11.3.2024

Autoalan riidanratkaisuun on muitakin väyliä kuin kuluttajariitalautakunta – tavarantarkastaja antaa riitaan puolueettoman raportin jopa viikoissa

Tuhannet erilaiset autoalan riidat päätyvät vuosittain kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi. Tavarantarkastajalta tilattu raportti voi olla kuitenkin nopeampi tapa ratkaista kiista.

Autoalalla riidellään paljon. Pelkästään kuluttajariitalautakunnassa tehdään erilaisilla päätöstavoilla vuosittain noin 1 500–2 000 erilaista ratkaisua autoalaan liittyvissä erimielisyyksissä.

Autoalan kiistan käsittely kuluttajariitalautakunnassa voi olla kuitenkin pitkä tie. Kuluttajariitalautakunnasta päätöksen saaminen voi kestää helposti puoli vuotta, jopa yli vuoden. Kuluttajariitalautakunnan päätös ei ole myöskään tuomio, se on vain suositus.

Ratkaisun riitaan voi saada nopeamminkin, esimerkiksi tavarantarkastajan avulla. Nopeus myös maksaa, toisin kuin kuluttajariitalautakunta, joka ei peri veloitusta ratkaisustaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tavarantarkastus on maksullista

Tavarantarkastajan kustannuksen maksaa työn tilaaja.

– Tapaukset hinnoitellaan yleensä käytetyn ajan mukaan tuntiveloituksella, tavarantarkastaja Joel Willanen sanoo.

Willasen mukaan jokainen tavarantarkastaja on itsenäinen yrittäjä, joka määrittelee työlle hinnan. Kun tavarantarkastajan tilaa tarkastukselle kiistan alaisessa asiassa, hinnasta on hyvä sopia etukäteen niin tarkasti kuin mahdollista. Aina hintaa ei voi kuitenkaan tietää, koska tarkastaja ei aina tiedä, kuinka pitkälle tutkimuksia täytyy viedä.

Tavarantarkastajalta voi saada kiistaan ratkaisun kuitenkin nopeimmillaan jopa parissa viikossa. Tavarantarkastaja ei ole tuomari eikä sovittelija, mutta puolueeton tarkastuskertomus antaa usein osapuolille avaimet riidan ratkaisemiseen.

– Kun tarkastus tehdään, viralliset kutsut täytyy lähettää osapuolille viikkoa ennen tarkastusta. Tarkastuksen jälkeen tavarantarkastaja laatii tarkastuksesta kertomuksen. Kertomuksen raportin laatimiseen käytettävä aika riippuu tietysti tarkastuksen laajuudesta. Mutta nopeimmillaan puhutaan parista viikosta, että tavarantarkastajalta voi saada puolueettoman lausunnon kiistaan, Joel Willanen sanoo.

Kiistaan ratkaisu helposti

Joel Willanen on yksi Suomessa toimivista tavarantarkastajista. Willanen on koulutukseltaan auto- ja kuljetustekniikan insinööri ja hän on tavarantarkastuksissa erikoistunut raskaaseen sekä kevyeen ajoneuvokalustoon.

Lista eripuolella Suomea toimivista virallisista tavarantarkastajista löytyy Keskuskauppakamarin nettisivuilta.

Willanen sanoo, että tavarantarkastajan puolueettomalla raportilla kiistan osapuolet voivat ratkaista erimielisyyden ilman raskaita oikeusprosesseja.

– Tavarantarkastajaa käyttämällä voi välttyä esimerkiksi turhilta oikeuskäsittelyiltä. Mutta tavarantarkastaja voi toimia myös oikeudessa todistajana, jos kiista menee niin pitkälle, että sopua ei löydy tarkastuksen jälkeenkään. Tavarantarkastuskertomusta voidaan käyttää todisteena myös kuluttajariitalautakunnassa, Willanen sanoo.

Willanen muistuttaa, että aina tavarantarkastuksen lopputulos ei välttämättä miellytä aina työn tilaajaa. Esimerkiksi juuri rakennetun auton moottori rikkoutuu ja auton omistaja tilaa auton moottorille tavarantarkastuksen, koska oletuksena oli, että moottori rikkoutui sen vuoksi, että moottorin kasaamisessa autokorjaamolla on tapahtunut virhe.

– Lopputulos ei ole tilaajan näkökulmasta mieluisa, jos tarkastuksessa todetaan, että moottorin kasauksessa ei ole tehty virhettä, vaan syy vaurioitumiseen olikin kampiakselin laakeripinnoista irronnut metallihile, Willanen sanoo.

Willanen sanoo, että kun esimerkinomaisissa tapauksissa auton moottoria joudutaan purkamaan, alussa ei vielä tiedetä, mikä on lopputulos ja kuinka pitkälle moottoria täytyy purkaa, että mahdollinen ongelman aiheuttaja löytyy.

– Kun tiedetään ongelman aiheuttaja työ voidaan lopettaa eikä selvitystyön kustannuksia kasvateta liikaa, Willanen sanoo.

Rahoitusyhtiöt käyttävät auton arvon määrittelyssä

Toisessa esimerkkitapauksessa ongelma ja kiista voi liittyä esimerkiksi auton suureen öljynkulutukseen. Silloinkin moottoria aletaan purkaa ja todetaan, että esimerkiksi auton mäntä on rikkoutunut ja aiheuttanut sen vuoksi moottorin normaalia suurempaa öljynkulutusta.

Joel Willanen sanoo, että joskus tavarantarkastus voi vaatia paljonkin työtä. Tavarantarkastajat voivat selvittää kaikenlaisia autojen vikoja ja vaurioita ja etsiä tarkastuksessa syy-yhteyttä vikaan.

Tavarantarkastajaa voi käyttää myös silloin, jos täytyy selvittää, onko esimerkiksi auton kolarikorjaus tehty asianmukaisesti.

Lisäksi autorahoitusta tarjoavat yhtiöt käyttävät autoihin erikoistuneiden tavarantarkastajien palveluita, jos rahoitettu auto palautuu kesken rahoituskauden. Tavarantarkastaja antaa ajoneuvon käyvästä arvosta raportin, jonka mukaan rahoitusyhtiö voi hinnoitella auton edelleen myyntiä ajatellen.

Tavarantarkastus on puoleeton ja tekninen tarkastus, jonka perusteella tavarantarkastaja antaa perustellun näkemyksensä eli tarkastuskertomuksen kiistan alaisesta asiasta. Tapauksen osapuolet voivat tavarantarkastuksen jälkeen päättää, miten etenevät kiistanalaisessa asiassa.

Joel Willanen sanoo, että tavarantarkastusta käytetään paljon esimerkiksi rakennusalan kiistojen selvittämiseen, autopuolella tavarantarkastus on vielä tuntemattomampaa.

Tavarantarkastajien asiantuntemus on myös varmistettua ja toiminta on valvottua. Keskuskauppakamari hyväksyy tavarantarkastajat järjestelmäänsä. Tavarantarkastajan hyväksyntä ei ole ikuinen, vaan se on uusittava kolmen vuoden välein.

Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat