26.8.2020 Ajoneuvot Autoilun aikakone: ryhmävertailuja valmistajan toimesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autonvalmistajan kilpailijaseuranta oli tarkkaa puuhaa jo 1980–90-luvuilla. Mazdan omat vertailukoeajot Saksasta käsin tuottivat jokusen kommelluksenkin. Vaikka virallisesti työskentelin Mazdan tutkimus- ja kehityskeskuksen Planning-osastolla, olin usein ”lainassa” Product Evaluation -osastolla koeajajana. Vertailevissa koeajoissa oli mukana laaja valikoima paitsi omia, myös kilpailijoiden tuotteita. Käytimme vakiota koeajoreittiä, joka sisälsi moottoritieajoa, mutkateitä, kuoppaisia tieosuuksia (niitäkin löytyi Saksasta!) sekä taajama-ajoa.Koeajot ajettiin aluksi useimmiten yksin. Ehdotuksestani hankittiin myös lisäpainot (vedellä täytettävät ihmisruumiin muotoiset säiliöt eli ”vesiukot”), suksiboksi, tavarankuljetusperäkärry ja matkailuvaunu, jotta pystyimme vertailemaan autoja erilaisissa kuormitustilanteissa.Etenkin helteellä Product Planning -pomo tiesi odottaa, että kohta koeajoista vastaava pomo Mr. Oda Product Evaluation -osastolta soittaa ja pyytää meikäläistä taas parin päivän koeajosessioon. Hyvä juttu, kun pääsin kuumasta toimistotyöstä ihmisten ilmoille. Mitä helteisempi keli, sitä varmemmin käynnistyivät vertailevat koeajot. Vuonna 1990 valmistuneessa MRE:n uudessa toimitalossa ei ollut ilmastointia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyReitit Lissabonista MuonioonPidempiä koeajoreissuja ja eri maiden ajo-olosuhteita selvittäviä automatkoja eli niin kutsuttuja ”Image trippejä” tehtiin usein yhdellä tietyllä autolla, joka oli yleensä kilpailevaa merkkiä. Toisinaan mukana oli useampia tietyn kokoluokan autoja: oman merkin nykymalli ja tuleva prototyyppi (kokeiluauto) sekä liuta kilpailijoita.Image trippien eteläisin paikka oli Portugalin Lissabon ja pohjoisin Suomen Muonio, mikä toimi Euroopan talvitestien tukikohtana. Euroopan autonäyttelyihin, kuten Geneveen, Pariisiin, Brysseliin, Amsterdamiin, Esseniin ja Torinoon ajettiin yleensä aina testiautoilla. Frankfurtin autonäyttelyyn oli vain 15 kilometrin matka.Itävallan Innsbruckiin ajettiin Oberurselista Frankfurtin seudulta peräti kolme peräkkäistä Image trippiä kolmen eri kokoluokan autoilla. Kullakin reissulla oli mukana useampi auto, sekä omaa merkkiä että kilpailijoita.Autot suoraan kilpailijoiltaKilpailijoiden autoja hankimme ostamalla, liisaamalla (leasing) ja erikoisimpia malleja myös vuokraamalla. Autojen hankinta sujui hyvin, ja yhteistyö kilpailijoiden kanssa pelasi erinomaisesti. Juuri markkinoille tulossa oleva kilpailijan malli saatiin käyttöön välittömästi, ja myös Mazda toimitti kilpailijoille tuliterän mallin, jos sellaista tarvittiin.Tehtävänäni oli koota hankittavien testiautojen spesifikaatiot. Joskus onnistuimme tilaamaan kilpailijalta niin uuden mallin, ettei sitä ollut vielä myynnissäkään, esimerkiksi vuonna 1992 Opel Vectra 2.5 V6:n. Tiedustelin halutun värin ja sisustuksen design- eli muotoiluosastolta, moottorin, vaihteiston, alustan ja varustelun puolestaan Product Evaluation- ja Planning-osastoilta. Sitten vain lista henkilöstöosaston assistentille Birgit Botschekille. Hän tilasi autot.Riittävästi Saksan kieltä osaavana olin innokas kuskaamaan kilpailevien merkkien autoja määräaikaishuoltoihin ja korjauksiin. Tässä yhteydessä havaitsin eri merkkien paikallisten piirimyyjien ja merkkikorjaamoiden valtavat erot niin asiakaspalvelussa kuin huoltokorjaamoiden työn laadussakin.Kun kyseessä oli pikahuoltokäynti, tutkiskelin automyymälöitä huollon valmistumista odotellessa. Parilla merkillä jopa esitteen saaminen oli nihkeää, kun taas muutaman merkin kohtelias automyyjä tarjosi aina kahvit ja kyseli kuulumisia korjaamovisiitin yhteydessä.Istuin romahti kesken ajon!Sattumuksia näillä retkillä tietysti tapahtui – lisää sarjan myöhemmissä osissa, mutta tässä alkuun yksi. Ajoimme Frankfurtin seudulla kolonnassa neljällä erimerkkisellä pikkuautolla, joita verrattiin Mazda 121:een. Moottoritieosuuden jälkeen käännyimme Oberurselin keskustaan, josta oli tarkoitus jatkaa tielle L3004 ylös Taunus-vuoriston mutkateille.Vertailuryhmässä oli Lancia Y10 -vuokra-auto. Olin ajovuorossa tuolla piskuisella Lancialla. Olimme juuri saapuneet keskustaan, kun yhtäkkiä kuului kova jurskahdus: Lancian kuljettajanpuoleisen istuimen tukiraudat pettivät, ja istuin sekä kuski romahtivat alas!Onneksi tapaus sattui taajamassa 30 km/h nopeusrajoitusalueella eikä moottoritiellä, jossa olimme juuri tuota ennen ajaneet. Sain auton pysäytettyä, minkä jälkeen ihmettelimme kollegojen kanssa, miksi näin kävi. Totesimme, että jakkara on varmaan huonouttaan hajonnut. Moottoritiellä kyseinen istuimen pettäminen olisi aiheuttanut vakavan vaaratilanteen.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Timo Turkulan arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 10.12.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG Purespeed tuo tunnelmavalaistuksen formuloiden halo-turvakaareen 250 kappaleen tuotantoerässä 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 12.12.2024 Sähköautot EU:n rangaistustullit astuivat pysyvästi voimaan kiinalaisautoille: ”Hinnat tulevat muuttumaan” 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä