3.12.2018 Liikenne Autoilija, tiedätkö mikä on vallitseva nopeusrajoitus? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ruotsissa varoitetaan tiuhemmin peltipoliiseista. Hyvä käytäntö olisi kertoa nopeusrajoitus 300 metriä ennen valvontatolppaa. On kaikkien tielläliikkujien turvallisuuden kannalta järkevää, jos autoilija aina takuuvarmasti tietää millaisella nopeusrajoitusalueella liikutaan. Tässä suhteessa Suomessa voitaisiin ottaa mallia Ruotsista.– Ruotsissa varoitetaan autoilijaa tiuhemmin automaattisesta nopeusvalvonnasta, Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang kertoo.– Olen käynyt useasti tutustumassa Ruotsin ratkaisuihin. Siellä on esimerkiksi kaikissa automaattivalvonnan tolpissa kamera, mutta mikä kamera kulloinkin kuvaa hoituu tietokoneen tekemällä satunnaisarvonnalla, Klang taustoittaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy300 metriä ennen peltipoliisiaVarsinais-Suomessa on tehty valtateiden varsilla muutostöitä, jotta autoilijat varmasti olisivat ajan tasalla rajoitusten suhteen.– Olemme käyneet kaikki automaattivalvonnan alueet lävitse ja lisänneet nopeusrajoitusmerkit niin, että ne sijaitsevat aina noin 300 metriä ennen valvontatolppaa. Näin voitaisiin tehdä kaikkialla Suomessa, Klang vinkkaa.Hänen mukaansa olisi toivottavaa, että valtateillä vallitseva nopeusrajoitus toistetaan 3–5 kilometrin välein riippuen liikenneympäristöstä.– On ensiarvoisen tärkeää, että autoilija aina tietää kulloisenkin nopeusrajoituksen.Eri puolilla Suomea nopeusrajoitusmerkkejä on automaattivalvonnan vuoksi paikoin lisätty myös molemmille puolille tietä, poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta kertoo.– Monin paikoin on myös maalattu nopeusrajoitus tien pintaan.Miksei rajoitusmerkki kiinni peltipoliisiin?Useampikin autoilija on kummastellut, miksei nopeusrajoitusmerkki voisi olla kiinni valtatien varren peltipoliisitolpassa. Tämän estää Suomen lainsäädäntö, jossa nojataan kansainväliseen niin sanottuun Wienin tieliikennesopimukseen ja sen 4. artiklaan, jonka mukaan on kiellettyä ”kiinnittämästä liikennemerkkiin, sen jalustaan tai mihinkään muuhun liikennettä ohjaavaan laitteeseen mitään, joka ei vastaa tämän liikennemerkin tai laitteen tarkoitusta.”Peltipoliisin tarkoitus on mitata auton nopeutta ja todentaa nopeus teknisesti. Ilmeisesti tästä syystä rajoitusmerkki ei voi olla kiinni peltipoliisitolpassa.Ja on asiassa käytännöllinenkin näkökulmansa.– Valvontakamera mittaa ajoneuvon nopeutta ennen kamerapylvästä, joten syntyisi virheellinen kuva rajoituksesta, jos kamerapylväässä olisi siitä alkavaa nopeusrajoitusta koskeva liikennemerkki, tie- ja liikenneoikeuteen perehtynyt asianajaja Risto Tuori pohtii.Hän muistuttaa, että taajamien ulkopuolella nopeusrajoitusmerkki voidaan tarvittaessa toistaa.– Nopeusrajoituksesta muistuttaminen ennen valvontakameraa tiemerkinnällä on mahdollista, mutta siinä on tietenkin se ongelma, että sitä ei voi käyttää alueilla, joilla käytetään alennettuja talvinopeuksia ja ne pitäisi poistaa, jos nopeusrajoitus muusta syystä muuttuu. Näin uudet peltipoliisit toimivat Tutkakuvaustekniikkaan perustuvia uudenlaisia peltipoliiseja tulee nelos- ja kuutosteille. Ne otetaan käyttöön alkuvuonna 2019. Lähivuosina uudenlaista automaattivalvontaa tulee 700 tiekilometrille ja uusia tolppia 500, joissa on 150 kameraa. Uudet kameratolpat on varustettu tutkatekniikalla, joka mittaa ajonopeuksia etäämmältä kuin vanhalla kameratekniikalla: ajonopeuksia saadaan mitattua jopa 150 metrin päästä. Katso video: Näin toimii uudenlainen nopeuden automaattivalvonta https://youtu.be/-Dw2sUZMY3o Teksti: Marko Jokela Kuvat: Marko Jokela ja Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa