18.11.2020 Ajoneuvot Autoilun aikakone: kun navigaattoreita ei ollut, mihin pistää karttakirja? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eurooppalaiset autoilutottumukset tuottivat 1990-luvulla yllättäviä asioita, kuten säilytystilojen isot erot automallien välillä. Aikakone-juttusarjan aiemmassa osassa kerroin, miten Mazdan tutkimus- ja kehityskeskuksessa otettiin käyttöön Euroopan markkinoiden vaatimusten tarkistuslista, jotta uusi tuotteen "isä" ei pääsisi ropeloimaan ja poistamaan edellisessä mallissa hyviksi havaittuja ominaisuuksia ja jotta kaikki Euroopan markkinoilla oleellisen tärkeät ominaisuudet ja varusteet tulisi tarkistettua jo mallin suunnittelun alkuvaiheessa.Satoja eri asioita sisältävä ja tarvittaessa päivitettävä tarkistuslista kehitettiin alun pitäen tutkimuskeskuksen eurooppalaisten työntekijöiden aloitteesta. MRE:n vajaasta sadasta työntekijästä noin kolmasosa oli tuolloin eurooppalaisia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHondasta näki, Audista eiAjoergonomian, ajoasennon, istuimien, hallintalaitteiden sijoituksen ja näkyvyyden suunnittelu oli haasteellista, koska auton tuli sopia erikokoisille ja -painoisille ihmisille. Keskeisiä kohtia istuinten lisäksi olivat kojelaudan sijoitus, ohjauspyörän säädöt, vaihdevivun sijoitus sekä tuulilasin alareunan korkeus. 1990-luvun alun kilpailijoista jäivät mieleen Hondat, joissa tuulilasin alareuna oli hyvin alhaalla. Näkyvyys eteen oli loistava, mutta kovassa vauhdissa se antoi turvattoman tunteen. Sen sijaan silloisen Audi 80/90 -malliston kojelauta oli korkeampi ja sen ansiosta turvallisuuden tunne oli parempi, mutta näkyvyys eteen lähelle huonompi.Matkustamon tilavuuden, ergonomian, näkyvyyden ja tyylikkyyden lisäksi auton muotoilussa tärkeitä tekijöitä ovat aerodynaamisuus, törmäysturvallisuus auton sisällä olijoille ja jalankulkijoille sekä tietenkin ulkonäkö. Kaikkein näiden ja lukuisten muiden vaatimusten yhteensovittaminen oli kovan työn takana suunnittelu- ja muotoiluosastojen yhteistyössä.Pätkästä hujoppiinAutotehtaat suunnittelevat etuistuinten sijoituksen ja säätövarat yleensä siten, että auto soveltuu hyvin 90 prosentille ihmisistä pituudeltaan 154–190 senttiä. Ihmisten mittoja kuvaavat mallit rakennettiin esimerkiksi DIN 33 408 -normin mukaan.1990-luvulla eri Euroopan maista kootut tilastot osoittivat karkeasti, että noin viisi prosenttia naisista on alle 154 senttiä pitkiä ja vastaavasti noin viisi prosenttia miehistä on pidempiä kuin 190 senttiä. Ihmisten kokoerot vaikuttavat myös merkittävästi näkyvyyteen autosta ulos. Nykyautoissa ongelmaksi muodostuvat törmäysturvallisuuden vuoksi paksut tuulilasin sivupilarit (A-pilarit) keskipilarit (B-pilarit), mitkä muodostavat melkoisia kuolleita kulmia ja katvealueita.Autojen soveltuvuus erittäin lyhyille tai pitkille ihmisille on vain tyydyttävää. Pikkuautoissa etuistuinten säätövaraa taaksepäin täytyi rajoittaa, ja soveltuvuus yli 190-senttisille oli heikko. Myös takaistuimen suunnittelussa on monta haastetta ja parhaan ratkaisun löytäminen on yllättävän hankalaa. Takaistuin on mitä suurimmassa määrin kompromissi auton ulkomuodon, kustannusten, tavaratilan monikäyttöisyyden ja istumamukavuuden välillä.Tilavat ovitaskut tarpeenMyös säilytystilat olivat kehityksen kohteena. Esimerkkinä voi mainita Mazda 323:n ovitaskut ja hansikaslokero, jotka olivat 1990-luvun alussa onnettoman pienet. Niihin ei sopinut edes yhtä karttakirjaa. Saksassa suosittuja karttakirjoja olivat tuolloin Shell Atlas ja ADAC Atlas, molemmat tuhteja 800-sivuisia järkäleitä, joissa oli useiden Euroopan maiden kartat ja lukuisat kaupunkikartat. Myös monissa muissa maissa julkaistiin ja julkaistaan edelleen karttakirjoja. Niinpä Mazda 323:a yksin ajettaessa jouduin pitämään karttakirjaa apukuskin istuimella, josta kirja helposti lennähti lattialle voimakkaassa jarrutuksessa.Näytin japanilaisille kollegoille kolhiintunutta karttakirjaani. Totesin karttakirjan kolhujen johtuvan puutteellisista säilytystiloista. Vertailun vuoksi vaikkapa Volkswagen Golf III:n matkustamon säilytystiloihin etuistuimilta ulottuen mahtui peräti neljä karttakirjaa, kaksi hansikaslokeroon ja kaksi etuovien taskuihin.Tuolloin eivät navigointilaitteet olleet vielä yleistyneet, ja moni käyttää yhä nykyäänkin matkan suunnitteluun ja matkan ajotaukojen aikana mielellään karttakirjaa, vaikka navi olisi käytettävissä. Kartasta saa paremmin kokonaiskäsityksen vaihtoehtoisista reiteistä ja paikkakunnista. Muistelen, että jonkinlainen alkeellinen ja hitaasti toimiva navigointilaite oli jossakin BMW 750i -mallissa erittäin kalliina lisävarusteena jo vuonna 1992.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Valmistajat ja Timo Turkulan arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 27.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniper” on nyt tilattavissa Suomessakin – toimitukset käyntiin maaliskuussa 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta