21.6.2017 Ajoneuvot Autocar laski – Subaru on maailman myydyin neliveto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Brittilehden mukaan Subaru on tällä hetkellä maailman suosituin nelivetoisten autojen valmistaja. Uusia autoja valmistuu vuodessa yli miljoona. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Brittiläisen Autocar-lehden tilastonikkarit ovat laskeskelleet, että Subaru on tällä hetkellä reilun miljoonan auton vuosittaisella tuotantomäärällä maailman suosituin nelivetoisten autojen valmistaja. Uutinen herätti riemua symmetrisen nelivedon nimiin vannovan japanilaismerkin leirissä. Subaru kertoo valmistaneensa viime vuonna kaikkiaan 1 024 604 autoa. Kasvua edelliseen vuoteen kertyi 9,2 prosenttia ja nousujohteisuutta jatkui jo viidennen kerran perättäin. Reilusta miljoonasta autosta 99,3 prosenttia oli varustettu jo vakiona symmetrisellä AWD-nelivedolla. Maailmanlaajuisesti Subarun osuus kaikista viime ja tämän vuoden huhtikuun välisenä aikana valmistetuista nelivetoautoista on 15 prosenttia. Merkin mukaan vastaaville luvuille eivät kilpailijat yllä. Autocar-lehden tilastossa toisena on Audi, joka jäi Subarun myyntiluvista 25 prosenttia. Kolmanneksi hivuttautui Jaguar Land Rover. Kehitystyötä 1960-luvulta Nelivedon soveltaminen henkilöautoon vaati Subarun tuotekehitystiimiltä useampia innovaatioita. Vedon välittäminen neljään pyörään jokapäiväiseen liikenteeseen tarkoitettussa perheautossa ei vielä 1960-luvulla ollut yleistä eikä yksinkertaista. Subarulla oli tuolloin tuotannossa etuvetoinen 1000-malli, jota vauhditti matala ja symmetrinen vastaiskumoottori. Sen jatkoksi liitetty vaihteisto oli helppo sijoittaa aivan auton keskiviivalle. Moottorin lyhyydestä johtuen takapyörävetoon johtavalle jakovaihteistolle löytyi sopiva paikka välittömästi vaihteiston jatkeessa. Näin syntyi autonrakennuksessa harvinainen täysin symmetrinen alustarakenne. Subaru Leonesta tuli ensimmäinen Vuonna 1971 markkinoille tullut vastaiskumoottorilla varustettu takavetoinen Leone tarjosi sopivan alustan Subarun kehittämälle nelivetoratkaisulle, joka ei tarvitsisi toimintaansa luiston aikaansaamaa reaktiota eikä kuljettajan toimenpiteitä. Vuonna 1972 esiteltyyn Leone Station Wagoniin rakennetusta nelivedosta tuli esimerkki autovalmistajan ammattitaidosta: voimanjakauma oli symmetrinen ja rakenteiden matalan painopisteen ansiosta ajo-ominaisuudet säilyivät vakaina eri olosuhteissa. Subaru hioi Leonen esittelyä seuranneiden 20 vuoden aikana AWD-järjestelmästään tehokkaampaa, kevyempää ja kestävämpää. Koska neliveto tuntui samaan aikaan kiinnostavan muita henkilöautonvalmistajia vain vähän tai ei lainkaan, Subaru hankki noina vuosina etumatkaa kilpailijoihinsa nähden. Vaikka nykyään lähes kaikilla autovalmistajilla on oma versionsa nelivedosta, ei Subarun jatkuva AWD-neliveto vieläkään kärsi arvostuksen puutteesta. Lähde ja kuvitus: Subaru Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle