26.11.2019

Autojätit sodassa: General Motors syyttää Fiat Chrysleriä kiristyksestä korruptoituneen ammattiliiton avulla

General Motors

General Motorsin mukaan Fiat Chrysler Automobiles neuvotteli itselleen edullisemmat työehtosopimukset lahjomalla työntekijöiden ammattiliitto UAW:n pomoja.

General Motorsin (GM) voidaan katsoa julistaneen sodan Fiat Chrysler Automobilesille (FCA).

GM syyttää FCA:n aiheuttaneen sille miljarditappiot lahjomalla autoteollisuuden ammattiliitto United Automobile Workersin (UAW) työsopimuksista edullisemmat FCA:lle kuin GM:lle.

Syyte on osa vuosia kestänyttä UAW:n korruptioskandaalia (Automotive News), mutta kahden autoalan jättiläiskonsernin välinen oikeusjuttu nostaa asian aivan uusiin mittasuhteisiin.

GM nosti syytteen FCA:a kohtaan kesken amerikkalais-italialaisen konsernin ja ranskalaisen PSA Groupin yhdistymisneuvottelujen. FCA on myös juuri viimeistelemässä uutta työehtosopimusta UAW:n kanssa. UAW on jo aiemmin syksyllä tehnyt sopimuksen Fordin ja GM:n kanssa – jälkimmäinen tosin syntyi vasta työntekijöiden 40 päivän lakon tuloksena syys–lokakuussa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Taustalla vuosien takainen valtausyritys?

Detroit Free Pressin mukaan taustalla on vuonna 2018 yllättäen kuolleen FCA:n pääjohtajan Sergio Marchionnen ja UAW:n entisen johtajan sekä Marchionnen pitkäaikaisen ystävän Dennis Williams juonesta vallata GM.

–Oletamme Marchionnen olleen vastuussa toiminnan suunnittelusta, toteutuksesta ja rahoituksesta. Tällä hetkellä meillä ei ole aikomusta syytää UAW:ta, vaan kohteenamme on FCA. Uskomme vastuun olevan rikkomuksen suunnittelijassa, General Motorsin varatoimitusjohtaja Craig Glidden toteaa.

Lahjonnalla halvempaa työvoimaa

Yhdysvaltojen liittovaltion keskusrikospoliisi FBI:n mukaan FCA-pomo Alphons Iacobelli ja edesmennyt UAW:n varapääjohtaja Holiefield siirsivät autokonsernin varoja ammattiliiton johtajille ja itselleen koulutuskeskuksen ja väärennetyn lasten hyväntekeväisyysjärjestön kautta. Iacobelli on sittemmin tuomittu teoistaan yli 5 vuodeksi vankilaan, Holiefield kuoli ennen syytteiden nostamista.

Rahojen vastineeksi FCA sai sovittua UAW:n kanssa kilpailijoita edullisemmat työehtosopimukset vuosien 2011 ja 2015 neuvotteluissa, GM väittää kanteessaan. GM:n mukaan FCA on tehnyt UAW:n kanssa sopimuksen, jossa työntekijän kokonaistuntihinta työnantajalle jää 55 dollariin tunnilta, kun GM:n ja UAW:n välisen sopimuksen hinta on 63 dollaria. GM uskoo FCA:n myös käyttäneen enemmän väliaikaista työvoimaa.

GM:n mukaan FCA siis lahjoi työntekijöiden eduksi perustetun ammattiliiton johtajat polkemaan työntekijöiden etuja saadakseen itselleen lahjuksia.

FCA on hyvin suorasanaisesti kiistänyt väitteet ja ilmoittaa kykenevänsä puolustamaan itseään syytteitä vastaan.

UAW:ta kesäkuusta 2018 johtanut Gary Jones erosi tehtävästään marraskuun 20. päivä GM:n syytteen jälkeen.

Vaikuttaako PSA-diiliin?

Nähtäväksi jää, kuinka mahdollinen syyte vaikuttaa tulevaan Fiat Chrysler Automobilesin ja PSA Groupin yhdistymiseen. Automotive News raportoi Commerzbankin analyytikon olettavan PSA:n voivan käyttää tilannetta neuvotellakseen itselleen paremman sopimuksen. Analyytikot ovat pitäneet yhdistymisen hintaa korkeana PSA Groupille.

GM saattaa vaatia FCA:lta vahingonkorvauksia ainakin kuuden miljaridn dollarin edestä, mutta JPMorgan Chasen mukaan summa voi nousta jopa 15 miljardiin dollariin.

Automotive Newsin mukaan GM käytännössä syyttää FCA:n nousun perustuneen edesmenneen Sergio Marchionnen johtamaan korruptioon, jonka juuret ulottuvat Chryslerin konkurssiin vuonna 2009. Riippumatta siitä onnistuuko GM saamaan korvauksia FCA:lta vai ei, jättänee syyte pysyvän arven amerikkalaisten autokonsernien välisiin suhteisiin.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähteet: General Motors, Fiat Chrysler Automobiles, Automotive News 1, 2, 3, 4 & 5, Detroit Free Press

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat