26.8.2020 Ajoneuvot Autoilun aikakone: ryhmävertailuja valmistajan toimesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autonvalmistajan kilpailijaseuranta oli tarkkaa puuhaa jo 1980–90-luvuilla. Mazdan omat vertailukoeajot Saksasta käsin tuottivat jokusen kommelluksenkin. Vaikka virallisesti työskentelin Mazdan tutkimus- ja kehityskeskuksen Planning-osastolla, olin usein ”lainassa” Product Evaluation -osastolla koeajajana. Vertailevissa koeajoissa oli mukana laaja valikoima paitsi omia, myös kilpailijoiden tuotteita. Käytimme vakiota koeajoreittiä, joka sisälsi moottoritieajoa, mutkateitä, kuoppaisia tieosuuksia (niitäkin löytyi Saksasta!) sekä taajama-ajoa.Koeajot ajettiin aluksi useimmiten yksin. Ehdotuksestani hankittiin myös lisäpainot (vedellä täytettävät ihmisruumiin muotoiset säiliöt eli ”vesiukot”), suksiboksi, tavarankuljetusperäkärry ja matkailuvaunu, jotta pystyimme vertailemaan autoja erilaisissa kuormitustilanteissa.Etenkin helteellä Product Planning -pomo tiesi odottaa, että kohta koeajoista vastaava pomo Mr. Oda Product Evaluation -osastolta soittaa ja pyytää meikäläistä taas parin päivän koeajosessioon. Hyvä juttu, kun pääsin kuumasta toimistotyöstä ihmisten ilmoille. Mitä helteisempi keli, sitä varmemmin käynnistyivät vertailevat koeajot. Vuonna 1990 valmistuneessa MRE:n uudessa toimitalossa ei ollut ilmastointia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyReitit Lissabonista MuonioonPidempiä koeajoreissuja ja eri maiden ajo-olosuhteita selvittäviä automatkoja eli niin kutsuttuja ”Image trippejä” tehtiin usein yhdellä tietyllä autolla, joka oli yleensä kilpailevaa merkkiä. Toisinaan mukana oli useampia tietyn kokoluokan autoja: oman merkin nykymalli ja tuleva prototyyppi (kokeiluauto) sekä liuta kilpailijoita.Image trippien eteläisin paikka oli Portugalin Lissabon ja pohjoisin Suomen Muonio, mikä toimi Euroopan talvitestien tukikohtana. Euroopan autonäyttelyihin, kuten Geneveen, Pariisiin, Brysseliin, Amsterdamiin, Esseniin ja Torinoon ajettiin yleensä aina testiautoilla. Frankfurtin autonäyttelyyn oli vain 15 kilometrin matka.Itävallan Innsbruckiin ajettiin Oberurselista Frankfurtin seudulta peräti kolme peräkkäistä Image trippiä kolmen eri kokoluokan autoilla. Kullakin reissulla oli mukana useampi auto, sekä omaa merkkiä että kilpailijoita.Autot suoraan kilpailijoiltaKilpailijoiden autoja hankimme ostamalla, liisaamalla (leasing) ja erikoisimpia malleja myös vuokraamalla. Autojen hankinta sujui hyvin, ja yhteistyö kilpailijoiden kanssa pelasi erinomaisesti. Juuri markkinoille tulossa oleva kilpailijan malli saatiin käyttöön välittömästi, ja myös Mazda toimitti kilpailijoille tuliterän mallin, jos sellaista tarvittiin.Tehtävänäni oli koota hankittavien testiautojen spesifikaatiot. Joskus onnistuimme tilaamaan kilpailijalta niin uuden mallin, ettei sitä ollut vielä myynnissäkään, esimerkiksi vuonna 1992 Opel Vectra 2.5 V6:n. Tiedustelin halutun värin ja sisustuksen design- eli muotoiluosastolta, moottorin, vaihteiston, alustan ja varustelun puolestaan Product Evaluation- ja Planning-osastoilta. Sitten vain lista henkilöstöosaston assistentille Birgit Botschekille. Hän tilasi autot.Riittävästi Saksan kieltä osaavana olin innokas kuskaamaan kilpailevien merkkien autoja määräaikaishuoltoihin ja korjauksiin. Tässä yhteydessä havaitsin eri merkkien paikallisten piirimyyjien ja merkkikorjaamoiden valtavat erot niin asiakaspalvelussa kuin huoltokorjaamoiden työn laadussakin.Kun kyseessä oli pikahuoltokäynti, tutkiskelin automyymälöitä huollon valmistumista odotellessa. Parilla merkillä jopa esitteen saaminen oli nihkeää, kun taas muutaman merkin kohtelias automyyjä tarjosi aina kahvit ja kyseli kuulumisia korjaamovisiitin yhteydessä.Istuin romahti kesken ajon!Sattumuksia näillä retkillä tietysti tapahtui – lisää sarjan myöhemmissä osissa, mutta tässä alkuun yksi. Ajoimme Frankfurtin seudulla kolonnassa neljällä erimerkkisellä pikkuautolla, joita verrattiin Mazda 121:een. Moottoritieosuuden jälkeen käännyimme Oberurselin keskustaan, josta oli tarkoitus jatkaa tielle L3004 ylös Taunus-vuoriston mutkateille.Vertailuryhmässä oli Lancia Y10 -vuokra-auto. Olin ajovuorossa tuolla piskuisella Lancialla. Olimme juuri saapuneet keskustaan, kun yhtäkkiä kuului kova jurskahdus: Lancian kuljettajanpuoleisen istuimen tukiraudat pettivät, ja istuin sekä kuski romahtivat alas!Onneksi tapaus sattui taajamassa 30 km/h nopeusrajoitusalueella eikä moottoritiellä, jossa olimme juuri tuota ennen ajaneet. Sain auton pysäytettyä, minkä jälkeen ihmettelimme kollegojen kanssa, miksi näin kävi. Totesimme, että jakkara on varmaan huonouttaan hajonnut. Moottoritiellä kyseinen istuimen pettäminen olisi aiheuttanut vakavan vaaratilanteen.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Timo Turkulan arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”