18.11.2020 Ajoneuvot Autoilun aikakone: kun navigaattoreita ei ollut, mihin pistää karttakirja? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eurooppalaiset autoilutottumukset tuottivat 1990-luvulla yllättäviä asioita, kuten säilytystilojen isot erot automallien välillä. Aikakone-juttusarjan aiemmassa osassa kerroin, miten Mazdan tutkimus- ja kehityskeskuksessa otettiin käyttöön Euroopan markkinoiden vaatimusten tarkistuslista, jotta uusi tuotteen "isä" ei pääsisi ropeloimaan ja poistamaan edellisessä mallissa hyviksi havaittuja ominaisuuksia ja jotta kaikki Euroopan markkinoilla oleellisen tärkeät ominaisuudet ja varusteet tulisi tarkistettua jo mallin suunnittelun alkuvaiheessa.Satoja eri asioita sisältävä ja tarvittaessa päivitettävä tarkistuslista kehitettiin alun pitäen tutkimuskeskuksen eurooppalaisten työntekijöiden aloitteesta. MRE:n vajaasta sadasta työntekijästä noin kolmasosa oli tuolloin eurooppalaisia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHondasta näki, Audista eiAjoergonomian, ajoasennon, istuimien, hallintalaitteiden sijoituksen ja näkyvyyden suunnittelu oli haasteellista, koska auton tuli sopia erikokoisille ja -painoisille ihmisille. Keskeisiä kohtia istuinten lisäksi olivat kojelaudan sijoitus, ohjauspyörän säädöt, vaihdevivun sijoitus sekä tuulilasin alareunan korkeus. 1990-luvun alun kilpailijoista jäivät mieleen Hondat, joissa tuulilasin alareuna oli hyvin alhaalla. Näkyvyys eteen oli loistava, mutta kovassa vauhdissa se antoi turvattoman tunteen. Sen sijaan silloisen Audi 80/90 -malliston kojelauta oli korkeampi ja sen ansiosta turvallisuuden tunne oli parempi, mutta näkyvyys eteen lähelle huonompi.Matkustamon tilavuuden, ergonomian, näkyvyyden ja tyylikkyyden lisäksi auton muotoilussa tärkeitä tekijöitä ovat aerodynaamisuus, törmäysturvallisuus auton sisällä olijoille ja jalankulkijoille sekä tietenkin ulkonäkö. Kaikkein näiden ja lukuisten muiden vaatimusten yhteensovittaminen oli kovan työn takana suunnittelu- ja muotoiluosastojen yhteistyössä.Pätkästä hujoppiinAutotehtaat suunnittelevat etuistuinten sijoituksen ja säätövarat yleensä siten, että auto soveltuu hyvin 90 prosentille ihmisistä pituudeltaan 154–190 senttiä. Ihmisten mittoja kuvaavat mallit rakennettiin esimerkiksi DIN 33 408 -normin mukaan.1990-luvulla eri Euroopan maista kootut tilastot osoittivat karkeasti, että noin viisi prosenttia naisista on alle 154 senttiä pitkiä ja vastaavasti noin viisi prosenttia miehistä on pidempiä kuin 190 senttiä. Ihmisten kokoerot vaikuttavat myös merkittävästi näkyvyyteen autosta ulos. Nykyautoissa ongelmaksi muodostuvat törmäysturvallisuuden vuoksi paksut tuulilasin sivupilarit (A-pilarit) keskipilarit (B-pilarit), mitkä muodostavat melkoisia kuolleita kulmia ja katvealueita.Autojen soveltuvuus erittäin lyhyille tai pitkille ihmisille on vain tyydyttävää. Pikkuautoissa etuistuinten säätövaraa taaksepäin täytyi rajoittaa, ja soveltuvuus yli 190-senttisille oli heikko. Myös takaistuimen suunnittelussa on monta haastetta ja parhaan ratkaisun löytäminen on yllättävän hankalaa. Takaistuin on mitä suurimmassa määrin kompromissi auton ulkomuodon, kustannusten, tavaratilan monikäyttöisyyden ja istumamukavuuden välillä.Tilavat ovitaskut tarpeenMyös säilytystilat olivat kehityksen kohteena. Esimerkkinä voi mainita Mazda 323:n ovitaskut ja hansikaslokero, jotka olivat 1990-luvun alussa onnettoman pienet. Niihin ei sopinut edes yhtä karttakirjaa. Saksassa suosittuja karttakirjoja olivat tuolloin Shell Atlas ja ADAC Atlas, molemmat tuhteja 800-sivuisia järkäleitä, joissa oli useiden Euroopan maiden kartat ja lukuisat kaupunkikartat. Myös monissa muissa maissa julkaistiin ja julkaistaan edelleen karttakirjoja. Niinpä Mazda 323:a yksin ajettaessa jouduin pitämään karttakirjaa apukuskin istuimella, josta kirja helposti lennähti lattialle voimakkaassa jarrutuksessa.Näytin japanilaisille kollegoille kolhiintunutta karttakirjaani. Totesin karttakirjan kolhujen johtuvan puutteellisista säilytystiloista. Vertailun vuoksi vaikkapa Volkswagen Golf III:n matkustamon säilytystiloihin etuistuimilta ulottuen mahtui peräti neljä karttakirjaa, kaksi hansikaslokeroon ja kaksi etuovien taskuihin.Tuolloin eivät navigointilaitteet olleet vielä yleistyneet, ja moni käyttää yhä nykyäänkin matkan suunnitteluun ja matkan ajotaukojen aikana mielellään karttakirjaa, vaikka navi olisi käytettävissä. Kartasta saa paremmin kokonaiskäsityksen vaihtoehtoisista reiteistä ja paikkakunnista. Muistelen, että jonkinlainen alkeellinen ja hitaasti toimiva navigointilaite oli jossakin BMW 750i -mallissa erittäin kalliina lisävarusteena jo vuonna 1992.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Valmistajat ja Timo Turkulan arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?