2.1.2025

Autojen ensirekisteröinnit jäivät peräti 30 prosenttia pitkän ajan keskiarvoa alhaisemmaksi: ”Pahin kuitenkin ohi”

Kuva Moottorin arkisto

Viime vuonna ensirekisteröitiin ennätysvähän uusia henkilöautoja. Tilauskanta näyttää kuitenkin siltä, että pahin on ohitse.

Viime vuosi oli autoalalle ahdinkoinen. Viime vuonna ensirekisteröitiin yhteensä 74 072 uutta henkilöautoa. Lukumäärä on ennätysalhainen ja myös vuotta 2023 alhaisempi. Vuonna 2024 henkilöautoja ensirekisteröitiin15,4 prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna. Myös vuoden 2023 ensirekisteröintiluvut olivat pitkän ajan keskiarvoja alhaisemmat. Vuonna 2023 Suomessa ensirekisteröitiin 87 509 henkilöautoa.

Vuoden 2024 ensirekisteröintimäärä oli niin alhainen, että se jäi peräti 30 prosenttia pitkän aja, 10 vuoden keskiarvosta.

– Vuosi 2024 on ollut haastava uuden auton kaupalle. Kuluttajien luottamus talouteen on ollut matalalla, eivätkä laskevat korot vielä ole näkyneet ostokäyttäytymisessä. Uusien henkilöautojen rekisteröinnit jäivät todella kauas viimeisen kymmenen vuoden keskiarvoisista vuosimyynneistä, peräti 30 prosenttia matalammalle tasolle, Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Tero Lausala sanoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Asiakastilaukset kasvussa

Lausalan mukaan valoa olisi kuitenkin näkyvissä tunnelin päässä. Autokaupat ovat saaneet uusia tilauksia hyvin sisään, mikä näkyy autoliikkeiden tilauskannassa, myöhemmin myös autojen ensirekisteröinneissä, kun autot saadaan luovutettua ne ostaneille asiakkaille.

– Pahin vaikuttaisi kuitenkin olevan ohi, sillä asiakastilaukset ovat olleet loppuvuonna 2024 reilun 14 prosentin kasvussa. Odotamme tämän perusteella vuodelle 2025 noin 10 prosentin kasvua ensirekisteröinteihin, Lausala sanoo.

Jo viime vuoden joulukuun luvut näyttivät, että autokaupassa ollaan menossa parempaan suuntaan. Joulukuussa 2024 rekisteröitiin 6 283 uutta henkilöautoa, mikä on 8,3 prosenttia enemmän kuin edellisen vuoden vastaavaan aikaan.

Kun uudet autot eivät ole käyneet kaupaksi, asiakkaat ovat ostaneet koko viime vuoden aikana käytettyjä autoja paremmin kuin edellisvuonna. Autoliikkeissä käytettyjen henkilöautojen kauppaa käytiin vuonna 2024 noin 5 prosenttia enemmän kuin vuonna 2023. Myös käytettyjen täyssähköautojen kauppa on käynyt hyvin, täyssähköautojen osuus autoliikkeiden myymistä käytetyistä autoista kasvoi 5,4 prosenttiin edellisvuoden 3,8 prosentista.

Pakettiautokauppakaan ei käynyt

Pakettiautoja rekisteröitiin viime vuonna kaikkiaan 9 735 kappaletta, mikä on 11,7 prosenttia edellistä vuotta vähemmän. Pakettiautoja rekisteröitiin joulukuussa 778 kappaletta, mikä on 9,5 prosenttia vähemmän kuin edellisen vuoden joulukuussa.

Sen sijaan vähäpäästöisiä kuorma-autoja rekisteröitiin viime vuonna enemmän kuin vuonna 2023, prosentuaalisesti 12,8 prosenttia enemmän. Lukumääränä se tarkoittaa yhteensä 3 444 kuorma-autoa viime vuonna ensirekisteröityä kuorma-autoa.

Sähkö- ja kaasukäyttöisten kuorma-autojen osuus ensirekisteröidyistä kuorma-autoista kasvoi merkittävästi, ja oli yhteensä 7,2 prosenttia vuonna 2024. Vuonna 2023 osuus oli 3,4 prosenttia. Vähäpäästöisten kuorma-autojen määrän lisääntymiseen vaikutti sähkö- ja kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatuki, joka päättyi vuoden 2024 loppuun.

Uusia linja-autoja rekisteröitiin vuonna 2024 aikana 561 kappaletta, mikä on noin 125,3 prosenttia enemmän kuin edellisen, vuoden 2023 aikana. Linja-autojen reilua rekisteröintimäärän kasvua selittää julkisten hankintojen suuri määrä vuonna 2024.

Yritykset hankkivat puolet vähäpäästöisistä autoista

Henkilöautojen ensirekisteröinneistä lähes puolet, 48 prosenttia, oli viime vuonna yritysten tekemiä. Yritysten ostamissa henkilöautoissa myös vähäpäästöisten autojen osuus korostui. Kaikista yritysten ostamista henkilöautoista 55,9 prosenttia oli ladattavia – niistä ladattavia hybridejä 23,9 prosenttia ja täyssähköisiä autoja 32 prosenttia. Työsuhdeautoissa täyssähköautojen osuus oli 44 prosenttia viime vuonna.

Kaikista Suomessa ensirekisteröidyistä henkilöautoista 29,5 prosenttia oli täyssähköautoja ja 20,1 prosenttia ladattavia hybridejä. Ladattavien osuus ensirekisteröinneistä oli siis puolet, 49,6 prosenttia. Koko Suomen noin 2,8 miljoonan auton autokannassa tämä myös näkyy jo.

– Ladattavien autojen määrä ylitti 10 prosentin rajan autokannasta vuonna 2024, ja työsuhdeautojen rooli tässä kehityksessä on ollut merkittävä. Vähäpäästöisten työsuhdeautojen verokannustimen jatkuminen vuoteen 2029 asti on tarpeellinen piristysruiske autokaupalle, kommentoi Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusimaa vetää uusia autoja eniten

Yksityishenkilöistä keski-ikäiset, alle 50-vuotiaat henkilöt ostavat eniten ladattavia henkilöautoja. 40–49 -vuotiaiden ikäluokan hankkimista henkilöautoista 52,2 prosenttia oli ladattavia.

Viime vuonna ensirekisteröidyistä henkilöautoista lähes puolet päätyi Uudellemaalle. Henkilöautojen ensirekisteröinneissä 46,4 prosentissa haltijan kotimaakunta oli Uusimaa.  Niistä yli puolet on ladattavia, sillä Uudellamaalla uusista autoista 33,1 prosenttia oli täyssähköautoja ja 21,8 prosenttia ladattavia hybridejä.

Kun muita manner-Suomen maakuntia katsoo, esimerkiksi Pohjois-Pohjanmaalla ladattavien autojen osuus oli myös suuri ladattavien täyssähköautojen osuus ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli 31,1 prosenttia ja ladattavien hybridien 18,6 prosenttia.

Lähde Autoalan tiedotuskeskus

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat