmistajan markkinointimateriaaleissa keulan uusi "Cascading"-muotokieli ei ehkä käänny valtavan hyvin, mutta putouskeulan muotoilulla on kuulemma haettu sulan teräksen valumisen tunnetta. Kromisomisteilla on lisäksi tavoiteltu sivistynyttä ilmettä, ja keulan ilme hyötyy led-ajovaloista ja pystysuoraan sijoitetuista sumuvaloista. Huomioimisen arvoista on myös kyljen voimakas olkalinja, joka jatkuu lähes koko auton pituudelta.Linjakkuutta muotoihin on haettu A-pilarin sijoittelulla sekä mustaan spoileriin huipentuvasta kattolinjasta. Hyundain mukaan uuden i30:n sulavat linjat saavuttavat sille 0,30 ilmanvastuskertoimen. Tarjolle uutuusmalli tulee 12 värivaihtoehdon voimin, vaihdellen helmiäisistä metallivärien kautta aina muutamaan perusväriin.Sisällä i30 jatkaa ulkoisen olkalinjan teemaa vahvoilla vaakasuorilla muodoilla. Kuvissa esiintyvä ohjaamo luottaa lisävarusteiseen navigaattoriin, jonka 8-tuumainen kosketusnäyttö tuo kojelaudalle todellisen keskipisteen. Hinnat alkaen -tasolla viihdejärjestelmän näyttönä toimii 5-tuumainen kosketusnäyttö. Muodin mukaisesti USB-liitäntöjen lisäksi varustelistalta löytyy Qi-standardin mukainen langaton latauskolo. Uuden monitoimiohjauspyörän tärkein puoli on taasen se, että sen saa halutessa lämmityksellä varustettuna.Seitsämän turvatyynyn ja Hyundain mukaan riittoisten matkustajatilojen lisäksi tavaratilaa on 395 litraa (VDA-normin mukaan 211 litraa), jonka saa laajennettua 1 301 litraan takapenkit kaatamalla. Takapenkilläkin pääntilaa luvataan asialliset 977 millimetriä ja jalkatilaa 883 millimetriä, etupenkkien ollessa tätäkin tilavammat. Sisäverhoiluun on tarjolla yhteensä kolme eri kuosivaihtoehtoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi 1.4 T-GDIUutena moottorivaihtoehtona saapuu 1,4-litrainen nelisylinterinen suoraruiskutusbensiiniturbo, joka korvaa vanhemman 1,4-litraisen Gamma-moottorin. Turbo on suunniteltu uudelleen paremman vasteen ja tehon nimissä, ja kokonaisuutena moottori on keventynyt 14 kilogrammaa. Uuden voimanlähteen strategiset luvut ovat 140 hevosvoimaa ja 242 newtonmetriä vääntöä. Vaihteistona nähdään kuusipykäläinen manuaali tai seitsämänvaihteinen kaksoiskytkinlaatikko.Maltillisempaan menoon on tarjolla 1,4-litrainen nelisylinterinen MPI-moottori, josta saadaan 100 hevosvoiman teho ja 134 newtonmetriä vääntöä 4000 1/min alkaen. Astetta pirteämpi on 1,0-litrainen kolmisylinterinen T-GDI, joka kehittää turbon ja suoraruiskutuksen avulla 120 hevosvoimaa ja 170 newtonmetriä (laajemmalla kierrosvälillä 1 500 – 4 000 1/min), vaihteiston ollessa aina käsivalintainen. Dieseliä kaipaaville tarjolla on 1,6-litrainen turbodiesel, jonka saa kolmella eri vahvuudella: 95, 110 tai 133 hevosvoimaa, ja vaihteita voi valita manuaalisesti kuudesti tai kaksoiskytkimellä seitsämästi.Suorituskyvyltään kaikki moottorivaihtoehdot ovat melko samankaltaiset, 0–100 km/t kiihydytyksen sujuessa 10,2 sekunnista (1.4 T-GDI) aina 12,2 sekuntiin (matalaviritteisin diesel). Hiilidioksidin osalta mallien luvataan liikkuvan 95–109 gramman välillä per kilometri.Korin jäykkyyttä on puolestaan parannettu 22% kasvattavamalla kehittyneen suurlujuusteräksen osuutta korirakenteissa lähes kaksinkertaiseksi, teräslaadun vastatessa nyt 53% osuutta korista. Rakenteen avulla on onnistuttu madaltamaan myös korin painoa 28 kilogrammaa. Ajettavuuden osalta asioiden pitäisi siis olla kunnossa. Hyundain mukaan uuden i30:n ohjaus on 10% edeltäjäänsä suorempi, tuoden peräti 15 millisekunnin parannuksen ajoneuvon reaktioajoissa. Mukavuutta on ajateltu puolestaan pyöräntuentoja suunniteltaessa eikä pysähtymistäkään ei ole unohdettu: etujarrulevyt on kasvatettu peräti 288 millimetriin.Turvavarusteita Hyundain uutukaisesta löytyy tietenkin kokonaisen arsenaalin edestä, tärkeimmän ollessa etutörmäysvaroitin jarrutusavustimella (AEB). Järjestelmä lupaa tunnistaa myös jalankulkijat ja sen toiminta-alueeksi luvataan yli 10 km/t nopeus. Lisäksi valikoimasta löytyy mukautuva vakionopeudensäädin (deaktivoituu alle 10 km/t nopeudessa), kuolleen kulman varoitin, risteävän liikenteen varoitin takana, sekä kaistavaroittimeen yhdistetty kaista-avustin (yli 60 km/t nopeuksissa). Myös kaukovalojen käyttöön ja liikennemerkkien muistamiseen i30 tarjoaa apuvälineitä.Myyntiin uusi Hyundai i30 saapuu alkuvuodesta 2017. Hyundain mukaan ensi vuonna on luvassa myös suorituskyvyltään pirteämpi N-malli.Lähde ja kuvat: Hyundai Lue lisää Kaikki artikkelit 24.1.2025 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: haaleaa akkua ja kylmiä lukkoja – Volvo EX30 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 - polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa